28 April 2010

34. P.Ramlee.

Dengan Tok Itam kami pernah bersembang mengenai beberapa nama orang-orang terdahulu yang telah kembali. Di antaranya ialah Tun Razak dan P.Ramlee.Ini berpunca apabila Tok Itam menerangkan mengenai P. Ramlee yang bagus kedudukannnya. Walaupun tidak sampai pada taraf `terpilih’ seperti tok, tetapi P. Ramlee berada pada tempat yang baik. Ini disebabkan P. Ramlee mengamalkan Tasauf.
`Boleh panggil P.Ramlee?’, sponton Wan bertanya. Aku dan Piei serta Dol terkejut juga dengan permintaan yang tidak diduga itu.
`Boleh!’, begitu kata Tok Itam.
Jawapannya itu begitu mengejutkan kami. Sejurus kemudian P. Ramlee dipanggil.Ketibaannya berbeza dengan tok.Dia tidak membuka apa-apa bunga pencak. Terus sahaja duduk setelah memberi salam sekali. Duduknya tidaklah dalam sila panglima. Duduk bersila biasa. Perbualan dengannya adalah mengenai sejarahnya dalam dunia perfileman dan hiburan. Bila bertanya apakah kawannya dalam siri filem Do Re Me duduk terkumpul di alam barzah yang sama, P. Ramlee menjawab.
`Tidak. Cuma abang seorang sahaja’
`Ke mana dia’
`Tak tahu’.
`Kenapa agaknya?’
`Entah.Barangkali sebab dia kuat main judi...’
Dia lalu menerangkan sebab dia meninggal dunia secara mengejut dan usianya ketika kematian. Kami memberitahunya mengenai namanya yang masih segar dalam ingatan semua lapisan masyarakat dan menjadi tokoh yang tidak lagi dapat dicari ganti.
`Dengan kedudukan yang begitu popular, kalau abang masuk politik tentu abang menang’, aku cuba mengusik jiwanya kerana politik adalah topik yang aku sangat suka membicarakannya kerana pada waktu itu aku mulai diseret ke dalam gerakan politik PAS oleh Cikgu Salam, rakan sekerja.
`Kalau abang masuk politik, tentu abang boleh sampai ke taraf menteri....’, Piei mengusik.
`Perdana Menteri pun tidak mustahil....’

1 ulasan:

  1. Assalamu alaikum. Boleh tak mintak Tok tu panggil Puan Sri Saloma plak? Interview Puan Sri tu. Kalau tak boleh, tak mengapalah

    BalasPadam