04 April 2010

23. Pak Wan Selampit dan Badak Berendam.

Di Kuala Kedah ada sepucuk meriam purba yang sentiasa berendam di dalam air dan terapong-apong mengikut rentak air pasang surut. Pernah ada orang cuba untuk memindahkannya ke atas daratan, atau ke kawasan yang berhampiran dengan pantai, tetapi tidak ada kemampuan untuk melakukannya.
Meriam tersebut menjadi terlalu berat untuk diangkat.Pernah juga orang berjaya mengalihkannya ke tempat lain tapi pada keesokan harinya akan kembali semula ke tempatnya yang asal terapung-apung di dalam air. Demikian maklumat yang Tok Itam berikan. Meriam berkenaan dinamakan Badak Berendam yang merupakan sebuah meriam puaka pada anggapan masyarakat tempatan.
Meriam berkenaan adalah milik Panglima Pak Wan Selampit dan dialah yang mengawalnya. Tok Itam memberitahu kami Badak Berendam adalah meriam yang mengawal perairan tersebut dan akan meletup dengan sendirinya bila sampai saat peperangan.
Aku bersama Piei pernah ke tempat tersebut menyaksikan Badak Berendam yang terpung-apung dibuai oleh air aut. Ini adalah kunjungan pada tahun 1978. Aku tidak lagi pasti keadaannya sekarang, apakah meriam Badak Berendam masih berada di lokasinya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan