24 April 2010

33. Raden Putera.

Raden Putera bukanlah guru kepada Hang Tuah dan rakan-rakannya. Hang Tuah dan rakan-rakannya memang permulaan mereka dalam persilatan adalah bersama Raden Putera tetapi guru yang sebenarnya bukanlah Raden Putera kerana Raden Putera bukanlah seorang yang bertaraf guru.
Raden Putera bukanlah seorang guru kerana dia juga berguru dengan Guru.
Raden Putera sebenarnya hanyalah pada taraf seorang panglima sahaja, akan tetapi taraf persilatan dan kehebatannya mengatasi semua panglima yang lain termasuklah Hang Tuah atau Hang Jebat atau Panglima Hitam sendiri.
Walaupun sedemikian hebat dan tinggi taraf persilatan Raden Putera, tapi taraf kepanglimaan tidak dapat mengatasi taraf kepetandaan .

34. Tok Petanda dan Guru.

Yim menerangkan ada tiga orang Tok Petanda dan ada tiga orang Guru.Petanda Ketiga adalah taraf paling rendah dalam kepetandaan. Demikian juga Guru, ada tiga mertabat Guru. Taraf Guru Ketiga adalah yang paling rendah berbanding dengan taraf Guru Kedua dan Guru Pertama.
Seorang panglima terhebat setaraf Raden Putera tidak akan dapat menewaskan Pertanda Ketiga. Demikian juga Pertanda Pertama, walau sedemikian hebat kebolehan pencaknya, tidak akan mampu menewaskan keperkasaan Guru Ketiga.
Panglima Hitam menerangkan kalau di ibu kota (Kuala Lumpur) pada waktu itu (1978), seandainya berlaku peperangan pada tahun 1980, cukup seorang Guru sahaja untuk mengamuk kerana kehebatan serangannya jauh lebih hebat berbanding dengan kehebatan amuk Panglima Salleh.
Tapi guru jarang ikut berperang....Tapi Tok Itam memberitahu, kalau berlaku perang yang sehebat misalnya 1980, semuanya akan keluar berperang kerana peperangan tersebut adalah untuk membunuh semua musuh bangsa dan agama kerana mereka tidak jujur berada di bumi Melayu ini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan