18 April 2010

30. Panglima Choyoboyo.

Maklumat mengenai panglima ini secara detail diketahui pada sekitar 2006/2007 apabila isteri ku mengalami mimpi berada di satu kawasan istana lama di Jawa.Dia bertemu dengan seorang yang bernama Coyoboyo yang sedang duduk sendirian di pinggir kolam.Dalam mimpi itu isteri ku tahu bahawa orang itu adalah seorang raja dan juga seorang panglima.
Bila mimpi itu diceritakan kepada ku, aku memberitahunya memang ada seorang panglima Jawa yang bernama Coyoboyo.
Kami berkesempatan mengujungi Yim dan pada malamnya kami memanggil Tok. Tok memberitahu bahawa Coyoboyo adalah berkaitan dengan kesah bagaimana ada sebuah negeri di Jawa pada zaman yang lalu telah ketiadaan pengganti raja apabila raja negeri tersebut mangkat. Maka diutuslah seekor gajah kebesaraan diraja untuk mencari sesiapa sahaja dari kalangan yang ditemui oleh gajah tersebut untuk dirajakan.
Bila sampai di hujung negeri dan terlihat Coyoboyo, gajah berkenaan terus sahaja merendahkan badannya lantas duduk bagaikan memberi isyarat supaya Coyoboyo naik ke belakangnya. Coyoboyo yang memang tahu dia adalah dari keturunan raja enggan untuk naik ke atas belakang gajah tersebut dan enggan untuk dirajakan. Coyoboyo lebih bersedia untuk jadi orang biasa sahaja.
Selepas penerangan rengkas oleh tok itu, Coyoboyo langsung dipanggil. Dia mengakui bahawa pertemuan isteri ku dengannya pada malam tersebut memang benar dan dialog antara mereka berdua juga adalah benar.
Bertambah yakinlah isteri ku kebenaran titisannya adalah dari darah Bugis kerana Coyoboyo adalah titisan dari darah diraja Bugis yang membawa diri merantau ke Jawa kerana tidak mahu mewarisi kehidupan penuh kebesaran.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan