09 April 2010

26. Panglima Kumbalik Melangkah Rumah

Tok Itam menceritakan pada tahun 1940an orang-orang di Sumatera gempar melihat ada satu makhluk/orang yang tersangat besar dan tinggi.Orang-orang melihat ada seseorang berjalan sambil melangkah rumah-rumah (dalam konteks dahulu pondok).
`Itulah Panglima Kumbalik’
`Berapa tinggi tubuhnya tok?’
Tok Itam lantas memandang siling rumah dan kemudiannnya memandang lantai.
`Tinggi...atas pada siling itu lagi. Sampai bumbung kut’
Aku lantas teringat tentang Nabi Adam as dan Nabi Ibrahim as yang dikatakan lebar dadanya adalah tujuh hasta dan tingginya sehingga 30 kaki. Rupa-rupanya masih ada manusia yang begitu besar dan tinggi pada beberapa ketika yang lalu.Demikian fikir ku.
`Apa keistimewaan Panglima Kumbalik, tok?’
`Gagah..Kuat..Kudratnya macam gajah’
`Kalau Kumbalik setinggi itu, tok’, Wan berkata.`Tentulah orang dulu-dulu besar-besar dan tinggi-tinggi belaka...’
`Ha! Memang!’, tok bersuara pantas.`Cuma orang-orang sekarang kematut-kematut. Makin kecil..’
Tok lantas mencapai gelas air Root Beer dan meminum air yang disejukkan oleh ketul-ketul ais itu. Tok tidakseperti dahulu lagi. Sekarang tok sudah biasa dengan air sejuk yang dipanggilnya ayak gunung itu. Tok sudah biasa dengan kehidupan moden kerana telah acap kali keluar merayau. Sejak kami diasuh oleh tok, tok semakin terdedah dengan dunia nyata. Menurut tok, dia dengan izin guru boleh keluar dengan bebas untuk ke mana-mana. Demikian juga dato-dato panglima yang lain. Sebab itulah tok lebih tahu daripada kami sendiri mengenai tempat-tempat atau perkara-perkara tertentu.Bila kami ke mana-mana untuk apa-apa perkara penting, tok akan ikut serta dan bila bersembang pada malamnya tok akan menceritakan dan menghuraikan dengan lebih terperinci kepada kami kerana tok bebas untuk ke mana-mana tanpa sesiapa pun mengetahui atau melihatnya.
`Kalau tok sendiri, setinggi mana?’, Piei bertanya untuk mengetahui pula ketinggian Panglima Hitam berbanding Tok Kumbalik yang boleh melangkah rumah.
Tok Itam lantas memandang ke arah pintu. Dia cuba menyukat dengan matanya ketinggian pintu rumah hijau dari lantai.
`Sampai kat palang pintu itu...’
Bila tok memberikan gambaran begitu, aku lalu menganggarkan ketinggian Panglima Hitam sudah pasti lebih dari enam kaki atau hampir tujuh kaki.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan