12 April 2010

28. Panglima Naga Mengaum dan Panglima Gagak Di Rimba.

Panglima Naga Mengaum seperti Panglima Monyet juga – panglima yang kena sumpahan.Dia juga seperti Panglima Monyet mengalami desakan semulajadi iaitu gatal, tetapi Panglima Naga Mengaum tidaklah menggaru dengan tangannya.
Bila pertama kali kami ingin berkenalan, dia meminta sesuatu untuk menggaru badannya. Kami memberikan beberapa benda tapi semuanya tidak dipersetujuinya. Setelah kami menghulurkan sebilah parang pendek, baharulah dia berkenan. Dengan menggunakan parang pendek tersebut, dia menggaru-garu badannya.Kami seakan-akan dapat membayangkan, parang tersebut bergesel dengan satu benda yang keras. Bersiseik?
Dia bercakap dengan suara di dalam rengkung. Sepatah-sepatah Kami tidak dapat bersimbang lama dengannya kerana kesukarannya untuk berkomunikasi.
Persilatannya sangat merbahaya kerana serangannya teramat keras kerana apabila dia membuat serangan dengan libasan kaki dan tangan, libasan tersebut teramat kuat dan tidak mampu ditangkis. Badannya pula teramat kuat kerana serangan kaki dan tangan bagaikan tidak dapat mencederakannya. Tubuhnya bagaikan tidak terjejas oleh apa jua serangan.
Seorang lagi panglima yang ganjil ialah Panglima Gagak Di Rimba yang menjadi orang utan setelah juga terkena sumpahan. Panglima Gagak Di Rimba hampir tidak lagi boleh berkomunikasi dengan kami kerana perbendaharan katanya begitu terhad. Persilatannya begitu merbahaya kerana dia seolah-olah seekor burung yang sedang meragut mangsa kerana apabila dia menyerang, jalan yang paling selamat ialah menjauhinya.
Kedua-dua panglima yang aneh ini juga dikumpulkan untuk tujuan menghadapi 1980.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan