26 Ogos 2010

68. Pemberian Habib Noh.

Yim diminta pergi ke Pulau Singapura untuk berzikir/bertafakur bagi membolehkannya menerima satu pemberian dari Tok Habib Noh.Ini adalah kali kedua pemergiannya. Pemergiannya yang pertama gagal untuk mendapatkannya. Tok memberitahu Yim tidak berjaya melengkapi satu keperluan.Terpaksalah Yim pergi sekali lagi dengan pembiaan perbelanjaan yang di tanggung oleh kami semua.Tidak lama pemergiannya. Dia cuma perlu berada satu malam sahaja di makam Tok Syed Nuh untuk membolehkannya menerima pemberian bagi keperluan kami semua.

Tahun 1980 telah semakin hampir. Kami perlu dipersiapkan selengkapnya. Walaupun telah ada beberapa pemberian sebelum ni, tapi Tok Habib Nuh mahu memberikan kepada kami satu pemberiannya pula.

Bila Yim balik, kami dikurniakan seorang satu tangkal/azimat kuning berbentuk empat persegi dan ditalikan dengan tali berwarna hitam dan kuning yang terjalin kemas. Azimat tersebut telah dijahit sepenuhnya dan tidak boleh dibuka lagi.Kami teringat Laksamana Hang Tuah telah membuka azimat yang diberikan oleh Surban Hijau kepada kami dahulu. Tapi azmat ini tidak pula ada sesiapa panglima yang datang untuk membicarakannya. Tidak juga Tok Habib Nuh sendiri. Cuma Yim sahaja yang berbicara kepada kami mengungkapkan kembali pesanan-pesanan dari Tok Habib Nuh.

`Pakai di lengan kanan’, Yim berkata.

`Bila?’,Piei bertanya.

`Bila-bila pun boleh’, jawab Yim.`Tapi...bila engkau pakai, engkau jangan tampar orang’

`Kenapa?’

`Sebab tok kata, tak ada penawar. Terus muntah darah dan mati dengan segera’

Kami lalu terkejut dan berdebaran.Cincin pembisa yang kami pakai masih ada penawarnya.

`Kita tak boleh tawarkan sendiri?’, Dol bertanya bagaikan tak puas hati.

Pertanyaan Dol itu merujuk kepada pesanan tok iaitu kalau kami menampar sesiapa atau kami bertarung dengan sesiapa, sebarang kebatinan/pembisa yang dilepaskan, tidak ada sesiapa pun yang mampu menawarkannya. Pembisa yang dilepaskan, cuma kami sendirilah yang boleh menawarkannya. Begitulah juga pembisa yang terlepas dari cincin pembisa yang memang setiap masa berada di tangan kami. Tidak ada sesiapapun yang boleh menwarnya kecuali kami sendiri.Begitu pesanan tok.

Caranya ialah dengan membaca selawat nabi tiga kali pada semangkuk air dan rendamkan tangan ke dalam air tersebut sambil diniatkan untuk dibuat penawar. Air itu perlu diminum.

`Tak boleh!.

`Wah! Kalau begitu simpan untuk perang sahajaah’, aku bagaikan membuat kesimpulan

`Terserahlah’, Yim menjawab.

`Kalau dibandingkan dengan tali pinggang merah, apa kelebihan tangkal kuning ini?’,Wan bertanya.

`Ini lagi hebat. Ini khas untuk peperangan. Kata tok, semuanya lengkap.Bila berlaku peperangan, pakai ajelah,tok kata.Nanti tahulah sendiri,

`Boleh pakai sewaktu buang air tak?’, Dol bertanya

Tali pinggang merah boleh dipakai kerana telah dibalut dengan plastik. Jadi boleh dibawa masuk ke dalam bilik air. Bagaimana pula dengan tangkal kuning, kerana menurut cerita-cerita yang aku dengar pada waktu peperangan pada zaman-zaman yang lalu, musuh dapat menewaskan orang-orang yang memakai tangkal dan azimat sewaktu pemakainya menanggalkannya kerana pada ketika itu mereka ada hajat besar atau kecil di sungai. Ini adalah kelemahan dan kekurangan bagi pemakainya! Justru memiliki ilmu lebih penting lagi. Tapi ada ilmu pun kalau tak diamal tiada gunanya. Kalau ada ilmu pun, perlu dibaca pula terlebih dahulu untuk kemustajabannya. Jadi dalam peperangan, tok pernah berkata: `Laratkah cucu mahu membacanya? Tengah kelam-kabut, nanti terketar-ketar membacanya. Jadi di sinilah kelebihan memakai azimat. Tapi bagaimanakah dengan tangkal kuning? Apakah perlu ditanggalkan juga sewaktu qadar hajat kecil dan besar?

`Boleh!’, Yim menjawab dengan tegas. `Tok kata dia telah menutupnya’

Alhamdulillah. Lega hati kami. Pelajaran dan ilmu dari dato-dato seolah-olah menyelesaikan semua permasalahan dalam ilmu kebatinan Melayu selama ini. Semuanya dimudahkan untuk kami semua.

Kami semua sangat bergembira dengan penjelasan itu. Maklumlah kami seakan-akan sudah semakin melengkapi semua pakej untuk peperangan tahun 1980.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan