23 Ogos 2010

67. Kalau Berlaku Perang.

Awal Tahun 1979

Ini adalah kali kedua berlaku bilamana tok dipanggil tetapi tidak datang dengan segera.Pada kali pertama dahulu, tok utuskan orang lain. Mulanya kami sangka tok yang datang, tetapi bila melihat cara ketibaannya, kami sudah tertanya-tanya siapakah yang datang itu kerana ketibaannya tidak seperti dato-dato panglima.Dia datang secara biasa sahaja iaitu bagaikan kedatangan puteri-puteri yang tiba persis orang bangun dari tidur. Cuma orang itu tidak nampak malu-malu seperti puteri. Bila kami bersimbang dengannya dia memberitahu dia bukanlah seorang panglima, tetapi sekadar pengawal di muka gelanggang yang bersenjatakan tombak. Dia diminta datang untuk menyampaikan khabar bahawa semua dato-dato sekarang sedang bermesyuarat dan akan tiba lambat sedikit. Jadi kami diminta menanti dengan sabar.Setelah pengawal gelanggang itu balik, akhirnya baharulah tok datang. Demikianlah yang pernah terjadi dahulu.

Tetapi pada kali ini, tidak ada sesiapa pun yang datang. Oleh itu kami bersimbang-simbang sahaja sambil menanti.Selepas beberapa jenak bersimbang, Yim mencuba lagi,tapi ternyata tok tidak juga datang.

Lama kemudian baharulah tok boleh datang. Setelah memberi salam, tok pun berkata.

`Hati-hati malam ini’.

`Ha? Kenapa?’

`Malam ini cucu semua tidur pakai seluar’, tok tidak menjawab sebaliknya memberi arahan.

`Kenapa?’

`Tadi dato-dato semua bermesyuarat’, tok diam sebentar sambail merenung kami.`Sebab itulah tok tak dapat datang segera. Ada sampai khabar kepada dato-dato di sana, orang-orang Cina telah semakin bersedia untuk mengangkat senjata secara besar-besaran’.

Kami berpandang-pandangan. Serta merta dada berdebaran.

`Jadi mulai malam ini dato-dato semua telah diarahkan oleh Mahaguru supaya mulai bersiap-sedia dan menjalankan tugas masing-masing. Ini pun tok tak boleh lama bersama cucu’

`Adakah pada malam ini rancangan mereka itu, tok?’

`Mungkin’

Kami berpandangan sesama sendiri sekali lagi.Kalibat bimbang dan gementar terukir di wajah kami.

`Takut?’

Kami tidak menjawab.Tapi dada terasa sedikit berdebaran.Cina di sebelah rumah hijau iaitu Syarikat Lim Trading menurut tok memang kuminis tulin.Di sebalik berniaga pelbagai barang keperluan membina bangunan, Cina-Cina di situ menurut tok memang sentiasa membekalkan berbagai-bagai keperluan kepada rakan-rakan mereka yang berada di dalam hutan terutamanya makanan dan ubat-ubatan. Bahkan menurut tok, di bawah bangunan kedainya ada tersimpan stor di bawah tanah yang menyimpan berbagai-bagai senjata api. Tapi pihak keselamatan – polis dan askar , tidak tahu. Banyak lagi lokasi-lokasi lain di bawah tanah yang dijadikan stor senjata.Tok memberitahu orang-orang Melayu jangan terkejut kalau jadi perang nanti, orang-orang Cina akan keluar dengan pelbagai jenis senjata api yang mereka perolehi melalui penyeludupan dan dicipta sendiri. Menurut tok, sejak tragedi 1969 orang-orang Cina aktif membuat persediaan untuk merampas kuasa. Tidak seperti orang-orang Melayu yang semakin leka – berhibur dan berpesta, mengejar kekayaan negara dan bersengketa pula sesama sendiri terutama dalam politik.

`Tapi kastam ada tok mengawal pintu masuk!’, Wan cuba menyanggah.`Bagaimana mereka boleh seludup?’

`Mereka bukan ikut jalan itu. Mereka ikut hutan atau tepi pantai. Tok tengok sendiri. Tapi yang masuk cara betul pun ada juga. Mereka beri rasuah’

Panglima Ah Chong sebelum ini pernah membocorkan rahsia orang-orang Cina kepada kami iaitu mereka ada persatuan rahsia yang cita-citanya untuk merampas Tanah Melayu daripada orang-orang Melayu. Yang di dalam hutan iaitu kumpulan yang mengangkat senjata tidak akan hidup dengan selamat kalau tidak dibantu oleh orang-orang Cina di bandar-bandar terutama tauke-tauke besar dan kaya. Persatuan mereka disimbulkan dengan lambang sarang labah-labah.

`Cucu pergilah ke rumah-rumah Cina, cuba cucu perhatikan. Kalau di muka pintu mereka terdapat simbul sarang labah-labah, itulah ahli-ahli mereka’, Panglima Ah Chong membocorkan rahsia.

`Walaupun tok orang Cina, tapi tok benci kepada mereka, sebab mereka berniat jahat terhadap orang-orang Melayu’

Demikian Panglima Ah Chong pernah berbicara dengan kami dahulu. Bila kami meronda dengan Vespa Wan dan Handa 60cc Piei, memang kami dapat melihat simbul-simbul tersebut di Kampung Sempalit iaitu perkampungan Cina terbesar di Raub.Banyak juga yang kami temui. Demikian juga bila kami meninjau di Cheroh dan di Sungai Ruan.

`Jangan takut’, tok bernada tegas.`Seluruh tanah air telah dijaga. Semua pekan dan bandar yang ramai orang Cina telah terkawal. Kita tunggu mereka mulakan sahaja, cucu. Malam ini panglima-panglima dari Indonesia juga datang.Semua kawasan telah ada panglima jaga’

`Tok bertugas juga?’

`Bertugas’

`Di mana?’

`Tok di Jerantut’

`Seorang diri?’

`Tidak. Tok dengan Tok Janggut’

`Di Raub siapa, tok’

`Di Raub dua orang. Megat Panji Alam dengan Panglima Gayung’

`Di Kuantan?’,Wan bertanya.

`Pitung dengan Gondrong’

`Di ibu kota?’

`Ha! Di sana ramai.Petanda pun di sana’

`Guru bertugas juga tok?’

`Belum sampai masanya. Guru tunggu tahun 1980. Itupun kalau jadi perang besar-besaran. Minta jadi perang saja cucu. Kalu jadi perang besar tahun 1980, semuanya akan keluar termasuk Mahaguru. Yang tinggal cuma Mahaguru Terulung seorang sahaja.Kalau jadi perang pada waktu itu, jangan terkejut, cucu. Ramai orang pandai bersilat. Ramai orang pandai bersilat dengan sendirinya’

`Ha?’, kami terkejut.

`Bagaimana?’

`Bila persilatan cucu telah masuk sepenuh-penuhnya, pesan kepada kawan-kawan atau kaum keluaga atau sesiapa sahaja supaya sentuh badan cucu’

`Jadi?’

`Dia akan terus boleh bersilat dengan sendirinya’

Kami terkebil-kebil mendengar maklumat yang mengkagumkan itu.

`Boleh berperanglah?’

`Boleh!’

Sebelum pergi meninggalkan kami, tok sempat berkata lagi untuk mententeramkan hati kami.

`Jangan risau cucu.Negara kita dalam keadaan terkawal. Seluruh penunggu dan pejuang tanah air telah bersedia. Tok Janggut ada meriamnya di Kelantan dan akan meletup untuk menahan serangan dari laut’, tok berkata sambil tersenyum. `Pak Wan Selampit ada Badak Berendamnya di Kuala Kedah. Semua meriam akan meletup dengan sendirinya, bila sampai masanya’.

Aku tidak begitu faham maksud tok, apakah sekadar sebuah gurauan atau memang benar-benar akan menjadi kenyataan. Tapi yang sudah kami semua yakini – menurut penjelasan tok - kalau terjadi perang tahun 1980 semua yang tidak terlukis kalimah Allah di dahi akan menjadi korban perang – serangan dari tok adalah kepada semua yang dianggap musuh agama. Dan dengan demikian ada kemungkinan Tanah Melayu tidak akan ada lagi musuh-musuh agama selepas 1980.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan