29 Mei 2010

43. Kesah Tok Petanda Datang.

Selepas Maghrib, Yim tiba-tiba membuka pencak. Bila Yim membuka pencak kami memang tahu bahawa toklah yang datang. Bila ada apa-apa keperluan, tok biasanya akan datang, tanpa perlu dijemput lagi. Dan bila datang, tok akan memberikan isyarat dengan membuka pencak terlebih dahulu. Dalama pencak itulah tok akan memberi salam.

Aku dengan Piei yang telah menyedari ketibaan tok, ternanti-nanti bilakah tok akan memberi salam. Tapi setelah sekian detik ternanti-nanti, tok tidak juga memberi salam. Sebaliknya tok mengangkat-ngangkat tangan bagaikan memberi hormat dan tabik kepada kami berdua. Kami tak faham isyarat yang diberikan.Kami tertanya-tanya dan ternanti-nanti. Tapi tok tidak juga memberi salam.

`Dia mahu kita buat apa?’, aku bertanya Piei untuk memahami maksud isyarat tok yang memberi tabik itu.

`Entah’ Piei juga kehilangan idea.

Dan tok kemudiannya tidak lagi bersilat tetapi berdiri sambil berkali-kali memberi isyarat bagaikan orang menabik.

`Agaknya dia minta kita memberi salam kut?’, aku meneka.

Bila aku berkata begitu, tok lantas mengisyaratkan aku dengan tangannya seolah-olah itulah yang dimaksudkan.

`Aku lantas memberi salam.

`Assalamualaikum!’

`Walalikummussalam’, tok menjawab.

Selepas itu aku berdiam diri. Aku menyangkakan tok akan mula berinteraksi. Tapi tidak. Tok bagaikan ternanti-nanti.Kami juga ternanti-nanti. Sejurus kemudian tok sekali lagi memberi isyarat seperti tadi, meminta kami memberi salam.Piei segera memahaminya, lalu memberi salam.Tok pun menjawab.Lepas itu kami diam. Sekali lagi tok mengisyaratkan supaya memberi salam. Lalu Wan yang telah pun hadir memberi salam. Selepas menjawab salam, baharulah tok berkata.

`Letih tok dibuatnya’, dan dengan kata-kata itu tok pun duduk. Kami pun segera duduk di sekeliling tok.

`Kenal tok?’

`Bila soalan seperti itu ditanya, ertinya tentulah ini kali pertama tok tersebut datang Tentulah bukan tok-tok yang biasa.Lebih-lebih lagilah apabila kedatangan tok pada kali ini berlainan dengan tok-tok sebelum ini. Selalunya toklah yang terlebih dahulu memberi salam. Tapi pada kali ini, terpaksa kami yang memberi salam. Aku tidak tahu kenapa mesti kami yang memberi salam.Persoalan ini sampai sekarang aku tidak mengetahui sebabnya. Aku terlupa untuk bertanya Yim.Nampaknya sampai bila-bilalah persoalan ini tidak akan ada jawapannya.

`Tok ialah Petanda’

`Ooooo’

Terasalah kepada kami sekarang, bahawa yang datang ini adalah orang yang lebih besar tarafnya.Lebih tinggi darjatnya kerana pangkat dan darjat yang lebih tinggi selepas panglima ialah Petanda.

`Tok Itam tak dapat datang’, Tok Petanda memberitahu.’Jadi dia minta tok uruskan.

Kami ternanti-nanti apakah urusannya.

`Cucu Rahim bila balik dari Johor, dia sebenarnya tidak berapa sihat’., Tok Petanda memulakan penerangan.

`Cucu tahu mengenai buah hati cucu sakit bukan?’, Tok Petanda menujukan soalannya kepada Dol. Dol mengangguk.

`Cucu kami akan mendapat sakit selepas ini’, Tok Petanda meneruskan bicaranya dengan merujuk kepada Yim – cucu yang menghubungkan kami iaitu aku,Wan, Dol dan Piei dengan dato-dato semua.

`Sekali-sekali dia akan diresapi oleh makhluk lain.Tandanya ialah dia akan tiba-tiba tumbang dan tak sedar diri’.

Kami tergamam bila mendengar maklumat yang menggemparkan itu. Dada tiba-tiba sahaja berdebaran.

`Bila terjadi begitu, biarkan sahaja’, tok meneruskan. `Kadang-kadang selepas dia tumbang, dia akan bangun dengan sendirinya.Ketika itu tubuhnya akan diduduki oleh makhluk lain’.

Kami berpandangan sesama sendiri. Wajah Tok Petanda kami amati dengan hati yang penuh dengan kebimbangan.

`Cucu semua jangan takut’, Tok Petanda berbicara seterusnya.`Dan jangan bergaduh dengan makhluk yang datang itu. Cucu boleh layan makhluk yang datang itu kalau dia mahu berbual. Kalu tidak biarkan sahaja. Jangan peduli. Biar sampai cucu Rahim sedar sendiri’

Kami semakin bertambah terkejut dengan perkhabaran itu.Berdebar-debar dan tertanya-tanya, apakah malapetaka yang bakal menimpa sekarang? Yim dengan Dol baharu semalam pulang.Tapi aku melihat setakat ini Yim baik-baik saja.Dia tetap ceria dan riuh-rendah seperti biasa.Tidak ada apa-apa tanda yang menunjukkan dia akan jatuh sakit.

`Makhluk yang datang itu baik atau jahat, tok?’, Dol bertanya.

`Jahat’, Tokmenjawab pantas.`Tapi dia tidak akan ganggu cucu. Sebab itu tok kata, jangan bergaduh dengan dia’

`Kenapa jadi begini, tok?’, aku bertanya.

`Cucu Rahim terkena’

`Terkena?’, Piei sedikit terkejut.Dia faham maksud terkena itu. Bukan Piei sahaja yang terkejut. Kami semuanya pun terkejut juga.

`Cucu Rahim dalam keadaan lemah ketika mengubat buah hati cucu dulu’, Tok Petanda melanjutkan.`Budak itu sudah lebih satu bulan tak kenal mak bapak.Cucu Rahim gopoh ketika memegang budak itu. Dia tak ingat apa-apa. Zikir pun tidak.Tali pinggang merah pun tak pakai. Tok pun dia lupa.Jadi dia sudah terkena’

Aku tahu tentang tali pinggang merah itu.Tali pinggang merah itu adalah pemberian tok kepada Yim untuk tujuan pertahanan. Menurut Yim kalau pakai tali pinggang itu iblis tak boleh masuk, sihir manusia tak akan kena.Kalau dibawa berperang, sebarang senjata musuh tidak akan kena kepada kita. Begitu juga tembakan senapang.Peluru akan beralih arah ke tempat lain. Kami juga dijanjikan akan diberikan seorang satu, bila sampai waktunya nanti.

`Tok datang ini untuk buat pagar rumah’, Tok Petanda berkata.`Bomoh yang ada kaitan dengan ... apa nama buah hati cucu?’

`Saedah’, jawab Dol

`Dia akan menghantar sihirnya. Juga akan menghantar makhluk belaannya untuk menyerang cucu Rahim dan semua cucu-cucu yang ada di sini kerana perubatan yang cucu Rahim berikan.Bila rumah ini dipagar, insyaalah cucu semua akan selamat’

Bila mendengar khabar itu kami yang tadinya agak cemas mulai kembali reda. Ertinya rumah kami – rumah hijau – akan dibina pagar ghaib supaya tidak ada sebarang senjata dan sihir musuh dan orang-orang atau makhluk-makhluk yang jahat boleh membinasakan kami.

Alamdulillah.....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan