02 Jun 2010

44. Yim Diresapi.

Maghrib kian menjelang.Aku sedang bercadang untuk mandi pada ketika kami semua sedang bersimbang, dan Yim tiba-tiba jatuh terbaring.Ini sudah entah kali ke berapa. Nasib baiklah keadaan ini berlaku hanya pada menjelang petang dan pada waktu malam.Nasib baiklah tidak berlaku pada waktu siang, pada masa Yim sedang bekerja. Kalau berlaku di tempat kerjanya tentulah keadaan menjadi begitu haru. Tentulah kesah Yim yang sedang elok duduk-duduk bersimbang atau berdiri, tiba-tiba jatuh pingsan dan tidak sedarkan diri, menjadi bualan ramai orang.

Yim sebenarnya tidak sakit. Dia sihat seperti biasa. Boleh berjalan, berbual dan bergurau senda seperti biasa.Cuma yang anehnya, dia akan tiba-tiba tumbang.Bila tumbang dia tidak akan sedar akan dirinya. Sejurus kemudian dia akan bangun dan duduk diam-diam tanpa berbicara walau sepatah pun. Bila melihat keadaannya begitu, kami akan mengakuri nasihat Tok Petanda iaitu biarkan sahaja dia begitu. Jangan diganggu kerana menurut tok pada waktu itu Yim diresapi oleh makhluk lain.

Tetapi pada kali ini aku, Wan dan Piei bercadang untuk cuba berinteraksi dengn makhluk yang meresapi Yim.

`Siapa awak?’, Wan bertanya bagaikan menyergah.

Yim yang duduk bagaikan orang yang sedang termenung memandang Wan. Tapi dia tidak bersuara.

`Siapa awak? Kami nak kenal!’, Piei pula bertanya. Tapi reaksi Yim tetap juga seperti tadi. Cuma matanya sahaja yang terkelip-kelip tapi bersinar tajam memandang kepada Piei.

`Cakaplah! Bolehlah kita berkenalan...’, aku pula bersuara bagaikan merayu.

`Jangan tanya kami siapa!’, tiba-tiba dia bersuara dengan keras. Nada suaranya, bagaikan suara seorang perempuan.

`Apa salahanya kita berkenalan’, Wan cuba memujuk.Tapi `dia’ yang berada di dalam tubuh Yim tidak memberikan sebarang reaksi.

`Cakaplah siapa kamu!’, aku bagaikan mendesak.Matanya beralih kepada ku pula dan nampak semakin bersinar.Ternyata dia tidak senang dengan desakan ku itu.

`Cakaplah!’, Piei pula bersuara. Nada suaraPiei sedikit keras.

`Kami kata jangan tanya, jangan tanyalah!’, dan suara itu memang keras bagaikan membentak. Suara yang keras itu membuatkan kami tersentak.Kami berpandangan sesama sendiri.Antara geram, curiga, khuatir dan takut.

`Kita baca Yassin’, aku membuat cadangan. Aku pun berani-berani takut juga.

`Engkau bacalah!’, Wan membuat cadangan. Wan tahu aku memang hafal surah tersebut. Aku lantas membaca:

`Yaasinnn....’

Bila aku mula membaca, Yim nampaknya mula menutup telinganya.

`Wal Quraa nil hakim...’

Dan kami melihat dia yang di dalam tubuh Yim mengemaskan lagi pekupan tangan menutup telinganya.

`Innaka laminalmursalin.....’

Dan bila habis ayat tersebut tubuh Yim pun hampir nak tumbang.

` Alaa siraatim mustaqim......’

Dan tubuh Yim pun terus tumbang.

Aku seronok dengan apa yang terjadi. Aku rasa telah beroleh kemenangan Wan dan Piei juga nampak gembira.

Sejurus kemudian Yim pun pulih seperti biasa.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan