12 Mei 2010

38. Hang Lekiu Mengamuk.

Sewaktu kami sedang bersiap-siap untuk menjalani latihan pencak selepas serangan bola api dari bomoh Jerantut sebentar tadi, tiba-tiba kami terkejut mendengar bagaikan ada sesuatu aksi pertarungan yang dahsyat dari bilik sebelah – gelangang silat kami. Bagaikan ada pertarungan yang hebat .Suara Yim memekik begitu jelas kedengaran sambil terdengar langkah-langkah pencak yang keras di lantai papan.

Tiba-tiba kami mendengar Yim menendang dinding dengan kuatnya dan serentak dengan itu ada satu bunyi jatuhan yang berkecaian. Tahulah kami cermin besar di dinding sebelahlah yang jatuh dan pecah berkecaian di atas lantai.

Aku segera sampai di bilik sebelah dan memang kaca sudah berkecai di atas lantai. Yim yang juga sedikit tergamam dengan bunyi kaca berkecai di lantai itu, terhenti dalam langkah pencaknya buat beberapa detik. Tetapi hanya sebentar sahaja.Yim kemudiannya terus memencak dan ternyata melancarkan serangan-serangan batin yang kami tidak ketahui kepada siapa ditujukan.

Kawan-kawan semuanya sudah sampai di gelanggang sekarang.Yim pun sudah berhenti bersilat.

`Assalamualikum!’, Yim bersuara.

Kami menjawab salam. Sebagaimana selalunya, tiga kali salam diberikan baharulah interaksi bermula.

`Tok memohon maaf!’, itulah kalimat pertama yang keluar dari Yim sebaik selesai jawapan salam yang ketiga dari kami.

`Tok memohon maaf!’, sekali lagi suara tersebut mengulangi. Piei yang datang dengan sebatang penyapu mulai menyabu habuk-habuk kaca yang halus sementara aku dengan Wan mengutip serpihan-serpihan kaca yang besar.

`Tok minta maaf’, sekali lagi Yim bersuara.`Tok tak tahan sabar. Tok tak boleh sabar apabila saudara dato diserang!’

Baharulah aku dapat memahami latar kejadian sebentar tadi

`Saudara dato, Hang Jebat diserang! Tok tak boleh sabar membiarkannya’

Begitu tok berkata seterusnya. Tadi serangan sewaktu makan, dan Hang Jebat telah menghadapi serangan tersebut. Dan kini tentulah salah seorang dari saudaranya datang menuntut bela.Tapi kami tidaklah dapat meneka siapakah yang datang itu .

`Tok buat bagaimana tadi?’, aku bertanya.

`Tok pulangkan kembali barang yang dia hantar. Tok pulangkan kembali semua barang-barang yang dia hantar sebelum ini’

`Termasuk bola api yang dia hantar tadi?’

Tok mengangguk.Bila sihir dipulangkan kembali kepada tuannya, apakah yang terjadi. Aku ingin tahu.

`Apa akan jadi padanya, tok?’

`Senjata makan tuanlah’, tok menjawab pantas.

`Jadi?’

`Dia tengah berguling-guling sekarang. Perutnya bagaikan terbakar. Kalau dia boleh ubat, dia ubatlah sendiri. Kalau tidak dia tanggunglah sendiri akibatnya.’

Bomoh dari Jerantut tersebut sebenarnya telah bayak kali berusaha melancarkan serangan dari jarak jauh. Sebelum ini – sama seperti tadi juga - waktu nak makan, Yim yang duduk menghadap tingkap yang terbuka, tiba-tiba mendepang lebar tapak tangan kanannya bagaikan menyangga sesuatu.

Terdahulu daripada itu sewaktu aku bersama Yim dan Piei sedang bersembang-sembang di dalam rumah menjelang Maghrib, Yim tiba-tiba menyepak udara. Kakinya beberapa inci sahaja dari kepala ku lantas berpencak. Kemudian dengan wajah yang garang – masih dalam tapak pertarungan – menyelongkar bagaikan mencari sesuatu yang bersembunyi di celah rak-rak kasut dan kasut di pinggir pintu depan.

Tok yang bertindak membina pertahanan untuk Yim memberitahu kami bahawa bomoh dari Jerantut menyerang kami dengan menghantar jarum

Sejak Hang Lekiu memulangkan kembali semua sihir hantaran yang dihantar oleh bomoh Jerantut tersebut, tidak ada lagi serangan balas dari bomoh itu. Aku pun tidak bertanya apakah bomoh tersebut sudah sembuh atau masih sakit atau senjata telah membunuh tuannya sendiri. Kalau berpandukan keterangan tok, senjata makan tuan biasanya membawa maut.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan