31 Oktober 2009

34

PAK HABIB

Pak Habib masuk ke ruang dalam rumahnya.Tinggallah aku bersama isteri dan anak-anak di ruang tamu. Kami menikmati bunyi unggas-unggas peliharaannya.Berbagai-bagai bunyi dan irama menghiasi suasana pagi di rumahnya. Yang paling riuh ialah bunyi burung tiung emas yang sentiasa mengucapkan `assalamualaikum’ dan beberapa perkataan lain atau ayat dan kalimat-kalimat yang tidak menentu. Ada satu bunyi yang paling mengganggu perasaan iaitu bunyi orang berkahak di bilik air.Hingga terasa loya dibuatnya.

`Kebetulan...’, Pak Habib menerangkan.`Orang tua rumah di depan itu, kena batuk...Acapkalilah dia masuk ke bilik air...’

Dan Pak Habib ketawa dengan kesah itu kerana itulah di antara bunyi-bunyi yang dihafal oleh burung tiung emas kesayangannya. Nada suara Pak Habib ternyata sedikit kesal dengan rakaman suara itu. Tapi apa nak dikata lagi.

Anak tiung emas itu sebenarnya sedang cedera dan patah kakinya ketika dia memungutnya di pinggir sebuah hutan. Dia ditimpa satu kemalangan oleh ribut di sebuah rimba. Pak Habib merawatnya sehingga pulih sepenuhnya.

`Semua burung yang ada ini memberi makna mengenai keadaan tetamu yang datang’, Pak Habib memberikan informasi.

`Bila bising dan riuh-rendah bunyinya, ertinya tetamu datang dengan membawa banyak masalah mistik.Semakin bermasalah, semakin bising bunyinya’

Di ruang tamu rumah Pak Habib itu, terpampang satu potret besar hasil lukisan Pak Habib sendiri.Menurutnya lukisan tersebut adalah mengenai wajahnya pada usia kira-kira 15 tahun lebih muda berbanding usia sekarang.Pak Habib berbakat besar dalam seni lukisan kerana ada beberapa buah lagi hasil lakaran abstraknya di letakkan di dinding. Lakaran abstrak itu memiliki makna tersendiri dalam sufisme. Aku bersama isteri boleh menganalisisnya.

Adik iparku mengatakan nama Pak Habib dalam bidang lukisan dikenali bukan sekadar di peringkat nasional, tapi bahkan sehingga sampai ke persada antarabangsa.

`Cuba perhatikan potret itu’, isteriku berkata.

`Kenapa?’

`Serupa tak?’

Aku mengamati potret besar Pak Habib. Tapi aku tidak menyelami maksud isteriku.

`Serupa tak dengan orang yang abang temui di dalam mimpi itu?’,isteriku melanjutkan.

Aku lantas teringat kepada mimpiku. Memang! Memang! Inilah orangnya. Kira-kira sebulan yang lalu aku telah bermimpi bertemu dengan seorang lelaki yang nampaknya masih muda, rambutnya sedikit panjang, berkulit agak cerah, berbadan tidaklah terlalu kurus, dan lebih tinggi sedikit berbanding denganku. Orangnya sentiasa mengembara dari satu destinasi ke satu destinasi, dan di dalam mimpi itu menggambarkan pada ketika ini dia sedang berada di tempatku.Orangnya penuh dengan ilmu di dada dan kalau aku mahu, boleh juga aku belajar dengannya.Aku cukup berkenan dengan orang tersebut kerana dia serasi dan boleh dijadikan teman. Ada terusik sedikit rasa rindu kepadanya dalam mimpi itu.

Kira-kira hampir satu jam yang lalu, kami telah bersimbang dan sebagaimana biasa aku akan dihidangkan dengan kesah-kesah lalu mengenai seseorang yang baru aku temui. Jalan hidup Pak Habib sejak dahulu sehingga sekarang, menurut apa yang diceritakannya, nampaknya serupa benar dengan apa yang tergambar di dalam mimpiku.Pada masa dahulu dia selalu mengembara ke beberapa tempat di luar negara, tetapi kini dia hanya pergi ke England sahaja kerana menguruskan hartanahnya di sana. Dia bekas tentera dan pernah teruji ilmunya sewaktu bertempur dengan kuminis.

`Betul! Betul’, aku menjawab soalan isteriku dan secara tiba-tiba pada ketika itulah sekujur tubuhku terasa lain. Roma di kedua-dua lenganku meremang secara tiba-tiba dan aku menunjukkan kepada isteriku, betapa bulu roma di lenganku yang tegak berdiri, sementara liang roma di kulitku keluar bintik-bintik halus. Aku tidak tahu kenapa jadi begitu.

Bermula sebagai seorang anak muda yang suka bermusafir ke sana-sini terutama ke Singapura dan Indonesia, dan di pelbagai tempat di dunia dalam kehidupan yang agak kurang terkawal, Pak Habib menempuh revolusi jiwa dan anjakan paradigma, sewaktu membuat umrah. Dia bermimpi bertemu dengan moyangnya yang bertaraf aulia, dan dari situlah dia terasuh di dalam mimpi sehingga memiliki ilmu yang penuh di dada - ilmu Tasauf, perubatan dan kebatinan.

Mempunyai hubungan yang erat dengan pihak istana terutama Sultan Selangor, Johor, Pahang dan Berunei. Ramai dari kalangan Habib dan Syed yang memiliki nama yang tersohor di tanah air memiliki hubungan darah yang rapat dengannya. Kebanyakannya sepupu dan dua pupu dengannya.

Sebenanya nama Pak Habib sudah lama aku ketahui.Adik iparku memiliki hubungan yang rapat dengannya oleh urusan perubatan. Namaku dan isteri dirujukkan terlebih dahulu kepada Pak Habib oleh adik iparku, dan bila Pak Habib bersetuju, baharulah kami diizinkan untuk mendapatkan khidmat kepakarannya dalam perubatan.

Sesungguhnya sakit zaman berzaman yang aku tanggung masih juga belum reda. Aku telah berikhtiar menempuh perjalanan beribu kilometer untuk menghilangkan bisa di pinggang, sehinggalah sampai kepada Pak Habib. Aku bertekad kalau masih belum pulih juga, aku mungkin tidak mahu berusaha lagi.Bukan berputus asa tetapi inilah barangkali yang mungkin telah ditakdirkan untukku yang tentunya ada hikmahnya yang tersendiri dariNya.

Pak Habib kemudiannya keluar semula, tapi sekadar meminta aku dan isteriku untuk masuk ke ruang dalam rumahnya.Kemudiannya kami terus ke bilik air. Aku bersama isteri diminta mandi mengikut syarat yang telah ditetapkan. Ada bacaan-bacaan tertentu dan kaedahnya yang tersendiri yang perlu kami patuhi. Isteriku melakukan upacara mandi bunga dengan bantuanku sementara Pak Habib membantuku bila aku pula perlu mandi. Di atas kepalaku diletakkan sehelai kain kuning sepanjang satu meter dan air dijiruskan ke atasnya oleh Pak Habib. Ada bunga-bunga tertentu yang telah aku lupa berapa jenis semuanya, yang terdiri dari pelbagai warna yang direndam di dalam satu bekas besar yang telah disediakan.

Bila siap kami diminta masuk ke sebuah bilik lain dan di sana kami berdua diurut dan dibedah secara kebatinan. Aku amat menyanjung tinggi di atas kesopanan Pak Habib meminta izin dariku untuk setiap kali menyentuh sekadarnya pada beberapa bahagian tertentu pada tubuh isteriku iaitu pada bahagian tengkuk, tulang kipas dan pinggang.

Apabila dia mohon memegang atau menyentuh sesuatu bahagian Pak Habib akan sentiasa berkata:

`Maafkan Pak Habib, Din, izinkan Pak Habib memegang belakang isteri Din’

`Maafkan Pak Habib, Din, Pak Habib nak tekan .....’

Aku sungguh merasa selesa oleh bahasanya yang sangat hormat dan sopan itu.

Kami suami-isteri sebenarnya tidak merasa apa-apa kesakitan semasa rawatan kebatinan itu walhal Pak Habib mendakwa pisau ghaib di tangannya telah memotong organ-organ atau tulang dan sendi tertentu pada badan kami.

Apabila semuanya telah selesai, kami keluar kembali ke ruang tamu. Semuanya duduk di kerusi masing-masing. Pak Habib pun berkata kepada ku:

`Din, awak kena cari keturunan awak’

Aku tercengang.

`Awak kena ambil tahu dari mana asal mulanya’, Pak Habib berkata lagi.

Aku masih betul-betul tercengang. Keturunanku memang aku tidak tahu. Pada masa kedua-dua ayah bondaku masih hidup aku memang pernah terdengar bualan-bualan mereka mengenai kesah-kesah silam berkaitan dengan keturunanku.Itu waktu aku masih budak-budak dan aku tidak meminatinya. Aku kadang-kadang menjadi pelik terutama bila ibu suka mengorek mencari titisan waris yang hilang, dan bila susur-galur diselidiki, memang jelas mereka adaah waris yang sah yang telah terpisah sejak beberapa generasi.Bila aku telah menjadi anak muda dan bekerja, aku banyak berada di perantauan dan tidak langsug mempedulikan soal jurai keturunanku di sebelah atas. Bila ibu bapa telah tiada, baharulah isu keturunan timbul tetapi aku tidak lagi dapat menemui sesiapa yang sebaya dengan mereka kerana semuanya telah meninggal dunia.

Cuma yang aku ingat dengan pasti, moyangku memang pernah menjawat jawatan Orang Besar Berempat tetapi meletakkan jawatan apabila dilanda krisis dengan Sultan pada zaman yang lalu. Moyangku sangat kecewa dan kecil hati oleh satu perlanggaran adab terhadap keluarga oleh Sultan yang memerintah. Sejak krisis itu moyangku lari dari kebesaran istana sehingga pada zaman aki, iaitu ayah kepada ayahku memberi amanat jangan sekali-kali anak-anak cucunya berdekatan dengan Istana! Dia tidak rela!

Aki di sebelah emakku pula, yang merupakan sepupu kepada aki dari belah ayahku, pada suatu ketika diperlukan oleh Inggeris untuk menjadi peon (budak pejabat). Dalam satu ujian menulis angka satu, akiku itu boleh menulis dengan tegak mengalahkan adiknya yang menulis huruf tersebut bengkang-bengkok.Itulah ujiannya. Lalu akiku di bawa ke Kuala Lipis dan bekerja dengan gaji $15.00 sebulan di pejabat Residen Inggeris. Tetapi akiku hanya bekerja selama tiga bulan sahaja kerana lebih suka duduk dalam kehidupan hutan.

Aku tidak tahu apakah rahsia sebenarnya akiku meninggalkan jawatannya. Tapi mungkin juga bersabit dengan krisis pada zaman moyang.Sejak itu keturunanku menjadi penghuni belantara nun jauh di pedalaman.

Kalau kedua-dua akiku tidak lari dari dunia kebesaan dan kemuliaan dunia, besar kemungkinan aku dan adik-beradikku merakamkan sejarah kehidupan yang berbeza.Apa pun aku amat bersyukur di atas takdir Allah Yang Maha Mengetahui apa yang terbaik untuk hamba-hambaNya.

Demikianlah agaknya sebab Pak Habib meminta aku memakai kain kuning sewaktu upacara mandi bunga yang bermaksud membuang saka. Anak lelakiku yang akan berkhatan tidak lama lagi, dipesan oleh Pak Habib supaya dipakaikan dengan kain pelikat yang mesti berwarna kuning juga, atau kalau tak ada warna kuning, mesti ada di antara warna-warnanya, warna kuning.Dia membayangkan kalau tidak ada warna kuning, dikhuatiri.....

Pak Habib lantas menceritakan dia pernah pergi sehingga ke Hadralmaut untuk mengesan jejak keturunannya yang sekarang bertebaran di seluruh pelusuk Alam Melayu. Dia juga telah menjelajah ke beberapa tempat di Indonesia untuk mengesan keturunan dan kini telah memiliki sejarah yang panjang dan jelas mengenai penglibatan keturunannya dengan golongan istana Raja-Raja Melayu. Pak Habib kemudiannya menunjukkan buku keturunan beliau sehingga sampai kepada Junjungan Mulia Rasulullah saw dari satu jurai, dan jurai yang lagi satu sampai ke Greek Yunani yakni bapa atau moyang kepada Iskandar Zulkarnaen.

Pada pertemuan yang lain, aku mengharapkan Pak Habib dapat berkongsi maklumat mengenai ilmu dan sejarah Tok Lat; apakah sejarah tersebut boleh dikongsi bersama? Apakah ilmu Tok Lat adalah ilmu yang benar-benar sakti dan kenapa setelah bertahun-tahun mengamalkannya, belum ada sedikit pun tanda kesaktiannya? Kenapa anak-anak muridnya yang lain terutama Tok Penghulu Malim semakin bertambah ampuh dan hebat? Kenapa dengan aku ilmu Tok Lat bahkan ilmu Tok Ayah Sohor juga menjadi tawar? Apakah salahku? Apabila menyebut nama itu, Pak Habib pun berkata.

`Tentang Tok Lat, kita letakkan noktah sahaja’

Ada dua maksud menurut kefahamanku.Pertama Pak Habib tidak mahu membicarakannya. Aku tidak tahu kenapa. Apakah dia memang betul-betul mengetahui siapakah Tok Lat dan tahu juga sejarah tentangnya tapi tidak mahu membicarakannya? Aku tidak tahu. Kemungkinan kedua, mungkin Pak Habib meminta aku menamatkan perhubungan dengan Tok Lat. Tok Lat yang aku amat kagumi sewaktu mengenalinya pada peringkat awal dahulu, kini menjadi satu bebanan yang membawa kecelaruan minda buatku. Semakin hari aku terasa semakin keliru dengannya. Aku tidak pasti apakah maksud Pak Habib yang sebenar, tapi entah mengapa bila dia menyuruh aku meletakkan noktah, aku tiba-tiba bagaikan tidak ada lidah untuk bertanyakan apa-apa mengenai Tok Lat.

Sayangnya tempoh persahabatan dengan Pak Habib tidak lama. Pak Habib sebenarnya menerima banyak cabaran dalam tugas perubatannya. Terlalu banyak serangan-serangan kebatinan kepadanya oleh ikhtiarnya membantu dan merawat pesakit sehingga ada juga serangan yang terbolos. Dia menunjukkan bekas-bekas serangan di betisnya dan di antara yang terbaharu ialah bekas tusukan sebilah keris kecil di bahagian atas antara kedua keningnya. Terpacak keris kecil di situ pada waktu terkena serangan itu.

Aku mula menyedari Pak Habib telah mulai lemah tetapi dia tetap mendakwa dia telah berjaya menghadapinya dengan sempurna dan telah pulih dari serangan tersebut. Tetapi naluriku memberitahu bahawa Pak Habib tidak mahu mengaku, bahawa dia sebenarnya sudah kurang berdaya dan memang belum pulih sepenuhnya dari bencana serangan tersebut. Aku cukup bersimpati dengannya.

Kesah Pak Habib terseret ke dalam mimpi rupanya. Pada suatu malam, tiba-tiba menjelma satu makhluk di dalam mimpiku. Aku lantas memarahi makhluk itu yang nampak tubuhnya hitam setinggi lebih dari sepuluh kaki. Makhluk itu lantas meludah kepadaku bagaikan satu semburan dari sebuah paip air. Aku undur beberapa tapak untuk mengelak dari terkena air ludahnya. Aku tiba-tiba rasa bagaikan tercabar dan terangsang untuk menentangnya, tetapi batinku memutuskan, aku jangan mencampurinya sebab ini bukan urusanku.

Pak Habib ternyata semakin merosot kesihatannya lalu pada suatu hari aku bersama isteriku dan juga adik iparku menziarahinya untuk kali kedua. Ketika itu Pak Habib hanya banyak berbaring. Walaupun sakit, tapi dia nampak tabah dan ceria.Ketika akan berpisah, Pak Habib menggenggam tanganku bagaikan tidak mahu dilepaskannya. Kepalanya bagaikan terangkat-angkat semasa bergengaman tangan itu. Aku lalu memahami dia bagaikan meminta aku menciumnya. Lalu aku memberikan ciuman persahabatan di pipinya. Tanganku tetap digenggam erat bagaikan tidak mahu dilepaskannya. Aku tahu perasaannya tersangat sebak dan dia berusaha bersungguh-sungguh untuk mengawal dirinya, tetapi ternyata rahsia jiwanya tetap terbongkar jua, apabila matanya bergenangan.

Aku tidak dapat menggambarkan perasaanku ketika itu.Mata aku juga bergenangan. Aku bagaikan terasa, ada satu rahsia besar yang disimpan oleh Pak Habib tetapi dia tidak boleh membocorkannya kepadaku.Isteriku juga merasakan demikian.

Itulah pertemuan terakhir dengannya bila pada suatu hari adik iparku menghantar berita sedih bahawa Pak Habib telah kembali ke Rahmatullah Taala.

Al Fatehah...Semoga Pak Habib mendapat rahmat dan keampunan dari Allah Rabbul Alamin.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan