26 Oktober 2009

33. AKI ANJANG PENYADAP

Janjiku dengan Anjang untuk berkunjung ke rumahnya memang segera aku tunaikan. Pada suatu cuti hujung minggu yang berkembar dengan satu cuti lain, aku bersama isteri dan anak-anak bertolak ke Tembesu Paya – perjalanan sejauh melebihi 200 kilometer.

Apabila sampai di rumahnya, isterinya sedang memasak air kabung di sabak.Tercengang-cengang isterinya kerana tidak kenal. Bila aku menyebut nama Tok Lat, dan kesah pertemuan dengannya di rumah Tok Lat, baharulah air mukanya berubah menjadi berseri-seri. Dia ternyata cukup gembira dengan ketibaan aku anak-beranak. Maklumlah kami adalah anak-anak buah yang amat rapat dengan Tok Lat.

Pagi itu aku sekeluarga dihidangkan dengan air nira kabung mentah yang begitu enak rasanya. Telah berpuluh tahun lamanya aku tidak menikmati air kabung.Pada masa kecil-kecil dahulu, ayahku juga adalah seorang penyadap kabung. Jadi minum air nira kabung yang masih mentah adalah suatu yang sangat lazim pada masa itu. Aku terasa begitu gembira bila mendapati Anjang mengusahakan nira kabung. Selain boleh meminum airnya, tentulah aku juga boleh dengan mudah mendapatkan bekalan gula kabung dan nisannya.

Anjang dan isterinya Mak Su Wandah, agak terkilan kerana Tok Lat tidak dapat ikut serta. Tok Lat pada mulanya seperti biasa, memang begitulah, beria-ia meyakinkan akan pergi, tapi bila tiba saatnya, ada pula halangan dan alasannya. Aku memang sentiasa kecewa dengannya, tapi hal ini terpaksalah aku telan sendiri.

Pada awal malam, iaitu pada kira-kira jam 9.00 malam, Anjang dikunjungi oleh sebuah keluarga yang anaknya memerlukan rawatan kerana gangguan histeria. Malam itu adalah Isnin malam Selasa. Aku sedikit kecewa kerana Anjang tidak boleh melakukan perubatan pada malam itu kerana dalam satu minggu ada dua malam Anjang tidak melakukan perubatan iaitu Isnin malam Selasa dan Rabu malam Khamis. Aku begitu terkejut dengan syarat perubatan yang diamalkan oleh Anjang sehingga tetamu yang datang ke rumah dengan penuh harapan pulang begitu sahaja dengan kecewa.

Ada satu lagi keganjilannya iaitu tidak boleh makan apa jua jenis makanan laut. Ini katanya bersumber dari kesah Nabi Yunus as yang telah diselamatkan dari mati lemas di dalam perut ikan.Tidaklah aku tanya, apa kaitan mereka dengan kesah tersebut sehingga ikan dan semua makanan laut, menjadi bagaikan haram buat selama-lamanya bagi Anjang dan semua anak-anak buahnya.

Sekitar pukul 10.00 malam, rumah Anjang dikunjungi pula oleh sejumlah anak-anak muda. Mereka tidak masuk ke dalam rumah, tapi terus sahaja berkumpul di suatu tempat. Bila aku bertanya, apa urusan mereka, Anjang tidak menjawab tapi mempelawa aku pergi ke sana. Rupa-rupanya anak-anak muda tersebut datang untuk berlatih pencak. Wah! Guru silat rupanya Anjang ini. Aku cuba mengesan dari Mak Su Wandah berkenaan silat tersebut. Mak Su Wandah menerangkan silat tersebut adalah silat semulajadi iaitu berasaskan sifat semulajadi kedatangan gerak kepada pesilat – aku tak pasti nama rasmi silat tersebut.Semua adik-beradik Anjang termasuk Mak Su Wandah sendiri mengamalkannya. Tujuannya menurut Mak Su Wandah adalah untuk perang di akhir zaman.

Hampir satu jam kemudian, baharulah aku bersama isteri dan anak-anak menuju ke gelanggang bersama Mak Su Wandah.Aku sebenarnya telah agak terangsang sejak beberapa ketika sebelumnya kerana mendengar riuh-rendah bunyi latihan dan pertarungan.Aku berdiri sejarak lima belas kaki dari tepi gelanggang bersama anak-anak dan isteri, melihat anak-anak murid Anjang sedang berlatih. Tidak ada gendang, gong, atau tiupan serunai. Yang kedengaran ialah bunyi menderam, dengusan dan sebagainya dari pesilat yang diserapi oleh kuasa semulajadi. Guru kaka sibuk mengawasi mereka.

Pada ketika itu aku tidak tahu ke mana perginya Anjang sebab dia tidak ada di gelanggang.Latihan sebaliknya dilakukan oleh guru kakanya sahaja.Melihat persilatan itu, tahulah aku bahawa persilatan berkenaan adalah persilatan yang bercampur dengan unsur lain.Maklumat tambahan kemudiannya, aku dimaklumkan oleh orang kanan Aki Anjang, yang aku panggil Aicik Mat Yamin, seseorang pesilat yang telah mencapai jiwa yang tinggi akan meninggalkan silat kehaiwanan lalu memperolehi taraf persilatan yang tinggi sampai kepada martabat silat kewalian.

Pukul 12.00 malam baharulah dapat bersimbang dengan Anjang. Anjang tiba-tiba membahasakan dirinya Aki kerana mengakui bahawa aku dan isteri adalah dari keturunannya. Pada siangnya sewaktu bersama Mak Su Wandah, aku telah menyebutkan nama-nama orang terdahulu yang aku percaya ada pertalian darah denganku. Mak Su Wandah lantas mengingatkan:

`Kalau menyebut nama-nama Dato Bahaman atau Mat Kilau ataupun nama Moyang, kalau bukan dari keturunan mereka, sekadar mendakwa sahaja, Anjang akan bertempik’.

Pada ketika itu Mak Su Wandah sedang memerun kayu-kayu api ke dalam lubang sabak yang apinya agak kurang marak.

`Mengaku keturunan Pawang Nong pun tak boleh’ Mak Su Wandah berkata dengan yakin.

`Bertempik juga?’

`Bertempik! Kalau bukan...’

`Habis apa yang berlaku?’

`Orang itu balik ajelah.Tak berani’

Siang tadi aku risau juga takut kalau-kalau Anjang bertempik. Tapi naluri nakal di hatiku, mahu juga aku melihat dia bertempik.Mahu juga aku saksikan apa yang akan berlaku kalau dia bertempik.

Malam ini nama-nama tersohor berkenaan disembat lagi sepintas lalu, dan ternyata Aki Anjang tidak bertempik. Sebaliknya tiba-tiba sahaja, aku bersama isteri dibahasakan dengan gelaran cucu. Aku memanglah gembira kerana tanpa terduga boleh bertemu ramai pula waris di sini.

Seperti biasa, bila bertemu dengan orang-orang makrifat, bicara yang akan disentuh ialah berkaitan dengan ilmu Tasauf dan ketuhanan. Setelah lebih dari satu jam berbual, Aki Anjang tiba-tiba berkata:

`Cucu, bila naik darjat nanti, akan tinggi daripada aki’

Aku tidak berkata apa-apa. Seronok pun tidak, terkejut pun tidak. Kalau Aki Anjang sangat memandang tinggi kepada Tok Lat dan Tok Ayah Sohor, apalah yang hendak dihairankan kenyataannya demikian, kerana Tok Lat dan Tok Ayah Sohor bagaikan telah menyerahkan seluruh ilmu mereka kepadaku dan bahkan dijanjikan akan menjadi pengganti mereka pula apabila sampai masanya nanti.

`Tapi syaratnya kenalah belajar dengan aki’, aki berkata seterusnya.

`Maksud aki?’

`Kena ambil juga walaupun sepatah perkataan dari aki’.

Aku tidaklah pula tahu apakah sebabnya mesti juga perlu belajar dengannya. Barangkali kerana tarafnya yang tua – lapisan tua dari keturunan. Aku tidak pasti. Dan memang aku benar-benar mengambil beberapa munafaat dari aki kemudiannya. Jarak rumahnya yang dekat dengan tempat aku bekerja menyebabkan aku ada kesempatan untuk pernah tidur beberapa kali di rumahnya dan bertolak pulang semula sebelum subuh.Kemuncak penganugerahan ilmu ialah aku termasuk sebilangan kecil yang terpilih oleh aki untuk menerima ilmu yang hanya boleh dianugerahi hanya sekali dalam setahun.

Aku memang agak terkejut bilamana pada suatu hari Aicik Mat Yamin iaitu adik ipar aki, merupakan salah seorang orang yang pergi ke rumah Tok Lat tempoh hari, bagaimana dia begitu tepat dapat menemuiku di tempat kerjaku, walhal dia tak pernah sampai pun ke tempat aku bekerja. Ketika aku menuju ke kereta untuk satu keperluan, ketika itulah dia sampai dengan motosikalnya di tepi jalan di dalam kampus dan terus memberhentikan motornya dan mula mengecamku. Aku pada mulanya tidak kenal dia, kerana mukanya ditutupi oleh cermin topi keledar.

`Aki Anjang kirim salam’, dia membuka bicara sebaik-baik sahaja motornya tiba di sisi keretaku. `Aki meminta Cikgu pergi ke rumahnya pada malam ini juga’.

Aku cukup terkejut lantas bertanya.

`Kenapa?’

`Malam ini adalah malam yang satu-satunya malam dalam bulan Ramadhan tahun ini, untuk Aki Anjang menganugerahkan ilmu’

`Kenapa malam ini?’, aku sebenarnya menjadi sedikit tertekan oleh sesuatu yang tidak dirancang.

`Malam ini adalah malam Jumaat bulan purnama’

`Anugerah ilmu...’,aku berkata sendirian.`Untuk siapa?’

`Untuk yang terpilih. Saya ditugaskan oleh Aki Anjang untuk mempelawa Cikgu menerima ijzah ilmu tersebut’

`Aki yang pilih? Aki pilih saya?’, aku tidak tahu pertanyaan itu adakah pertanyaan gembira atau terkejut.

`Sebenarnya bukan aki. Tapi Moyang. Moyang sendiri Cikgu. Moyang sendiri yang pilih Cikgu dan yang akan menganugerahkan nanti’

`Moyang?’, aku terkejut.` Moyang sendiri akan menyerahkan ilmu nanti? Bagaimana? Moyang datang ke Tembesu Payakah?’, bertubi-tubi soalan aku hamburkan.

`Tidak! Maksudnya... Moyang datang pada aki’

Dan baharulah aku faham. Aki memang didampingi oleh Moyang dan Moyang akan berinteraksi dengan sesiapa sahaja melalui jasad aki.

Aicik Mat Yamin lalu memberitahuku supaya segera mendapatkan sepasang pakaian sembahyang atau jubah, biji tasbih, kopiah dan surat Yasin untuk keperluan menerima ijazah. Aku lalu bertanya ilmu apakah yang bakal dianugerahi. Aicik Mat Yamin menjelaskan bahawa ilmu tersebut adalah ilmu yang meliputi seluruh keperluan untuk diri sendiri dan nantinya akan melahirkan murid-murid dalam persilatan, perubatan, perurutan yang berasaskan ketuhanan. Ilmu-ilmu berkenan akan datang sendiri nanti iaitu setelah mendapat ijazah dari Moyang. Ilmu yang bakal dikurniakan nanti seolah-olah raja segala ilmu.

Bila Aicik Mat Yamin telah pergi, aku menjadi sedikit serba-salah. Syarat tidak boleh makan makanan laut menyebabkan aku bertambah serba-salah. Tergerak juga di hati ini untuk sekadar menerimanya sahaja, tapi tidak usah mengamalkannya. Lantas aku meminta pandangan isteri. Isteriku memberikan pendapatnya yang sentiasa sesuai diakuri.

`Tak usahlah’

Aku tahu isteriku agak ragu-ragu mengenai perjalanan sejauh ini - setelah mendekati sepuluh tahun bersama Tok Lat, Tok Ayah Sohor dan kini Moyang pula.

`Kalau sekadar ambil sahaja, tapi tak usah amalkan...’, aku membuat cadangan.

`Tak usahlah. Bila sudah terima, sudah tentu abang diikat oleh ikrar. Ingat, apa jadi pada aki dulu bila engkar?’

`Tapi ingin juga nak kenal Moyang!’, aku masih terkilan.

`Tak payahlah! Entah apa-apa itu! Entah siapa-siapa!’

Nama Moyang adalah nama besar yang disebutkan oleh Tok Lat.Moyang tinggal di Endau dan telah pernah dikenali oleh Tok Penghulu Malim kerana Moyang pernah tinggal beberapa ketika di dalam bilik tingkat atas tempat simpanan pelbagai khazanah lama di rumah Tok Penghulu Maliki (Rujuk Bab 18:TOK PENGHULU MALIM BERTEMU NABI IBRAHIM?).Tok Empat Zanum pun pernah bertemu sewaktu Moyang berkunjung ke Sungai Serampang. Aku sendiri pernah pada satu waktu dahulu mencarinya di Kampung Jawa, sewaktu bertugas di luar pejabat, tapi hairan bin ajaib, sampai dekat Maghrib pun aku tidak dapat mencari rumahnya.

Isteriku mencadangkan supaya aku membuat helah memberitahu Aki Anjang, Tok Lat tidak membenarkan aku menerimanya lagi, kerana Tok Lat mencadangkan supaya aku sempurnakan terlebih dahulu amalan semua ilmu-ilmu yang telah aku terima darinya.

Aku tidak pasti apakah yang akan terjadi kepadaku seandainya aku bersetuju menerima ilmu tersebut kerana Moyang adalah watak paling ampuh berbanding dengan watak-watak yang lain-lain sebelum ini. Yang jelas,kalau aku menerima juga ijazah ilmu tersebut, aku tentu tidak lagi boleh makan ikan sungai dan laut, termasuk udang, kerang, ketam, sotong dan sebagainya.

Kami – aku, isteriku dan aki – bersimbang sehingga 4.30 pagi pada malam ketibaan itu. Aku sempat terlelap sejenak dan terjaga semula lebih satu jam kemudian. Dalam tidur sebentar itu, aku sempat bermimpi. Aku tidak tahu samada mahu mempercayainya atau tidak.

Aku digambarkan bagaikan masuk ke sebuah kawasan perguruan. Ada seorang lelaki berambut putih seluruhnya sedang duduk di bawah sepohon pokok. Badannya juga putih dan wajahnya kelihatan bersih. Sebaik sampai, bagaikan ada satu suara memperkenalkan lelaki tua itu kepadaku:

`Orang lelaki tua itulah yang paling tinggi darjatnya dalam perguruan di sini’.

Tiba-tiba aku bagaikan berada untuk beberapa ketika dalam perguruan tersebut dan kemudiannya berjaya menamatkan perguruan. Bila tamat, terdengar pula suara seperti sewaktu mula-mula sampai tadi:

`Tahniah! Tahniah kerana awak telah berjaya mengatasi ketinggian taraf lelaki itu’.

Selepas sarapan pagi, kami ada sejenak masa bersimbang kerana kejap lagi Aki Anjang akan menguruskan kerjayanya sebagai penyadap kabung.

Aki Anjang menerangkan bahawa dia ada pertalian darah keturunannya dengan raja-raja. Antaranya ialah dengan Sultan Kelantan dan Sultan Berunai.Pernah utusan Raja Perempuan Kelantan datang ke rumahnya menguruskan mengenai sebilah keris yang dipersoalkan oleh Raja Perempuan Kelantan, kenapa keris tersebut diserahkan kepada Aki, sedangkan sepatutnya dialah yang lebih berhak kerana dialah keturunan Raja Jembal. Aki juga mendakwa mendapat beberapa hadiah pemberian dari Sultan Berunei teristimewa ketika perkahwinan puterinya. Selain itu rumahnya juga ada dikunjungi oleh beberapa orang artis tersohor tanah air untuk mendapatkan rawatan dan membeli madu kerana Aki juga memiliki kebolehan luar biasa mendapatkan madu lebah di pohon tualang dengan memanjat cara mistik.

Aki Anjang seterusnya menceritakan sebelum dia mendapat dan mencapai tahap sekarang, dia telah jatuh sakit. Dia tidak tahu apa puncanya. Dia telah berubat dengan segala kepakaran baik cara moden maupun tadisional, tetapi semuanya gagal.

Pada akhirnya dia berikhtiar dengan anak atau murid kepada Kiai Salleh atau terkenal juga dengan nama Panglima Salleh di Batu Pahat, dalam peristiwa Bintang Tiga tahun 1946 dahulu. Melalui telahan murid tersebut, dia diberitahu sakitnya adalah berpunca dari satu amanah yang tidak ditunaikan. Aki Anjang mesti menunaikan amanah tersebut, kalau mahu sembuh.

Bila mendapat maklumat itu baharulah dia teringat, bahawa beberapa tahun sebelumnya, dia pernah pergi ke Pulau Jemaja di Indonesia kerana menuntut ilmu Tasauf. Di sana dia menuntut ilmu dengan seorang lelaki tua, dan dia diarahkan oleh orang tua itu supaya mencari seorang orang tua yang tinggal di Kampung Jawa, Endau, Pahang untuk menyambung pelajarannya dan seterusnya menerima ijazah perguruan. Inilah amanah yang Aki Anjang telah mengabaikannya. Dia pun hairan, kenapa dia begitu terleka menunaikan janji sehingga hampir tiga tahun mengidap sakit bisa-bisa badan, sehingga ada kalanya bagaikan orang hilang akal.

Bila Aki Anjang sampai di Endau di rumah orang tua yang dimaksudkan, alangkah terkejutnya dia, kerana lelaki yang ditemui di Pulai Jemaja itulah lelaki tua yang sama di Kampung Jawa!

Namanya Tok Gajah.Dikenali sebagai Imam Perang Rasul! Sekarang dipanggil Moyang! Dan Moyang pun membahasakan dirinya Moyang!

`Apakah Moyang yang aki maksudkan, adalah Moyang yang selalu disebutkan oleh Tok Lat itu?’, aku inginkan penjelasan. Aku pun tak kurang juga terkejutnya dengan maklumat itu.

`Iya, cucu! Sebiji sama!’

Aku mengagumi berita itu. Semakin jelaslah sekarang kepadaku bahawa siapakah Moyang dan apakah peranannya? Patutlah aku mendapat mimpi mengenai Tok Guru Peramu pada suatu masa yang lalu (Rujuk Bab 13:PENJAGA MAKAM PEJUANG TERBILANG). Rupa-rupanya mimpi tersebut menjadi penanda bahawa aku akan diheret ke dalam persekitaran yang sedang aku lalui sekarang.Aki juga memberikan maklumat yang agak detail mengenai Dato Bahaman yang dikatakan telah melalui proses mati hakekat beberapa kali.

Kemudian melalui Ayah La aku mendapat pula kesah Lebai Umar yang menjadi guru kepadanya. (Rujuk Bab 8:BERTAMU KE RUMAH WALI?). Lebai Umar ialah Cikgu Jantan. Ini disahkan sendiri oleh Ayah La sewaktu aku asyek dengannya dahulu.

Kini aku dipertemukan pula dengan Aki Anjang yang ada hubungan langsung dengan Moyang! Moyang yang telah dua kali tinggal di rumah aki dan kehadirannya sangat mengagumkan aki.Kali pertama Moyang tinggal selama satu minggu. Tapi pada kali kedua, lebih lama lagi iaitu hampir dua minggu.

`Bagaimana kita nak sampai ke tahap dia, cu’, aki pernah berkata kepadaku.`Dia tidur sikit, makan sikit.Bercakap pun bila ditanya.Hidupnya penuh dengan ibadah dan zikir.Mana mampu kita buat? Kita buat sikit, sudah penat, ngantuk. Tapi Moyang tak nampak penat pun...’

Aku terpegun dengan berita itu.

`Kita puasa satu hari, dia puasa sampai sepuluh hari’
`Berterusan?’, aku bertanya dengan rasa lebih terpegun.

`Iyaaa!’

Jelaslah kepadaku sekarang, bahawa lima orang pahlawan Pahang yang berjuang melawan Inggeris pada akhir kurun ke 19 dahulu – Tok Gajah, Dato Bahaman, Cikgu Jantan dan Mat Lela sekarang telah berada dalam persekitaranku dan mereka mempunyai pengaruh yang teramat besar terhadap orang-orang yang sedang dalam perjalanan mencari Tuhan! Cuma Mat Kilau yang aku tidak begitu pasti, tetapi bagi Aki Anjang, Mat Kilau ada sama dalam persekitaran terutama dengan aki.

Aku teringat bila Tok Ayah Sohor pernah memberitahuku dahulu, bahawa tugasnya adalah untuk mencukupkan jumlah 70,000 orang yang masuk syurga tanpa hisab; tetapi sehingga ke saat itu, bilangannya masih belum cukup lagi!

`Ayah tengah cari, tak cukup lagi’, katanya.

Dan Tok Ayah Sohor masih terus mencari kerana demikianlah tugasnya; mencari orang-orang yang mencari Tuhan!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan