18 Oktober 2009

31

AINGAH TA’ARIM WALI.

Isteriku meminta supaya aku membatalkan sahaja niat untuk singgah di rumah Aingah Taarim Wali – kami dalam perjalanan balik ke rumah dari satu perjalanan jauh - kerana tidak lama lagi waktu Maghrib akan tiba. Tapi aku tetap bertegas kerana merasakan tidak ada lagi kesempatan yang lain. Kalau menanti kesempatan yang lain, bilakah lagi? Inilah peluang keemasan kerana isteriku sendiri juga akan beroleh peluang untuk bertemu dengan seorang yang Cikgu Zan namakan dia seorang wali.Kalau tidak gunakan kesempatan sekarang, bila lagi kami sekeluarga berpeluang untuk berkenalan dengan wali yang sangat unik gaya hidupnya ini? Ayah La sendiri mengktiraf ketinggian Aingah Taarim Wali, yang hidup beruzalah dan tidak berkahwin persis Tok Lan Wali atau Uwais al Qirni.

Menurut Cikgu Zan, Aingah Taarim pada waktu mudanya menuntut di sebuah sekolah pondok selama lebih sepuluh tahun di Jawa Timur, Indonesia. Dia dikatakan dianugerahi kasyaf yang begitu hebat, sehingga isteri Cikgu Zan takut untuk menziarahinya. Dikatakan Aingah Taarim memiliki pandangan telus mata, hingga boleh melihat semua orang yang mengunjunginya bertelanjang! Kasyafnya hingga boleh membilang ulas nasi di dalam perut manusia. Inilah yang mendorongku mengenalinya. Sudah bertahun-tahun hasrat ini terpendam, dan belum pernah berkesempatan. Justru, peluang yang jarang-jarang terbuka ini menyebabkan aku tetap juga mahu menziarahinya walaupun Maghrib hampir menjelang. Dan aku tidak mempedulikan ketajaman pandangannya itu walaupun ini sangat ditakuti oleh isteri Cikgu Zan sehingga sampai ke saat kini, dia masih cuak untuk menziarahi Aingah Tarim.

Tidaklah begitu sukar mencari rumahnya walaupun kami pada mulanya agak tersasul ke hadapan.Bila bertanya kepada seorang perempuan yang berpapasan di pinggir jalan d Kampung Gagap, rumah tempat Aingah Taarim tinggal, kami pun terus dapat mencari simpang ke rumahnya.

Aku sebetulnya tidak begitu pasti mengenai kebenaran dakwaan Cikgu Zan, bahawa Aingah Taarim sekali-sekala pernah dikunjungi secara rahsia pada waktu malam oleh seorang ulama tersohor yang bergelar Datuk Profesor Dr. Dr ini dikatakan pernah juga mengunjungi Ayah La di Bukit Tempayan, juga secara rahsia di waktu malam. Semoga pada suatu masa nanti aku dapat ruang perkenalan atau bersimbang dengan Profesor Dr ini, yang didakwa oleh Cikgu Zan, mencari kefahaman ketuhanan secara hakikat dan makrifat melalui Sifat 20; tidak semata-mata melalui Sifat Rububiyyah dan Uluhiyyah.Setahuku belum pernah terdengar, ada mana-mana ilmuan Islam lepasan pusat pengajian tinggi, sanggup menyusur akar...bertemu dan bermuzakarah dengan orang-orang kampung biasa, yang biasa-biasa sahaja nampaknya, yang tidak menampakkan sebarang imej orang berilmu dan soleh!

Maghrib baru saja berlabuh ketika aku meletakkan kereta di bawah sepohon pokok pada simpang masuk untuk berjalan kaki ke rumah Aingah Taarim. Aku sedar waktu persis itu memanglah kurang sesuai. Tapi aku rasa terpaksa, dan terpaksalah membuat tidak peduli. Anak-anakku berjalan rapat-rapat denganku. Yalah, anak-anak perempuan, kerana tidak biasa berjalan di kawasan kampung yang penuh dengan semak-samun dan pohon-pohon rimba yang tinggi-tinggi di selang-seli oleh pohon buah-buahan.

Jauh benar rupanya jarak zamanku dengan zaman anak-anakku. Pada waktu aku kecil-kecil dahulu, tempat persis sedemikianlah duniaku. Aku pada zaman kanak-kanak sewaktu bersekolah di sekolah rendah, tidak gentar dengan semak-samun dan rimba, tidak gerun dengan bunyi riang-riang atau gelak-hilai sang nekah dan ungka, dan tidak pula kecut dengan maghrib dan malam.Yalah, aku anak lelaki.Aku dibesarkan dalam sebuah kehidupan kampung yang kecil dan jauh terpencil.

Sambil berjalan-jalan itu, unggas, riang-riang dan makhluk rimba juga turut memecah kesepian Maghrib dan ini menambahkan rasa cemas terhadap anak-anakku. Rupa-rupanya isteriku pun sama! Dia sentiasa meminta aku supaya jangan berjauhan.Lampu picit yang aku bawa bersama, menjadi sinar yang menerangi jalan menuju ke rumah Aingah Taarim Wali. Suluhan lampu picit kadang-kadang sengaja aku halakan ke pohonan yang tinggi atau semak-samun di kiri kanan denai yang kecil itu.

Bila sampai, kami mendapati rumah Aingah Taarim kecil sahaja. Bukanlah layak dinamakan rumah, tetapi sebuah pondok sebenarnya. Tidak ada sinar eletrik yang terang benderang. Cuma cahaya suram dari pelita – barangkali pelita minyak tanah yang cahayanya menerobosi celahan dinding. Di pintu hadapan aku memberi salam. Sejurus menunggu.Tidak ada jawapan. Salam berlalu begitu sahaja. Aku memberi salam lagi. Tak ada juga jawapan. Bila aku amati, aku terdengar suara dari dalam pondok itu. Rupa-rupanya Aingah Taarim Wali sedang bersembahyang Maghrib. Terpaksalah aku menunggu sehingga Aingah Taarim selesai sembahyang.

Sejurus menunggu, maka terkuaklah daun pintu. Bila terkuak, terjengullah seorang lelaki yang masih memakai kain pelikat dan baju panas leher bulat bewarna putih.

`Oh! Awak!’, sapa Aingah Taarim Wali. Sapaannya itu begitu mengejutkanku. Apakah Aingah Taarim tersalah orang? Dia tiba-tiba menegurku bagaikan dia telah mengenaliku. Apakah dia memang mengenaliku? Tapi bila? Aku tidak pasti. Tapi perkara-perkara seperti ini sebenarnya tidaklah menghairankan sangat.Biasalah bagi orang-orang yang berilmu seperti Aingah Taarim Wali.

Bapa saudaraku juga memiliki kebolehan mengecam tetamu yang baru pertama kali datang berkunjung.Tiga hari sebelum tetamu tiba, dia telah memaklumkan mengenai kualiti dan prestasi tetamu tersebut. Samada orangnya berilmu atau tidak, ilmunya lebih tinggi atau lebih rendah dan juga mengetahui niat kedatangannya samada baik atau buruk.Kalau bapa saudaraku yang bukan bertaraf seorang wali, tetapi memiliki keupayaan demikian melalui ilmunya, tentulah seorang yang mencapai taraf kewalian memiliki upaya yang jauh lebih tnggi melalui bukan sekadar ilmu, tetapi kasyaf atau terbuka mata hati.

`Naik! Naik’, Aingah Taarim bersuara ramah. Aku melangkah naik sambil memijak anak-anak tangga yang dibuat dari kayu-kayu bulat. Anak-anakku yang rasanya baru pertama kali menaiki tangga kayu bulat sedemikian terpaksa aku bantu untuk naik ke pondok Aingah Taarim. Begitulah juga isteriku yang walaupun bukanlah kali pertama menaiki tangga sedemikian, tapi maklumlah, kurang biasa. Terpaksalah aku memimpin tangannya supaya dia tida terjatuh.

Duduklah kami anak-beranak berasak-asak pada lorong ke dapur yang selebar empat kaki itu.Aku duduk paling hampir dengan Aingah Taarim yang kini telah menukarkan kepada pakaian yang lain. Berseluar jean tapi masih berbaju panas leher bulat yang dipakainya tadi.

Pada pengamatanku Aingah Taarim seorang yang sehat walafiat. Dia dalam kategori belumlah orang tua lagi.Tubuhnya masih nampak kemas dan sehat.Rambutnya lebat dan hitam seluruhnya.

Aku memudahkan Aingah Taarim mengenaliku dengan menyebut nama Cikgu Zan dan Ayah La.Dengan menyebut dua nama besar itu kepadanya, kehadiran aku sekeluarga mudah untuk menjadikan suasana lebih ceria dan mesra.

Aku membuka swis yang tertentu untuk membolehkan dia menghuraikan hakikat kejadian. Inilah tujuanku kerana bab ini memang aku belum mampu mengupasnya secara menyeluruh dan detail. Aku ingin mendapat kefahaman yang lebih mantap dari orang-orang seperti Aingah Taarim Wali ini iaitu setelah Ayah La telah kusingkirkan dari perkamusan hatiku dan juga oleh kerana Tok Lat ternyata lebih selesa membicarakan dan menghuraikan hal-hal yang lebih rahsia dan ghaib yang memanglah teramat tinggi.

Aku ingin mengetahui dengan lebih jelas mengenai Hakikat Ketuhanan dan Hakikat Insan. Hakikat ada tetapi tiada.Hakikat tiada tetapi ada. Hakikat ghaib tetapi nyata.Hakikat nyata tetapi ghaib, hakikat haq dan batil. Seterusnya konsep puji qadim bagi qadim, puji muhadas bagi muhadas, puji qadim bagi muhadas dan puji muhadas bagi qadim.Nyata pertama, kedua dan ketiga. Muhammad Awal, Muhammad Batin, Muhammad Akhir, Muhammad Zahir. Hakikat Diri dan Hakikat Ketuhanan. Lapisan-lapisan ruh dan alam Lahut, Jabarut, Malakut dan Mulki, alam kabir, alam soghir, Hakikat Arasy, Qursy, Loh Mahfudz dan sebagainya.

Pada malam itu Aingah Taarim menghuraikan dengan sangat lancar, kemas dan jelas mengenai konsep Muhammad. Wah! Aku terpegun.Patutlah dia dikurniakan pandangan tajam yang menggerunkan orang-orang yang tahu ilmu hakekat dan makrifat.

`Bila faham Hakikat Diri, amalkanlah satu zikir nafas. Awak boleh keluar mengembara ke mana-mana pun yang awak suka’, dia membuat kesimpulan setelah membuat huraian yang begitu terperinci sehingga walaupun aku faham, tetapi dalam keadaan sedikit pening. Tapi apakah aku benar-benar faham? Entahlah! Tapi apa yang pasti, aku faham huraiannya tetapi tidaklah mampu menguraikannya secara terperinci dan sejelas Aingah Taarim.

`Pak Ngah boleh lakukan?’, aku mengujinya. Teringat aku Tok Penghulu Malim pernah mengalami kehadiran beberapa diri pada masa yang sama di beberapa tempat yang berbeza. Ini juga berlaku kepada Haji Ab. Rahman Limbung sewaktu perang melawan penjajah Inggeris pada awal kurun ke 20 dahulu.

`Kalau ke Mekah atau Madinah, dalam 3 jam di sana puaslah...Habislah semua tempat dijelajah’, Pak Ngah menerangkan.

`Kalau saya nak amalkan boleh Aingah?’

`Boleh! Tapi awak kena masakkan dulu Hakikat Diri. Kena datang berulang kali ke sini dulu.Bila telah masak, baru boleh amalkan. Tapi bukan mudah....’

`Maksud Pak Ngah?’

`Sepuluh tahun Pak Ngah amalkan, baharu boleh....’

Dan dia ketawa.

Aku mengira-ngira kesanggupan untuk berulang ke sini.Aku mengira-ngira jarak dari tempat bekerja ke sini sejauh 150 kilometer. Kalau mahu pergi juga, bermakna aku terpaksa sanggup untuk tabah mengunjunginya pada hari-hari bekerja. Ini disebabkan pada setiap hujung minggu aku perlu berada di rumah bersama anak-anak dan isteri yang jaraknya sejauh 250 km dari tempat aku bertugas.

Pak Ngah meminta diri sebentar untuk ke dapur. Air yang dijerangnya tadi telah pun mendidih. Dia nampaknya bersusah-payah membancuh kopi susu untuk kami seramai enam orang.

Tidak ada apa-apa yang hendak diceritakan mengenai pondok Aingah Taarim . Tak ada apa-apa pun selain dapur gas dua tungku dan serba-sedikit pinggan mangkuk, piring, gelas dan keperluan dapur yang serba seadanya. Demikian pondok orang yang memilih hidup membujang sampai sekarang yang pada pendapatku usianya telah mencecah awal lima puluhan.

Sambil minum-minum itu Aingah Taarim Wali menceritakan kesahnya sewaktu belajar di pesanterin dahulu. Satu keajaiban pernah ditemui oleh Aingah Taarim Wali. Seorang anak murid di perguruan tersebut tidur selama satu tahun. Bila dia sedar dari tidurnya, dia tiba-tiba fasih berbahasa Arab. Kesah ini diceritakan oleh Aingah Taarim Wali apabila aku bertanya apakah ia tahu apa-apa kesah mengenai Wali Aziz yang tidur selama tiga bulan. Mengenai Tok Lat dia nampaknya tidak tahu apa-apa.Begitu juga Tok Ayah Bidin.

`Awak beri pada Aingah alamat rumah awak’, Aingah Taarim berkata sewaktu kami akan berpisah.

`Boleh Aingah’, dan aku cukup gembira dengan cadangannya itu.

`Aingah ini suka berjalan’, Aingah Taarim berkata lagi.`Manalah tahu, kalau-kalau Aingah sampai ke tempat awak, boleh Aingah pergi ke rumah awak’

`Boleh Aingah! Boleh...!’, aku bersuara dengan nada gembira.Tidak terduga seorang wali Allah tiba-tiba sudi menjadi tamuku dan nantinya tentulah boleh berteman.

`Tapi kalau awak bagi nombor telefon, elok juga.Boleh Aingah telefon terlebih dahulu’

Aku lantas memberikan nombor telefon rumah dan nombor telefon bimbitku. Kami bertolak pulang meninggalkannya pada kira-kira jam 10.30 malam.

Selepas pertemuan itu, aku sempat sekali lagi mengunjungi Aingah Taarim Wali. Kali ini aku pergi sendirian sahaja kerana mengambil peluang melalui suatu tugasan di luar ibu pejabat. Kali ini pada hari siang pula. Kunjungan pada kali ini membuat satu kejutan buatku.Aku bagaikan tidak percaya.

Aku mendapati Aingah Taarim Wali kehidupannya, rupa-rupanya seperti orang biasa juga. Belum sempat kami bersembang panjang, tiba-tiba abangnya datang pada petang itu. Abangnya meminta dia memungut buah-buah durian pada keesokan harinya kerana abangnya ada urusan. Abangnya juga meminta supaya dia menjualnya pula.

Dengan begitu tahulah aku bahawa Aingah Taarim Wali masih terikat dengan kehidupan biasa. Tidak seperti Tok Lan Wali yang telah bebas dari ikatan urusan dunia dan kadang-kadang nampak terabai dari peraturan syariat sehingga dianggap sebagai orang gila. Jauh benar bezanya dengan kesah hidup para-para wali yang riwayat kehidupan mereka banyak yang telah aku telah baca.

Selepas itu datang pula seorang anak muda yang nampaknya begitu mesra dan boleh bergurau-senda dengannya. Pada masa itulah semakin jelas dalam keyakinanku, bahawa Aingah Taarim Wali sebenarnya adalah seorang orang biasa yang hidupnya seperti orang biasa juga. Yang menjadi tanda-tanya, kenapa dia memilih cara seorang zuhud?
Oleh sebab itulah bila Cikgu Zan dan Encik Dahari yang bekerja sebagai Pegawai Pelajaran Daerah, yang menjadi murid setia Aingah Taarim, pernah berkali-kali menawarkan aku untuk menyertai mereka menuntut ilmu, aku berjaya mengadakan berbagai-bagai halangan dan alasan.

Berita-berita terakhir mengenai Aingah Taarim Wali - beberapa tahun setelah kunjangan aku sekeluarga dahulu - ialah apabila aku diberitahu oleh Cikgu Zan, Aingah Taarim Wali sekarang tinggal di sebuah rumah baru pemberian wakil rakyat melalui program rumah untuk rakyat termiskin. Aingah Taarim Wali nampak gembira dan selesa dengan pemberian itu dan sedang berusaha pula untuk membeli tikar getah dan sebagainya supaya rumahnya kelihatan lebih ceria.

Cikgu Zan dan Encik Dahari menjadikan Aingah Taarim Wali sebagai ganti Ayah La setelah Ayah La meninggal dunia. Beberapa bulan yang lalu – setelah Aingah Taarim berpindah ke rumah baru - aku mendapat khabar dari Cikgu Zan mengatakan Aingah Taarim Wali telah dimasukkan ke hospital kerana diserang sakit kencing manis, lalu akhirnya jari kakinya, satu atau beberapa, telah dipotong. Sekarang dikhabarkan, dia telah kembali semula ke rumahnya dan melalui Encik Dahari, menerusi perbualan telefon baru-baru ini, aku mendapat khabar pula, Aingah Taarim Wali telah semakin kabur penglihatannya.

Dan beberapa bulan kemudian Cikgu Zan menelefonku menyampaikan khabar bahawa dia pada ketika itu berada di rumah Aingah Taarim Wali sedang menanti waktu untuk memandikan jenazah Aingah Taarim yang telah meninggal dunia oleh sakit yang dihidapinya sejak sekian lama.

Al Fatehah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan