29 Julai 2009

9. SOLAT YANG SEHARUM KASTURI.

Ini adalah kunjungan kali kedua ke rumah Ayah La. Cikgu Zan memberi pesanan supaya datang menjelang waktu Maghrib supaya boleh solat bersama Ayah La. Pucuk dicita ulam mendatang. Sememangnya itulah di antara hajat yang sangat utama setelah nama Ayah La bermastautin di hatiku. Aku sememangnya tersangat ingin untuk merasa bersembahyang berimamkan seorang yang telah terangkat darjatnya.
Aku memang ada kenangan mengenai ini. Semuanya bermula pada awal usia 30an apabila seorang teman sekerja – Mat Arif – memberitahuku hajatnya untuk mengenali seorang pengamal Tasauf yang bernama Wan Hassan di Pulau Lalang. Kawanku ini telah mengalami kemalangan pada suatu musim banjir di hujung tahun sebelumnya.Kereta yang dipandu oleh abang iparnya telah terbalik menyebabkan kawanku itu telah terjerut oleh tali pinggang keledar, dan hanya beberapa detik sahaja memisahkan nyawanya dari mati lemas, apabila tali pinggang keledarnya sempat dibuka oleh abang iparnya.
Peristiwa ini menginsafkannya betapa kematian adalah sesuatu yang boleh berlaku pada bila-bila masa sahaja tanpa boleh diduga. Dunia dalam sekelip mata sahaja boleh ditinggalkan apabila disambar maut. Amatlah menakutkan kalau sewaktu tengah berseronok-seronok atau asyek-maksyuk, tiba-tiba sedar-sedar saja diri telah berada di liang lahad! Tergeraklah di hatinya untuk mendekati hidup beragama dan membuat persiapan mati.
Di Kelang ada seseorang memberitahunya bahawa di tempat dia bekerja ada orang yang boleh memimpinnya untuk maksud tersebut iaitu seorang guru Tasauf yang mengamalkan zikir Tarekat Naqsyabandiah. Bila hasrat itu disampaikan kepadaku, aku terus saja tahu siapa yang dimaksudkannya itu. Walaupun aku belum lagi mengenalinya, tapi aku tahu dia adalah seorang guru suluk Tarekat Naqsyabandiah titisan dari Imam Ishak di Dong, Raub. Dia dikenali sebagai seorang guru tarekat yang murid-muridnya meninggalkan solat Jumaat terutama pada waktu suluk.

Suatu Jumaat petang, dengan membawa tiga orang lagi teman - Aidin, Bakir dan Wan Zakri, kami berlima pergi berkenalan dengan Ayah Wan Hassan yang pada setiap malam Sabtu membaca kitab Tasauf yang berjudul Sirus Salikin di surau Kampung Setembok. Setelah mendapat informasi darinya, kami membuat keputusan untuk menerima amalan zikir tersebut. Tapi aku agak terleka membawa teman-teman untuk pergi menerima amalan tersebut. Ini disebabkan aku terpaksa terlebih dahulu mendapat restu dari perguruanku yang terdahulu iaitu di Raub – bukan perguruan tarekat tetapi perguruan silat yang berpaksi kepada qudratullah.Wan Zakri yang memang istiqamah dalam ibadah menjadi tidak sabar lalu pergi sendirian menerima amalah zikir dan bila aku bertemu dengannya kemudian, dia memberitahuku bahawa dia selama ini belum pernah lagi merasa nikmat dalam sembahyang, tetapi bila berjumaah dengan Ayah Wan Hassan ,dia tiba-tiba dapat merasai nikmatnya. Bila tiba satu cuti penggal persekolahan, dia terus bersuluk dan berjaya mengalami pengalaman-pengalaman kerohanian sehingga akhirnya menjadi salah seorang anak murid kesayangan Ayah Wan Hassan.
Hampir sebulan setengah kemudian, baharulah aku dapat membawa dua orang temanku untuk menerima amalan zikir Tarekat Naqsyabandiah. Yang menakjubkan, temanku yang menjadi pencetus idea dulu – Mat Arif, tiba-tiba enggan pula untuk pergi. Dia asyek kembali dengan kebiasaan lamanya, memukul bulu ayam di gelanggang badminton pada setiap petang.

Inilah kuasa Tuhan yang membolak-balikkan hati hamba-hambaNya!
Sejak menerima amalan zikir, pada setiap malam Selasa dan Jumaat – aku, Aidin dan Bakir terpaksa pergi ke Pulau Lalang kerana salah satu syarat dalam amalan Tarekat Naqsyabandiah ialah mesti bertawajjuh bersama guru. Sejak itulah aku selalu berkesempatan solat Maghrib dan Isya bersama guru. Dan memang terbukti, aku sendiri dapat merasakan betapa nikmatnya sembahyang bersama guru, walaupun nikmat seumpama itu sebenarnya telah pernah aku alami dalam solat sendirian.
Bila musim cuti persekolahan tiba, aku bersama Aidan, terus memasuki ibadah suluk selama 10 malam. Pengalaman bersuluk adalah pengalaman kerohanian dan sesiapa yang ikhlas akan memperolehi nikmatnya. Aku tidak tahu berapa banyak air mata yang telah aku curahkan kerana waktu suluk adalah waktu untuk melalui rasa penyesalan, mengalami kesedihan, kepiluan, air mata keinsafan dan taubat.

Pada masa bersuluk, apabila taubat meresapi jiwa maka air mata penyesalan akan berhamburan di sepanjang zikir terutama di malam hari – rasa sedih, pilu dan sayu, rasa malu dan penyesalan di atas dosa dan kejahatan silam serta kejahatan jiwa, menyebabkan air mata tidak dapat dibendung-bendung. Esakan dan tangisan bahkan raungan menjadi resipi biasa yang mengisi aroma sewaktu suluk. Ada yang terbuka hijab sehingga dapat melihat keajaiban alam kerohanian, melihat rohani para wali bahkan Rasulullah.Ada yang terangkat maqam kerohanian dengan menempuh pengalaman-pengalaman kerohanian yang memperjelaskan hakikat al Haq serta kebesaran kerajaanNya.Bahawa benarlah suluk adalah hospital kerohanian.

Walaupun demikian, aku pada akhirnya telah membuat keputusan untuk tidak lagi istiqamah dengan Ayah Wan Hassan walaupun dia merupakan salah seorang anak murid Tok Kenali yang masyhur di Kelantan pada awal kurun yang lalu. Ini adalah kerana aku tidak mahu membahagi kasih. Semakin beramal, bertawajjuh dan mendengar huraian Tasauf dari Ayah Wan Hassan, hatiku terasa semakin kasih kepadanya. Hatiku menjadi rindu kepadanya dan sentiasa ingin bersamanya. Aku sebenarnya agak enggan untuk meletakkan kasih kepada Ayah Wan Hassan dan perguruannya, kerana aku tidak mahu berpisah dengan perguruanku yang terdahulu. Aku agak enggan untuk bersama golongan Ayah Wan Hassan yang beliau menafsirkan satu hadis `ada sekumpulan dari umat Nabi Muhammad saw akan memasuki syurga secara berantai-rantai’ yang beliau tafsirkan, rantaian salasilah pengamal zikir tarekat seperti yang dibawanya. Aku sesungguhnya lebih selesa dan bersedia untuk bersama perguruanku yang terdahulu yang telah dibentuk pada tahun 1970an.

Bila aku berpindah ke Seremban pada akhir 1980an hatiku terasa semakin jauh dengan Tok Wan Hassan. Disebabkan jarak yang jauh, aku tidak lagi dapat berdampingan dengannya dan tidak boleh lagi bertawajuh.Akhirnya aku telah membuat keputusan yang muktamad iaitu tidak mahu lagi mengamalkan zikir tersebut.Aku merujuk kepada perguruan persilatanku sebagaimana waktu mahu beramal dahulu, aku merujuk dengan mereka, dan mereka memberitahuku:`tak mengapa sebab cucu telah ada pegangan jiwa`. Tidak lama kemudian aku lantas mendapat isyarat dalam mimpi menandakan aku telah terputus pertalian dari kumpulan tersebut. Digambarkan pada suatu hari semasa bersuluk, aku pergi ke bandar bersama beberapa orang teman. Aku agak leka di bandar sehingga tanpa sedar teman-teman suluk semuanya telah kembali ke tempat suluk. Akhirnya aku terlepas sembahyang Zohor berjumaah bersama guru, dan ini adalah isyarat terbatalnya suluk kerana salah satu syarat sah bersuluk ialah mesti tidak tertinggal berjumaah bersama guru.
Sejurus bersimbang dengan mak, Ayah La tanpa memberitahuku bergegas ke bilik air. Rupa-rupanya waktu Maghrib telah pun masuk. Bila isteriku melihat Ayah La telah siap berwuduk, dia segera mengingatkanku supaya segera berwudhuk. Aku cepat-cepat meluru ke bilik air dan agak tergesa-gesa mengambil wudhuk kerana khuatir Ayah La solat sendirian tanpa menungguku. Ini kerana aku tidak memberitahunya maksud di hatiku untuk solat berjumaah.
Bila sampai ke tempat solat, aku sedikit kecewa kerana ternyata Ayah La sedang mendirikan solat. Aku menjadi keliru untuk bersolat sendirian atau pun tidak. Melihat susunan sejadah, ternyata sejadah di susun dalam bentuk solat berjumaah secara berdua. Aku tiba-tiba agak gelabah sekarang. Kenapa aku tiba-tiba begitu gelabah? Tapi syukur, Ayah La rupa-rupanya sekadar solat sunat!
Ayah La kemudiannya berdiri dan nampaknya telah bersedia untuk menjadi imam. Aku diminta membaca qamat. Lalu aku melakukannya. Sebaik-baik sahaja kakiku memijak sejadah yang kelihatan kuning semuanya – apakah sejadah yang memang berwarna kuning semuanya atau bagaimana, aku tiba-tiba terasa ada suatu keanihan – warna kuning dan kekuningan! Selain itu ada sejenis aroma keharuman! Aku mengangkat takbir lalu solat berimamkannya. Saat yang menakjubkan ialah ketika sujud. Aku tidak pasti apakah ada renjisan air wangi di tempat sujud kerana pada ketika sujudlah aku dapat mencium sepuas-puasnya keharuman, bau harum yang lebih memuncak berbanding saat mula meminjak sejadah tadi. Aku tidak dapat menggambarkan apakah ada yang teramat istimewa selain dari keharuman itu, kerana aku terasa ada sedikit kelainan di jiwaku pada sepanjang solat itu. Aku adalah penumpang yang terkeliru bila tiba-tiba sahaja telah sampai ke penghujung, apabila salam dari Ayah Laku dengari. Entahlah...
Tidak ada wirid yang panjang kerana sejurus kemudian Ayah La berdoa. Malam itu tidak banyak perbualan. Tapi aku dianugerahi dan ditunjuki hakekat solat yang diamalkan oleh Ayah La.Dianugerahi jua beberapa wirid amalan harian temasuk zikir harum yang berbunyi:
Bismillahi zatullah,
Arrahman sifatullah,
Arrahim maujudullah,
Hasbi Rabbi Jallah
Fiqalbi ghairullah.......dst.

Ayah juga mengurniakan zikir sepuluh yang berbunyi:
Laa ila haillallah, awal nur akhir pun nur, nur di dalam Zat Allah
Laa ila haillallah, awal nur akhir pun nur, nur di dalam Sifat Allah
Laa ila haillallah, awal nur akhir pun nur, nur di dalam....dst.

Ayah La seterusnya meminta aku memilih satu malam Jumaat dan berzikir nafi isbat sebanyak 12,000 semalaman

`Kalau anak `pengsan’, Mek jangan sentuh dia’, Ayah La memberikan amanat kepada isteriku.

Aku dan isteri saling berpandangan.Kami tidak mengerti apa-apa.Rasa gentar pun ada di hatiku.Pengsan? Aku tertanya-tanya.

`Jangan takut’,Ayah La menenangkanku.`Kalau terjadi begitu, cepat-cepat Mek beritahu ayah.Ayah akan pulihkan’

`Kalau panggil Tok Penghulu Malim?’, isteriku membuat cadangan kerana Tok Penghulu Malim lebih dekat dengan rumah kami.

`Tak boleh!’, ayah La menjawab tegas.`Cuma ayah seorang sahaja yang boleh memulihkan’.

`Kenapa tak boleh sentuh, ayah?’, aku bertanya pula sambil dada masih juga bergetaran.

`Kalau sentuh....matilah anak...’.

`Mati?’

Dan aku sangat terkejut dengan berita itu. Aku memandang Ayah La yang membundarkan matanya sambil memainkan kesukaannya bila bertembung mata - menaik menurunkan kedua-dua keningnya ke atas dan ke bawah.

`Kalau tak dipulihkan, adakah akan pulih dengan sendiri, ayah?’, aku bertanya untuk mengetahu maklumat selanjutnya.

`Pulih juga.Tapi kalau panggil ayah, ayah boleh bantu lagi’

Maksud ayah ialah membantu dalam proses kerohanian di alam kerohanian tersebut.

Sewaktu kunjungan kali kedua ke rumah Cikgu Zan setelah menerima zikir, Cikgu Zan pernah menerangkan hal-hal yang mungkin terjadi sewaktu berzikir. Pengalaman kerohanian adalah berbeza-beza bagi setiap salik.Ahmad Yaridan murid Cikgu Zan yang kebetulan ada bersama pada ketika itu, diterbangkan ke udara membelah awan sewaktu berzikir.Guru berpesan jika terjadi demikian jangan sekali-kali membuka mata dan jangan takut.Dalam suasana malam yang gelap gulita dan mata yang terpejam itu, Ahmad Yuridan menjadi teramat gementar lalu melanggar pesanan guru. Dia membuka matanya sedangkan guru berpesan tunggulah sehingga sampai ke destinasi.Oleh sebab dia tidak tahan menanggung ketakutan, dia melanggar arahan dan dengan demikian terbatallah kembara. rohaninya.Walaupun demikian, hasil dari pengalaman tersebut, Ahmad Yaridan boleh melihat pada waktu malam yang gelap gulita, bagaikan melihat di bawah sinaran sang bulan.

Bila Ayah La menerangkan orang yang sedang pengsan jangan disentuh, tapi sebaliknya tunggu sehingga dia pulih sendiri, teringatlah aku betapa aruah ayahku...Ayahku harus juga `pengsan’, tapi tubuhnya dipegang oleh ibuku yang risau kerana dia tidak menyahut teriakan, dan haruslah menjadi sebab kematiannya.Ayahku dikatakan pada waktu itu sedang dalam proses menuntut ilmu kerohanian dan kalau tamat dia mungkin akan menjadi manusia baru yang alimin, abidin dan solihin.

Sebelum bertolak pulang, aku sempat meminta kepastian dari Ayah La, mengenai satu peristiwa siapakah orang tua yang aku temui duduk sendirian di sebuah pondok di pinggir jalan sewaktu balik dari Pulau Melaka, Kelantan. Siapakah orang tua yang rupanya persis Tok Lan Wali yang telah meninggal dunia kira-kira setengah tahun yang lalu. Aku ketika terlihatnya, mendapati Tok Lan Wali lengkap berpakaian jubah hijau dan bersurban kelabu sementara isteriku melihatnya berpakaian ala mujahidin Afghanistan. Kalau tidak bertelingkah pandangan sesama kami, sudah tentu aku akan menyapa orang tua itu.
Ayah La menerangkan:
`Memang benar! Dialah yang anak temui itu. Jangan terkejut, orang seperti itu kadang-kadang muncul di mana-mana. Anak berdua memang dikelirukan pada hari itu supaya anak tidak menegurnya.....’

Tiada ulasan:

Catat Ulasan