17 Julai 2009

6.

RAYUAN DARI KUBUR.

Seseorang pernah mengupas mengenai iman kepadaku.

`Iman yang tidak berguna ialah iman orang munafik. Ini adalah iman orang yang berpura-pura dalam agama’, seseorang itu berkata. `Pada zahirnya dia menunjukkan taat kepada Allah dan RasulNya. Bibirnya bercakap bagaikan orang berilmu dan beriman, tapi hatinya ragu-ragu. Cakap lain, buat lain. Lain di bibir, lain pula di hati. Orang jenis ini sebenarnya engkar dan durhaka’, seseorang itu diam sebentar. Dia bagaikan membenarkan aku meresapi ke dalam minda huraiannya. Kemudian sambil mata merenung ku seseorang itu berkata lagi.

`Orang-orang seumpama ini melakukan ibadah lebih didorong oleh rasa malu. Kadang-kadang sekadar mengikut-ngikut. Ibadahnya lebih untuk menunjuk-nunjuk dan dilakukan dengan perasaan yang berat dan sangat malas.Bila dia mendapat kesusahan, dan ditimpa musibah, dia lantas ingat kepada Allah dan berdoa untuk kelepasan. Pada waktu susah, rajin dan banyak ibadahnya. Tapi bila senang, mudah lupa diri dan mengikuti nafsu. Inilah tingkat iman yang dikatakan menyembah Allah bersama tuhan-tuhan yang lain’.

Seseorang itu berdiam diri lagi.Mataku dan yang mendengar direnung seperti tadi bersilih ganti.Bila mata seseorang itu sampai kepadaku, aku dapat merasakan sinarnya menembusi lembut meresapi mataku.

Tiba-tiba seseorang itu mengemukakan pertanyaan.

`Tahu maksud menyembah Allah bersama tuhan-tuhan yang lain?’

Kami yang mendengar terkelip-kelip. Agak lama juga seseorang itu membiarkan kami berfikir untuk memberikan jawapan. Tapi tidak ada sesiapa yang bersuara.

`Tuhan-tuhan yang lain ialah nafsunya, kadang-kadang akalnya, kadang-kadang pemimpinnya’.

`Biasanya mereka sendiri tak tahu kan, pak? Tak tahu bahawa mereka adalah orang yang berpura-pura beriman’, aku bertanya.

`Memanglah!’,

`Mereka sentiasa menyangka bahawa mereka adalah orang Islam dan beriman’,

`Ya! Mereka sentiasa menyangka bahawa mereka bukan orang munafik’, seseorang itu memandang kami bergilir-gilir seperti tadi. Kami yang mendengar mengangguk-ngangguk.Kemudian seseorang itu menyambung bicaranya:

`Orang-orang begini percaya dengan sangkaan, bahawa bila mati nanti Allah akan memasukkan mereka ke dalam syurga kerana merasakan bahawa mereka orang-orang yang beriman. Tapi iman itu mesti dibuktikan. Bila tidak dibuktikan, bagaimana tanda ada iman! Inilah masalah orang zaman sekarang, merasakan dirinya beriman, tapi tidak ada bukti. Bila tidak ada bukti iman, mana boleh mengaku beriman?’

`Samalah dengan orang Kristian, kan pak?. Bila mati, mereka semua percaya bahawa mereka akan ke syurga kerana semua dosa mereka telah diampunkan apabila Jesus, anak tuhan yang telah disalib untuk menebus dosa warisan’

`Itulah perdayaan iblis!’

`Sama sahajalah dengan orang munafik! Betulkan, pak? Semata-mata sangkaan!’

Dia tidak menjawab tapi kepalanya mengangguk mengiakan bahawa orang-orang Islam sekarang bagaikan sama sahaja dengan orang-orang kafir khususnya Kristian - beriman pada sekadar sangkaan dan bukannya keyakinan.

`Iman tingkat yang lebih baik ialah meyakini di hatinya akan makna lafaz Laillaha illallah. Ini martabat orang biasa. Orang pada peringkat ini ada berbagai-bagai tingkat hatinya.Pada umumnya mereka beramal dengan lebih ikhlas dan ibadah mereka lebih tekun. Golongan inilah yang paling ramai. Tapi kebanyakan mereka akan menerima bencana di Yaumil Mahsyar. Ramai yang akan terbenam di lembah neraka kecuali yang mendapat syafaat’.

Aku cukup puas dengan huraian seseorang itu itu. Ini adalah kesah masa muda-muda dahulu sewaktu aku bersama seseorang itu. Seseorang itu banyak meninggalkan amanat dan bekalan untuk kami pendengar terutama aku sendiri.

Bila usiaku semakin dewasa dan setelah mendirikan rumah tangga, aku mendapati aku telah berjaya melangkah kepada era keimanan yanag lebih jitu. Aku percaya begitulah. Mudah-mudahan. Tok Penghulu Malim menjadi orang yang sangat penting dalam membimbingku kepada jalan Tasauf setelah begitu lama aku tercari-cari dan ternanti-nanti.

Sekarang kami – aku dan isteri untuk ke sekian kalinya - berada di rumah Tok Penghulu Malim lagi. Seperti selalunya urusan ialah mengenai bicara makrifat dan hakekat kerana itulah yang kami mahu perhalusi.

`Kita kalau boleh tak mahu berada dalam tingkat syariat dan tarekat. Mati pada martabat syariat masih binasa. Demikian juga mati pada martabat tarekat’ Tok Penghulu Malim mengulang kembali maklumat yang telah dihuraikanya dahulu apabila aku mengemukakan pertanyaan mengenai perbezaan tingkat iman.

`Kalau boleh kita perlu sampai dan mencapai makam hakekat dan makrifat. Inilah maqam muqarrabin. Tahu apa maksud golongan muqarrabin?’.Tok Penghulu Malim tiba-tiba bertanya.

`Golongan yang hampir dengan Allah Taala’, aku menjawab.

`Tahu makna hampir?’

Aku mengangguk.Hampir yang aku fahami, tidak berasaskan jarak tapi berasaskan kedekatan pada martabat, misalnya orang-orang besar lebih hampir dengan sultan berbanding rakyat biasa.

`Macam Ayah Lan Wali’

`Ayah Lan?’

`Kenal?’

Kami berdua memang kenal dengan Ayah Lan Wali. Isteriku sejak dari kecil lagi telah biasa melihatnya. Bila bertemu dengannya yang sedang berjalan di tepi jalan - isteriku yang ketika itu masih di sekolah rendah - Tok Lan Wali akan menoleh kepada kereta yang dipandu oleh aruah Encik (ayah) isteriku, hingga terlihat giginya yang putih bersih itu. Itulah pengalaman isteriku melihat Ayah Lan Wali. Bukan sekali tetapi beberapa kali bila keluarga isteriku pulang ke rumah Tok Aki Said sewaktu dia tinggal di Kampung Belalang.

Sewaktu aku masih rapat dengan Aicik Leman dulu, aku mempercayai pendapat Aicik Leman bahawa Ayah Lan Wali bukanlah seorang wali kerana cara hidupnya sudah tidak mengikut syariat. Oleh kerana mempercayai pendapatnya, aku lalu tidak berminat untuk mencari kesempatan berkenalan dan menziarahi Ayah Lan Wali. Itulah yang dikatakan tidak ada rezeki. Kalau tidak berpegang kepada fatwa itu, aku percaya aku boleh menjadi orang yang rapat dengan Tok Lan Wali.

Pada waktu isteriku memerlukan rempah ratus untuk dibuat ubat makan lepas bersalin anak ku yang pertama, kami pergi ke Kampung Belalang. Itulah kampung halaman Ayah Lan Wali yang tinggal berdua bersama ibunya. Tuan rumah tempat kami kunjungi itu mempamerkan dekorasi ruang tamu bercirikan orang yang berilmu dan beragama. Lalu aku tertarik untuk membuka sembang agama dengannya. Aku lantas menanyainya mengenai Ayah Lan Wali.

Dia menerangkan pada suatu masa dahulu, mereka sama-sama berguru dan mengamalkan zikir. Tapi Ayan Lan Wali menjadi agak berlainan. Bila berzikir, dia akan berzikir dengan kuat bagaikan orang lupa diri. Bila dia berzikir, dia akan menjadi asyek sehingga mengambil masa yang relatif lama. Dia juga selalu menyendiri, tidak suka bercakap dan bersembang, berseloroh atau bergurau-senda. Selain itu dia menjadi kian aneh, kerana suka mandi dalam air sungai sendirian di tengah-tengah malam tanpa khuatir kepada buaya atau apa-apa jua kemungkinan malapetaka yang menimpa. Oleh bawaan hidupanya yang ganjil itu, tuan rumah yang aku kunjungi itu dan rakan-rakannya menganggap Ayah Lan Wali adalah orang gila.Bawaan hidupnya dianggap tidak betul kerana mengabaikan jalan syariat. Jadi pada pendapatnya, Ayah Lan Wali adalah sesat.

Aku memiliki satu saat yang istimewa bersama Ayan Lan Wali dan itulah yang pertama dan terakhir. Ketika aku sampai, Ayah Lan Wali duduk di serambi rumahnya sendirian. Aku duduk betul-betul di sisi kanannya tapi sedikit ke belakang. Kawanku duduk di sisi kiri dan kanan hadapannya.Kami pergi bertiga. Serambi rumahnya penuh dengan berbagai-bagai benda yang tidak lagi berguna dan agak berserakan. Ibunya tidak ada pada waktu itu.

Aku memang telah difahamkan bahawa Ayah Lan Wali tidak berbual seperti orang biasa. Hanya sepatah dua sahaja dia berbicara. Yang banyaknya ialah bila ditanya:

’Betulkan ayah?’. Kalau betul, dia akan jawab:

`Hemmm..’, sambil mengangguk sedikit.Kalau tidak dia jawab:

`Bukan’ atau menggelengkan kepala. Bila dia meminta supaya sesuatu soalan itu diulangi, dia akan bertanya:

`Ha?’.

Jadi kawanku yang telah biasa dengannya sahajalah yang berbicara tentang persoalan-persoalan tertentu. Caranya ialah dengan memberikan cerita atau situasi terlebih dulu, kemudian minta pendapatnya samada bersetuju atau tidak.

Inilah keanehan Ayah Lan Wali. Dia bukan tidak mendengar, dia bukan pekak, bukan tuli tapi dia `menulikan’, bukan tidak bercakap, bukan bisu tetapi `membisu’. Ayah Lan Wali memang boleh bercakap seperti orang biasa. Tapi masalahnya ialah bila? Pada hari itu, aku mendapati Ayan Lan Wali bagaikan berada di dunia lain.Mindanya, hatinya bagaikan tidak ada bersama kami.

Keanehan lain ialah Ayan Lan Wali boleh duduk bersila bagaikan terpaku di lantai. Dia tidak begerak sedikit pun dari silanya selama kira-kira lebih satu jam bersamanya.. Dengan kata-kata lain dia tidak beralih sila, bagaikan tidak sedikit pun merasa penat dan lenguh. Cuma tubuhnya sahaja bergoyang perlahan-lahan ke depan dan ke belakang dengan kedua-dua belah tangannya di atas lutut.

Keganjilannya yang lain ialah mengenai rambutnya. Rambutnya berdandan, berpuntal-puntal bagai tali besimpul sampai ke bahu. Kelihatan tidak terurus. Pakaiannya berlapis-lapis dan nampak kusam dan lama. Aku tak pasti ada berapa lapis bajunya.Ada orang kata tujuh lapis. Sepatutnya dengan penampilan begini, kita tidak akan sanggup untuk duduk di sisinya. Tentulah berbau masam, hamis, hangit,hapak, busuk atau apa saja bauan yang tidak menyenangkan.Tapi percayalah saudara, dari tubuhnya ada satu aroma aneh yang tak pernah aku temui. Harum!

Aku teramat ingin untuk berbicara dengannya tapi aku tak pandai untuk bertanya.Lagipun dengan cara dia melayan perbualan dengan temanku, aku kehilangan cara untuk berbual atau bertanya.Entahlah.Mungkin mindaku telah terkunci. Sewaktu akan balik meninggalkannya, terdetak di hatiku untuk mengemukakan satu pertanyaan padanya.

`Tok Ayah terima sedekah?’

`Terimaaa...’, jawabnya lembut dan senyuman manis terukir. Dan itulah satu-satunya interaksi aku dengannya.

Keanihan lain ialah dia begitu kuat merokok. Dia menghisap Pall Mall. Sepanjang bersamanya pada petang itu, dia menghabiskan hampir sepuluh puntung!

Banyak keanehan yang diceritakan meniti dari bibir ke bibir mengenainya. Antaranya ialah dia pernah bersembahyang di tapak pasar lama di bandar dalam keadaan hujan turun dengan lebatnya. Tapi saudara, hujan tidak menimpanya.

Ketika adik angkatnya mati dalam kemalangan motorsikal, diriwayatkan dia tiba-tiba terjerit.

`Hah! Kena dah...Kena dah dia...’

Orang-orang kehairanan. Orang-orang tidak mengerti apa yang dimaksudkannya. Sejurus masa berlalu. Dia bagaikan sedang menyaksikan satu fenomena. Kemudian dia tiba-tiba bersuara pula.

`Huh! Mati... Mati dah....’

Bila sampai khabar kemalangan ke Kampung Belalang, baharulah orang tahu adik angkatnyalah yang mati. Dia menemui ajal dalam perjalanan pulang ke rumah dari Sekolah Kebangsan Batu 5. Dia bekerja sebagai tukang kebun di sekolah itu.

Hari kematian Tok Ayah Lan Wali memang ada kesah yang begitu menakjubkan. Dia ditimpa demam selama seminggu sebelumnya. Pada hari kembalinya dia ke pangkuan Ilahi, yang menakjubkan ialah orang-orang dari sejauh Perlis, Johor, Melaka,Kelantan, pada pagi-pagi hari telah pun sampai ke Kampung Belalang, sedangkan hebahan kematiannya belum lagi tersebar di kampungnya sendiri!

`Itulah rahsia hakikat dan makrifat’, Tok Penghulu Malim menerangkan bila aku meluahkan keajaiban itu.

`Anak-anak muridnya ada di pelbagai tempat di seluruh Malaysia’

`Ertinya Abang Malim’, aku mencelah.`Orang-orang yang berada pada martabat tersebut seperti Ayah Lan Wali, boleh mengajar atau memperturunkan ilmu kepada anak-anak muridnya di mana-mana saja?’

`Memanglah!’

`Tapi bagaimana?’, isteriku pula ketakjuban.

`Dia boleh sampai kepada anak-anak muridnya dengan cara hakikat. Dan dia boleh sampai ke mana-mana secara pantas’

`Macam Mat Kilaukah?’, aku lantas teringat kesah Mat Kilau yang dikatakan tiba lebih dahulu berbanding orang-orang lain yang menaiki kereta ke Singapura, bila diadakan satu keperluan/mesyuarat di sana pada kurun yang lalu.

`Mat Kilau berjalan pantas. Ayah Man boleh ghaib dan terus tiba!’

Tok Penghulu Malim nampak cukup ceria dengan berita yang disampaikannya itu. Kemudian dia menyambung.

`Sebab itulah anak-anak muridnya telah tahu lebih awal mengenai kematiannya sebelum orang-orang Kampung Belalang sendiri tahu’

Kami berdua mendengar dengan rasa takjub.

`Tentulah pemberitahuan secara rohani agaknya’, aku membuat andaian.

`Ya! Dan kadang-kadang dia datang sendiri’

`Bagaimana dia pergi?’

`Orang macam ini nampak saja dia berjalan kaki macam orang biasa. Tapi yang sebenarnya dia boleh saja dilihat berjalan pada masa yang sama di beberapa tempat’

`Bagaimana?’, isteriku begitu kaget.

`Inilah rahsia diri. Awak tahu diri manusia, ada berapa diri?’

Aku menggeleng-geleng.

`Ada berapa martabat roh?’

Aku juga menggeleng-geleng.

`Orang makrifatullah mengenali semuanya ini. Lalu terbukalah hakekat. Pernah baca sejarah Haji Ab. Rahman Limbung sewaktu berperang dengan Inggeris di Terengganu pada zaman penjajah dahulu?’

Aku tidak tahu pula sejarah itu.

`Dia dilaporkan berada pada tiga tempat dalam situasi yang berbeza pada masa yang sama. Orang-orang kampung melihat dia berseru:’Bangkit! Bangkit! Mari berperang melawan Inggeris! Mari!!’, sedangkan isterinya mengesahkan dia tidak ke mana-mana pada hari itu. Dan dirinya yang lagi satu berada di tempat lain, juga membangkitkan semangat perjuangan’.

Aku sedikit terpegun.

`Maknanya ada tiga diri’

`Orang pada martabat ini menyaksikan dirinya ada tiga hingga tujuh diri’, Tok Penghulu Malim menerangkan seterusnya. Dan Tok Penghulu Malim terus tersenyum lebar, sambil membongkar satu rahsia lagi, rahsia yang tersangat besar apabila dia berkata:

`Dan diri saya yang sedang berada di kerusi mengalami kesemua pengalaman seumpama itu serentak’

`Abang Malim pernah mengalami?’, isteriku sangat terkejut dengan maklumat itu lalu cuba menggali rahsia.Aku pun sangat terkejut juga.

Tok Penghulu Malim makin melebar senyumannya.

`Pada petang itu saya berada di kerusi inilah. Yang satu lagi menaiki Trooper ke Sungai Serampang dengan Encik Sarif kerani Pejabat Daerah. Yang satu lagi pergi memikat terkukur di Kampung Lenggur’

Kami berdua kian terpegun. Tok Penghulu Malim tersenyum senang. Informasi paling rahsia mengenai dirinya telah dibukakan kepada kami. Wah! Kami berasa sungguh bertuah. Kamilah orang yang paling bertuah!

`Selain itu, kalau awak esok-esok sampai ke martabat ini jangan suka-suka lalu di tanah perkuburan’

`Kenapa?’, kami suami isteri bertanya serentak. Amat terkejut.

`Ebbe’, Tok Penghulu Malim merujuk kepada anak perempuannya yang sedang mengadung tiga bulan itu.`Suatu hari dia beritahu, dia tak mahu pergi lagi ke kubur. Dia takut!’

`Kenapa?’

`Banyak sangat suara merayu meminta tolong darinya!’

`Meminta tolong?’

`Ya!’, tegas suara Tok Penghulu Malim.

`Kenapa?’

`Siksaan kubur! Banyak sangat yang kena siksaan kubur. Sebab itulah mereka meminta tolong!’

`Nak tolong macam mana?’

`Ha Itulah....Aruah Ustaz Derus yang meninggal dunia baru-baru ini’.

`Ustaz Derus di Kampung Lenggur?’

`Awak kenal tak?’

Aku ditanya.

`Kenal!’, aku menjawab.

Memangah aku kenal. Dia seorang ustaz bersebelahan dengan kampungku dulu tapi telah berpindah ke Lenggur. Dia adalah salah seorang ustaz yang menjadi rujukan agama bagi orang-orang kampung. Jadi imam, jadi wali hakim dan memimpin zikir tahlil di tanah perkuburan.

`Dia merayu pada saya. Tolonglah.....katanya...’

Kami merenung wajah Tok Penghulu Malim bagaikan kurang percaya.

`Tapi nak tolong macam mana....?’

Kami – atau aku sendiri tentunya – makin bertambah takjub dengan keistimewaan orang yang telah mencapai martabat hakekat dan makrifat ini. Belum pernah lagi selama ini aku menemui orang seperti Tok Penghulu Malim ini. Aku mengucapkan syukur kerana dipertemukan dengan Tok Penghulu Malim dan mengharapkan akan terus dapat menghirup sebanyak-banyaknya ilmu darinya dan dapat mengetahui sebanyak-banyaknya pengalaman rohaninya.

`Kalau awak berdua mahu mencapai taraf ini’, dia melanjutkan apabila melihat wajah kami yang sangat mengaguminya.`Awak kena ambil zikir’

`Zikir?’

`Ya! Zikir Tarekat Muhammadiah’

`Dari Abang Malim sendiri?’

`Saya tidak menurunkannya lagi.Awak pergi terima dari Cikgu Zan’

`Dia tinggal di mana?’

`Desa Mulia, Jalan ke ....

`Jauhnya!’, aku bagaikan memprotes. Aku tahu jaraknya melebihi 150 km.`Kalau dengan Abang Malim saja apa salahnya!’

`Tak boleh dah.Sebab amanah sebagai guru telah diberikan kepadanya. Itu tugas martabat guru’

Aku diam dan faham sekarang. Tok Penghulu Malim rupa-rupanya telah berada pada martabat yang lebih tinggi.

`Selain dengan saya, dengan Cikgu Zan pun awak kena belajar. Awak kena mula dari bawah. Belajar betul-betul darinya sebab dia akan jadi guru awak. Dan awak juga perlu mencari orang-orang lain yang ada `jalan ini’’.

`Siapa? Saya tak kenal?’

`Dengan Ayah La di Bukit Tempayan, boleh juga! Cikgu Zan selalu ke sana’

Aku diam.Tapi di hati ada keazaman untuk mengenali kedua-dua orang yang diwar-warkannya itu.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan