24 Julai 2009

(8)
BERTAMU KE RUMAH WALI?

Cikgu Zan menasihatiku supaya berkunjung ke Bukit Tempayan. Tok Penghulu Malim telah lebih dahulu lagi, juga mencadangkan kepadaku supaya menziarahi orang tua itu. Menurut Cikgu Zan orang tua di Bukit Tempayan itu seorang yang kasyaf dan tinggi martabatnya, lebih tinggi berbanding dengan Tok Penghulu Malim sendiri.

Gambaran yang diberikan oleh kedua-dua personaliti yang menurut persepsiku, mereka adalah orang-orang yang telah terangkat martabatnya, menjadikan aku sangat teruja untuk mengenalinya. Seorang wali? Entahlah. Tapi tentulah orang tua ini lebih istimewa berbanding Tok Penghulu Malim yang bagiku telah cukup istimewa.

Sampai di Bukit Tempayan aku sedikit keliru untuk mencari rumahnya. Isteriku menasihatkan supaya berhenti bertanya di sebuah kedai kopi di pinggir jalan. Setelah memberi salam aku lantas bertanya kepada seorang lelaki dalam usia lima puluhan yang sedang minum-minum di kedai makan itu.

`Boleh saya tumpang bertanya, di mana rumah orang yang dikatakan mengamalkan ilmu sesat?’

Lelaki yang kutanyai itu merenungku sejenak. Pertanyaanku mungkin agak ganjil baginya.

`O...senang saja. Awak teruskan saja di jalan ini. Bila sampai di simpang hadapan, di sebelah kirinya ada sebuah rumah berwarna hijau. Ada kereta Toyota GL di sebelahnya. Ha ! Yang itulah rumahnya’

Selesai mengucapkan terima kasih aku meneruskan perjalanan.Sejurus memandu aku pun sampai di rumah yang dituju. Lega hatiku kerana orang yang ingin ditemui barangkali ada di rumah kerana ada dua orang lelaki tua sedang bersimbang di atas pangkin di luar rumah. Mana satukah tuan rumah? Setelah berbisik-bisik dengan isteriku, kami pasti yang berkain pelekat dan berbaju kemeja T itulah orang yang kami cari. Mereka nampaknya berhenti berbicara. Tumpuan sekarang adalah kepada kami anak beranak.
Aku keluar dari kereta lalu memberi salam. Kemudian aku menyatakan hajat.

`Saya mahu berkenalan dengan Ayah La’, aku memberitahu.

Lelaki yang aku sangkakan tetamu, lantas mengisyaratkan dengan tangannya kepada lelaki tua yang berkain pelikat itu. Aku lantas menuju ke arahnya lalu memberikan satu sembah salam. Kemudian aku bersalaman pula dengan lelaki tua yang seorang lagi itu.

Ayah La mengamati diriku sepintas lalu. Aku tahu dia sedang `membaca` diriku.

`Tok Penghulu Malim dan Cikgu Zan berkirim salam kepada ayah’, aku berkata seterusnya.Bila kedua-dua nama besar itu kusebutkan kepadanya, wajah Ayah La terus saja berseri-seri.
Senyuman manis terukir di bibirnya. Sertamerta dia menjadi ramah dan mesra.

`Ha! Naiklah anak...’, Aya La meminta isteriku naik ke rumahnya yang pintunya memang telah sedia terbuka.`Naik-naik! Emak ada di dalam!’, perintahnya lagi dengan ramah-mesra yang mendalam. Aku tiba-tiba terasa bagaikan aku adalah anaknya dan dia bagaikan seorang ayah.

Ayah La lantas bangun dari kerusinya dan mengajak Haji Stapa naik ke rumahnya. Naiklah kami semuanya ke dalam rumah. Di muka pintu sudah bersedia menanti seorang perempuan dalam usia kira-kira 6o tahun. Wajahnya tenang, bertubuh langsing dan memakai baju kebaya labuh yang telah lusuh.

`Anak buah Tok Penghulu Malim....’, Ayah La memperkenalkan kami kepada isterinya.

`O....anak! Naik! Naik! Mari naik rumah mak!’

Kami di ruang tamu sekarang. Setelah bertanya khabar mengenai diriku sekeluarga, Ayah La lantas menyambung bicaranya dengan Haji Stapa. Tapi aku tidak dapat mengikuti butir bicara mereka kerana sibuk melayani emak yang rancak bertanya itu dan ini dan bercerita dengan kami. Aku memang teramat ingin mengikuti bualan Ayah La dan tamunya itu kerana amat teruja mengenai istilah dan kalimat yang belum pernah aku mendengarnya. Misalnya Sarung Fatehah. Aku bagaikan mahu saja meninggalkan emak kerana ingin mengetahui apakah Sarung Fatehah itu. Dan kemudiannya kalimat `Sekarang Tuhan! Jadi dulu bukan Tuhan?`. Aku bagaikan tidak sabar untuk mencampuri mereka, tetapi aku sedar aku tidak boleh berbuat demikian kerana perbuatan itu adalah melanggar adab. Aku belum lagi layak! Lagi pun apabila aku sudah berada di dalam ’jalan ini’ bersama Ayah La, ke mana lagikah kuah, kalau tidak tumpah ke nasi?

Aku sendiri telah dapat merasakan bahawa kini aku anak beranak telah diterima mesra sebagai anak-anak di sini – di bawah seliaan dan kawalan Ayah La dan isterinya Mak. Cikgu Zan telah menerangkan sebelum ini bahawa Ayah La sangat suka kalau bila-bila pergi mengunjunginya demi ilmu, datanglah dengan membawa semua anak-anak seperti yang Cikgu Zan sendiri lakukan. Inilah yang sangat disukai oleh Ayah La dan dikatakan akan beroleh berkat yang melimpah.

`Apa hajat anak jumpa ayah ini?’. Ayah La memulakan bicara dengan kami sebaik-baik sahaja dia duduk di kerusi di sebelahku setetelah Haji Stapa balik ke rumahnya.

Aku lantas berbicara dengan yakin menjawab pertanyaan ayah.

`Hajat saya suami isteri besar, ayah’, dan mata Ayah La yang lembut dan memberikan ketenangan itu kutentang.

`Saya dan isteri belum lagi kenal Allah Taala’, aku menerangkan maksud di hati. `Saya harap dengan datangnya saya suami isteri ke sini, ayah dapat menunjukkan kepada kami jalan mengenal Allah Taala’, aku menyusun kata-kata dengan penuh hormat dan takzim. Maklumlah dengan siapa sekarang aku berbicara. Demikianlah istilah yang dipesankan kepadaku oleh Tok Penghulu Malim. Jangan minta supaya ayah mengajar, sebab ayah tidak mengajar. Ayah sekadar menunjukkan. Menunjuk jalan.
Ayah La lalu menguji pengetahuanku mengenai Sifat 20. Sifat Nafsiah, Salbiah, Maani dan Maanuwiyah, Sifat Rasul dan kesimpulan Tauhid dalam Kalimah Laailla haillallah Muhamma dar Rasulullah. Ternyata aku masih terkial-kial. Ilmu Sifat 20 memang telah aku pelajari dengan aruah abang sepupuku – aruah Abang Mat – tapi aku telah terlupa. Aku mempelajari darinya sejak usiaku 19 tahun.

Bayangkanlah kini aku telah berada pada awal 40an. Tentulah aku telah terlupa. Oleh kerana aku masih terkial-kial ayah lantas menamakan tiga nama di sekitar tempat aku tinggal untuk aku memperhalusinya. Dia bukan sahaja menamakan orang-orang berkenaan di tempat-tempat yang berlainan, tapi menerangkan latar belakang diri dan taraf keilmuan masing-masing.
`Anak ambillah faham dengan mereka. Semua mereka mahir Sifat 20’.
Aku diam sahaja.
’Kalau nak dekat, pergi saja kepada Haji Fadil di Bukit Rumbia. Dia bagus. Lagi pun dialah yang lebih tinggi’
Aku dan isteri masih diam.
`Tapi Haji Fadil pun tak berapa sampai kepada nafi isbat. Bila tak sampai kepada nafi isbat, tak sampailah kepada makrifat...’
Kemudian ayah merenungi anak mataku dan dia lantas bertanya pula.
’Tahu apa nafi isbat?’
Dan matanya dibundarkan sambil kedua-dua keningnya dinaik-turunkan beberapa kali bagai menggurauiku. Aku bukan tak tahu langsung, tapi ingat-ingat lupa.Kemudian Ayah La merenungi pula isteriku dengan memek mata yang sama. Isteriku menggeleng-geleng.
Ayah La menjawab sendiri soalannya.
`Di sinilah kuncinya rahsia dalam Sifat 20. Kalau tak sampai kepada maksud Nafi Isbat, jadilah burung tiong yang pandai berkata-kata. Tak kenal....Ramai orang terkunci di sini dan ada juga guru yang sengaja menguncikannya di sini’
Dan Ayah La seperti tadi juga bermain-main dengan keningnya kepada kami.
`Jadi...bila anak habis belajar dengan Haji Fadil, datanglah semula kepada ayah...Ayah akan buka....’
`Kalau dengan ayah saja?’
Aku tiba-tiba saja tak dapat merahsiakan hajat di hati iaitu kalau boleh tak mahu lagi pergi kepada orang lain.
`Boleh! Tapi jauh....Teruklah anak....’
Aku diam sahaja. Tapi di hatiku, aku bersedia untuk berulang ke Bukit Tempayan ini walaupun sejauh mendekati 100 km.
Ayah La kemudiannya bangun meninggalkan kami. Dia pergi ke dapur. Tinggallah aku bersama isteri. Kami mula bersimbang sesama sendiri.
`Abang dah rasa cukup selesa dengan ayah. Baik orangnya...!’, aku memuji
`Lemah-lembut, mesra, peramah...’
`Kita berulang ke sini sahajalah....’, aku membuat cadangan kerana aku sudah cukup terpikat dengan kelembutan, kemesraan dan sifat kebapaan yang ditunjukkan oleh Ayah La dan isterinya.
`Lagi pun nak cari siapa tadi? Haji Fadil?’
Aku mengangguk.
`Kita pun tak tahu macam-mana orangnya. Entah di mana pula rumahnya’, isteriku bersetuju.
Tiba-tiba Kak Ngah merengek nak buang air.Isteriku menjadi sedikit geram.
Maklumlah belum biasa di rumah orang. Orang yang sangat disegani pula. Bila Kak Ngah mendesak, Kak Long pula tiba-tiba memberitahu dia pun mahu ke bilik air juga. Terpaksalah isteriku mengalah dengan kehendak anak-anak. Tinggallah aku bersama anakku yang ketiga yang kududukkan di atas riba.
Rumah Ayah La nampaknya amat sederhana. Tidak ada apa-apa hiasan di ruang tamu selain bingkai gambar-gambar lama.
Seakan-akan ada gambar orang lama-lama. Aku tidak tahu siapa. Tapi ada kemungkinan pahlawan-pahlawan lama Pahang. Ruang tamu nampak kosong sahaja. Selain set kerusi rotan manau, perabut lain ialah sebuah almari lama yang dijadikan tempat menyimpan pinggan mangkuk.Tingkap rumah elok berlangsir sesuai dengan tingkap rumah kayu.Di lantai terhampar sepenuhnya tikar getah berwarna kelabu.
Ayah La pada pengamatanku seorang yang sangat berbeza dengan Tok Penghulu Malim dan Cikgu Zan. Sebagai orang kampung yang tidak pernah bekerja dengan kerajaan, penampilan Ayah La kelihatan sangat sederhana. Kain pelikat yang dipakainya cukup lusuh. Demikian juga bajunya. Sudah begitu pudar warnanya.

Tapi wajahnya nampak begitu ceria dan murah dengan senyuman.Dia juga sangat lemah-lembut, tenang dan amat menyenangkan. Inilah persamaan dengan Tok Penghulu Malim.
Sewaktu berada bersama Tok Penghulu Malim, aku dapat merasakan aroma yang begitu tenteram, selesa dan bahagia sehingga saat-saat bersamanya terasa begitu nikmat, puas dan kalau boleh ingin berada lebih lama bersamanya. Dengan Ayah La, sesungguhnya perasaan sedemikian terasa jauh lebih hebat bahkan bagaikan dua kali ganda. Entahlah! Entah mengapa!
Ayah La tiba-tiba muncul semula lantas duduk betul-betul di sebelahku. Tadi dia duduk di hadapanku.
`Anak, kalau tersingkap masa muda-muda ini, anak tidak dimakan usia!’, Ayah La membisikkan ke telingaku sebaik sahaja dia duduk. Aku langsung tidak mengerti apakah maksud tersingkap itu.Tapi mulutku kelu untuk bertanya. Entahlah.Entah mengapa lelaki berusia melebihi 70an ini sangat mesra di hatiku bila dia membahasakan dirinya ayah dan aku adalah anak. Apakah demikian adab dalam kaedah menuntut ilmu Tasauf? Apakah istilah sedemikian digunakan kepada semua anak-anak muridnya? Atau khusus bagiku sahaja? Entahlah. Aku kurang mengerti.Tapi aku dapat merasakan bahawa aku telah mendapat tempat istimewa di hatinya.
`Mek sendiri nanti’, katanya merujuk kepada isteriku.`Kalau tersingkap pada usia sekarang, nescaya tidak akan tua. Tetap muda!’
Aku memandang isteriku yang baru sahaja sampai di kerusi bersama Kak Long dan Kak Ngah.
Isteriku nampak agak terpinga-pinga kerana dapat mengesan namanya disebut.
`Bila anak tersingkap dan isteri anak juga tersingkap – bila sama-sama tersingkap, anak akan mendapat keharuman pada seluruh tubuhnya sewaktu bersama....’, ayah menerangkan selanjutnya. Tapi kali ini bicaranya lebih perlahan khas untukku. Aku tidak pasti isteriku perasan atau tidak.
`Tapi ayah lambat!’, Ayah La membuat pengakuan.
`Ayah lambat dapat jalan ini.Ayah dah tua, baru dapat....’
Cikgu Zan menerangkan kepadaku bahawa Ayah La mengamalkan zikir Nafi Isbat dengan bersungguh-sungguh ketika ayah dilanda kesedihan akibat kehilangan anak lelaki kesayangannya. Ayah mengubati kesedihan hatinya dengan membaca Surah Yasin dan berzikir. Pada setiap malam selepas Isya ayah beramal sehinggalah ke tengah malam. Ada kalanya sampai ke pagi. Ayah sendiri tak tahu berapa ribu atau berapa belas ribu semalaman bilangan Zikir Nafi Isbat yang diamalkannya.

Dalam berzikir itulah Ayah La didatangi oleh rohani-rohani tertentu yang cuma ayah seorang sahaja yang mengenalinya.Ada juga ketikanya ayah dikunjungi oleh orang-orang biasa pada masa-masa biasa yang ayah tidak kenal siapakah orang-orang itu sehinggalah tetamu tersebut memperkenalkan dirinya. Ada juga di antara pengunjung misteri tersebut yang tidak memperkenalkan dirinya, dan pergi begitu sahaja setelah menyampaikan maklumat atau menganugerahkan ilmu. Dari mereka semualah ayah memperolehi ilmu dan kemudiannya naik darajat.

Menurut Cikgu Zan, Ayah La memiliki seluruh ilmu.Mintalah apa-apa sahaja darinya. Apabila ayah mendapati sesuai dengan seseorang itu, ayah akan memperturunkannya. Walau apapun, apa yang terbaik, pesan Cikgu Zan, ialah jangan meminta, sebab ayah sendirilah yang tahu bilakah dan apakah ilmu yang sesuai untuk dikurniakan kepada seseorang itu.
`Kalau saya nak tanya ayah tentang Zat Allah, boleh tak?’, aku tiba-tiba bertanya.Aku pernah membaca buku-buku Tasauf sebelum ini mengenai Zat, Sifat, Asma dan Afaal. Tapi tak pernah faham, terutama tentang Zat. Inilah kemusykilanku sejak sekian lama.Dan peluang seperti ini, bertemu dengan orang pada martabat ariffinbillah, menjadikan aku kurang sabar untuk mengetahuinya.
`Kenapa?’
`Mana Zat Allah, ayah?’
Soalanku itu aku tidak pasti sesuai atau tidak dikemukakan pada pertemuan pertama itu. Aku pula tidak dapat mengukur aras dan tingkat ilmu. Ayah La lalu membulatkan matanya mendengar soalanku itu, sambil membuat mulut penyet. Dia bermain-main dengan keningnya seperti tadi. Dia tidak menjawabnya, tapi spontan tangannya memegang daging pejal di lenganku sambil memicit-micitnya. Aku tidak mengerti apakah maksudnya.
`Anak ini’, ayah tiba-tiba bersuara.`Bila sampai masanya...pada usia 45 atau 46 tahun, anak akan mendapat sesuatu’. Ayah La tiba-tiba membocorkan satu rahsiaku. Aku tidak terkejut dengan rahsia itu, tapi aku sedikit terkejut bagaimana rahsiaku itu diketahuinya.
Maklumat mengenai itu telah beberapa tahun terdahulu telah aku mengetahuinya. Yim memberitahu ku:
`Saya ada dengar datuk-datuk ada bercakap, awak Mal, bila sampai usia 45 atau 46, awak akan mendapat sesuatu’
`Apa dia?’, aku bertanya.
`Itu saya tak tahu’
`Tak tanya atuk?’
`Tidak’
Emak tiba-tiba muncul dari dapur. Dia mengatakan makanan tengahari telah siap, lalu menjemput kami anak beranak makan tengah hari. Aku mendapati jam waktu itu belum lagi pukul 12.00 tengah hari dan aku tidak pula bercadang untuk makan tengahari di rumah mereka. Aku sebenarnya sedang menanti waktu yang sesuai untuk meminta diri. Bila melihat aku dan isteri masih teragak-agak, Ayah La lalu meminta aku mengajak isteri dan anak-anakku pergi ke ruang tengah rumah untuk menikmati juadah tengahari. Nampaknya kami anak beranak tidaklah dapat mengelak lagi.
Aku lantas mengajak ayah supaya makan sekali, tapi dia kata dia belum lapar.Terpaksalah kami anak beranak sahaja yang pergi menuju ke hidangan yang telah siap bertutup dengan tudung saji.Isteriku diminta oleh ayah mengisi nasi dan melayani kami anak beranak makan. Sambil itu Ayah La berjalan tergayang-gayang di persekitaran dengan kedua-dua belah tangan di belakang seolah-olah mengawasi kami yang sedang makan itu. Aku dan isteri sama-sama tidak mengerti apakah maknanya itu! Tidak juga mengerti kenapa kami sahaja yang makan!
Lepas makan aku sekali lagi bertanya Ayah La.
`Tok Penghulu Malim memberitahu kepada saya ayah, orang yang mati pada martabat makrifat , akan zahir kembali.Betulkah begitu?’
Ayah La memang suka membuat mata bulat mulut penyet, sambil memain-mainkan keningnya ke atas ke bawah. Dia berlama-lamaan begitu denganku. Aku terasa amat terhibur dan begitu senang hati sekali dengan gelagatnya itu. Bertambah mesralah rasanya hati ini dengannya. Sejurus kemudian Ayah La lalu menjawab.
`Betul!’, ayah menjawab dengan tegas dan keyakinan jitu.`Ayah pun baru saja mendapat khabar bahawa guru ayah telah pun zahir kembali’.
Berita itu membuatkan aku menjadi kian ghairah untuk mengetahui dengan lebih lanjut.Aku lantas bersuara.
`Maafkan saya ayah! Boleh saya tau, siapa guru ayah?’, aku memberanikan diri bertanya.
`Cikgu Jantan!’
`Cikgu Jantan?’
Aku pura-pura terkejut dengan maklumat itu. Tapi sebenarnya aku telah tahu dari Cikgu Zan bahawa Ayah La sewaktu tinggal di Besut, Terengganu dia sempat berkenalan dan belajar dengan seorang yang bernama Lebai Umar. Apabila Lebai Umar meninggal dunia, ayah sempat menghadiri pengkebumian jenazahnya di Besut. Pada ketika itu Ayah La tidak tahu siapa Lebai Umar. Bila ayah sampai pada martabat sekarang baharulah terbuka rahsia kepadanya bahawa Lebai Umar adalah Cikgu Jantan. Kini guru ayah yang bernama Cikgu Jantan atau Lebai Umar telah pun zahir kembali di Gua Musang. Ayah berhasrat untuk mencarinya pada bulan hadapan.
Cikgu Jantan adalah salah seorang pahlawan Pahang yang seangkatan dengan Mat Kilau, Dato Bahaman, Tok Gajah dan Mat Lela. Abang kepada ayahku, yang aku panggil Aingah Isya pada ketika usianya belasan tahun, pernah mengikut Cikgu Jantan selama beberapa bulan di dalam hutan bekerja mencari rotan. Aingah Isya menceritakan dia sempat belajar bersilat dan menuntut ilmu sewaktu bersama-sama mencari rotan dengan Cikgu Jantan dulu. Tapi sayangnya, ilmu-ilmu tersebut cuma berguna pada waktu itu sahaja. Apabila Aingah Isya pulang ke Kampung Sungai Onak setelah berpisah dengan Cikgu Jantan, semua ilmu yang telah dipelajarinya telah tidak diingatnya lagi. Semuanya telah terlupa. Aingah Isya pun hairan kenapa jadi begitu. Dia pun tak tahu apakah dia telah terlanggar pantang.
`Minggu terakhir bulan ini nanti, anak tak usah datang ke rumah ayah’, Ayah La tiba-tiba memberi pesanan.
`Kenapa ayah?’
`Sebab ayah nak naik gunung’
`Naik gunung?’, aku keliru dan tak faham.
Gunung apa dan di mana? Di sekitar kawasan di sini tidak ada gunung. Yang ada cuma bukit. Itu pun bukanlah terlalu tinggi.Lantas aku bertanya.
`Gunung apa ayah?’
Ayah La diam dan tidak menjawab. Aku bertanya lagi.
`Berapa lama ayah di gunung?’
`Satu minggu’
Menjelang waktu zohor, aku bersama isteri dan anak-anak meninggalkan Ayah La dan emak.Kami pulang dengan hati yang sungguh riang dan gembira kerana dapat merasakan kemesraan dan kasih-sayang dari mereka terhadap kami sekeluarga sepanjang berada di rumah mereka. Aku bertekad akan menjadikan mereka berdua bagaikan ibu dan bapa tempat kami anak-anak meletakkan kasih. Sementelahan, aku sendiri telah kehilangan ibu dan ayah dan isteriku telah ketiadaan bapa.

2 ulasan:

  1. Maaf boleh tanya ?.. adakah cikgu jantan yang dimaksudkan itu adalah cikgu jangan anak datuk bahaman?

    BalasPadam