21 Julai 2009

7.

BERGAYUT DI JANGGUT HANTU

”Rumahnya di atas bukit. Kena naik tebing tangga”
Itulah pesan Cikgu Zan supaya aku mencari Aki Mat Diah. Sekarang aku percaya, aku telah sampai ke rumahnya bersama isteri dan anak-anakku.
”Dia juga adalah salah seorang guru Ayah La. Maksudnya, Ayah La pernah juga berguru dengannya sebelum Ayah La sampai pada tingkat sekarang”, Cikgu Zan memberikan informasi seterusnya.Ayah La adalah seorang pengamal Tasauf yang kalau menurut Cikgu Zan, lebih tinggi darajatnya berbanding dengan Tok Penghulu Malim sendiri, yang merupakan guru Cikgu Zan.
Kami sebenarnya dalam perjalanan pulang dari rumah Cikgu Zan. Ini adalah kali ketiga kami ke rumahnya dalam tempoh dua bulan.Setelah Tok Penghulu Malim mengarahkan aku dan isteriku supaya menerima zikir dari Cikgu Zan, kami memang benar-benar mematuhi arahan itu. Menjelang sepuluh akhir Ramadhan kami menuju ke rumah Cikgu Zan setelah dibuat temujanji terlebih dahulu. Kami berhenti di pinggir jalan kira-kira lima kilometer dari rumah sewa Cikgu Zan di Desa Mulia, untuk berbuka puasa dengan bekalan ala kadar yang isteriku sediakan. Selepas semuanya sempurna, kami tiba di rumah Cikgu Zan lebih kurang jam 9.00 malam.
Aku masih ingat lagi pada malam itu setelah menerima ijazah zikir tarekat, kami bersimbang sehingga jam 3.00 pagi, baharulah aku sekeluarga pulang dalam perjalanan sejauh lebih 150 km. Cikgu Zan telah memberikan informasi yang sangat menyeluruh mengenai jalan kehidupan Tasauf melalui kesah berbagai-bagai personaliti pada era yang lalu dan yang masih ada berserakan di sana sini.
Masing-masing dengan pelbagai keistimewaan dan keajaiban diri masing-masing. Fikiran aku dan isteriku memang sungguh terbuka pada malam itu untuk memahami jalan agama pada aras yang lebih tertutup tetapi tinggi.Cikgu Zan memang sesuai sebagai guru yang membuka kefahaman ilmu pada beberapa lapisan tingkat hati manusia.
Aku yang mendukung anak yang ketiga sampai lebih awal ke tangga kayu bulat rumah Aki Mat Diah. Isteriku sedikit di belakang memimpin tangan anakku yang kedua. Anak sulungku berjalan di sisinya. Aku memberi salam dan salamku dijawab oleh sebuah suara yang mesra dari dalam rumah. Sejurus menunggu, muncullah seorang lelaki. Agak-agakku usianya telah mencecah sekitar 90 tahun.Tapi masih tegap dan kemas. Rambutnya putih seluruhnya dan tidak berbaju tapi berseluar hitam yang labuh dan lusuh.Dia agak kaget melihat aku sekeluarga yang tiba tanpa diundang pada waktu Asar yang telah pun melebihi separuh waktu.
Aku berjabat tangan dan dipersilakan masuk. Ruang tamu yang kosong itu agak gelap kerana persekitaran rumah dinaungi oleh pokok-pokok yang rendang. Tidak ada apa-apa di ruang tamu itu kecuali sebuah almari yang sudah berusia puluhan tahun. Ada mesen jahit Singer generasi lama di tepi tingkap terbuka di bahagian kanan rumah.Tidak ada bilik lain selain sebuah bilik tidur dan dapur. Aki Mat Diah berteriak menyeru isterinya supaya datang untuk meraikan tetamu yang tidak diduga.
Aku perasan Aki Mat Diah sedang merenungku. Biasalah orang pada tingkat begini memiliki kuasa fihrasat. Dia sedang `membaca’ diriku. Taraf diri dan tahap ilmu dan maksud kedatangan.Tak perlu risau apa-apa kerana aku berniat baik.Setelah menerangkan latar belakang kenapa aku sampai ke sini, Aki Mat Diah lantas mengucapkan syukur.
”Zaman sekarang zaman orang mencari duit.Mengumpul harta!”, dia memulakan bicara setelah merenungi sudut hatiku.:”Orang-orang muda sibuk memburu hidup bergaya. Orang-orang tua pula sibuk memburu pangkat dan harta. Tapi anak, alhamdulillah! Anak tidak mengikut rentak kebanyakan manusia’.
Lantas dia membaca sepotong ayat al Quran yang bermaksud: `Janganlah kamu mengikuti kebanyakan manusia di muka bumi ini nescaya mereka menyesatkan kamu dari jalan Allah’.

Kemudian dia berkata lagi.
`Zaman sekarang merupakan zaman orang beribadat tanpa ilmu’,dia meneruskan bicara.`Orang bersembahyang ramai. Tapi sembahyang ikut-ikutan. Soal yang mudah-mudah pun tak faham. Soal azan misalnya. Imam masjid sendiri pun tak tahu. Pada zaman sekarang kebanyakannya tahu azan saja. Masuk waktu laungkan azan. Masuk waktu laungkan azan. Tapi tak tahu hakekat azan’.
Aki memulakan bicara mengenai satu soal yang serius. Aku sebagaimana biasa memang dahaga dengan ilmu. Aku memberikan perhatian sepenuhnya.Isteriku juga.
`Dok gaduh kat Aki tak pergi jumaah. Aki bukan tak mahu pergi.Tapi kalau hakikat azan pun tak tahu, buat apa aki pergi berjumaah!
Betul tak?’
Aku senyum sahaja. Belum ada apa-apa idea. Aku baru dalam proses untuk memahami maksudnya. Aku menanti huraian selanjutnya.
`Dalam sejarah syariat memanglah Saidina Bilal yang diilhamkan azan – dapat dalam mimpi, dan sejak itulah azan dikumandangkan pada setiap kali masuk waktu solat.Itu kesah benar dalam syariat. Tapi yang aki maksudkan, apa asal-usul azan? Apa hakekat azan? Apa rahsia azan?’
Aku baru menyedari apa yang aki mahu maksudkan. Apa yang aku fahami iaitu sejak dihuraikan oleh Cikgu Zan, ajaran Tasauf mengandungi ilmu yang rahsia. Ilmu ini menjadi rahsia pengamalnya. Tersimpan teguh di dalam dada. Tidak dibukakan kepada yang tidak layak. Tidak dituliskan di dalam kitab-kitab. Imam Ghazali sendiri tidak menulis di dalam kitabnya. Apa yang ditulis adalah yang berkaitan dengan Ilmu Muamalah. Bidang Ilmu Mukasyafah, Imam Ghazali ra sekadar menyentuh lapisan luarnya sahaja.
Dikatakan jalan menuju Allah ialah melalui empat jalan iaitu Jalan Syariat, Jalan Tarekat, Jalan Hakekat dan Jalan Makrifat. Semua orang Islam wajib menempuh Jalan Syariat dan Jalan Tarekat untuk sampai kepada Jalan Hakekat dan Jalan Makrifat. Dua yang pertama ialah zahir agama iaitu Islam Zahir. Dua yang berikutnya ialah batin agama iaitu Islam Batin. Semua jalan-jalan ini ada rahsianya masing-masing.Zahir dan batin perlu berintegrasi sebagaimana roh dengan jasad. Zahir penting tapi batin lebih penting lagi. Umpama menjaga badan. Badan zahir perlu dijaga secara zahir supaya terhindar dari penyakit zahir. Badan batin yakni roh perlu dijaga dari penyakit batin. Penyakit zahir perlu disembuhkan. Penyakit batin lebih lagilah perlu disembuhkan. Penyakit zahir berakhir bila nyawa berpisah dari tubuh, tetapi penyakit batin kekal selama-lamanya. Obat penyakit zahir pergi berjumpa doktor zahir. Obat penyakit batin perlu berjumpa doktor batin iaitu Guru Tasauf. Ini penjelasan dari Cikgu Zan.
`Ketika Sifat sudah nyata dalam ghaibNya, maka Sifat mempersoalkan kenyataan Zat. Masing-masing mendakwa lebih tua dan awal.Maka Zat meminta supaya Sifat menghilangkan diri untuk pembuktian. Sifat lantas melakukannya. Tapi ke mana jua Sifat bersembunyi, Dia tetap zahir. Sampailah giliran Zat. Zat menghilangkan diri, lalu Sifat terpinga-pinga mencari di manakah Kanzun Mahfiyyan bersembunyi. Sedarlah Sifat bahawa Dia adalah Kenyataan Kedua; bahawa Zat lah yang Awal, Zat lah yang lebih tua’
Aki Mat Piah diam sejurus.Dia melihat kesan singkapan rahsia azan kepada kami berdua.Kemudian dengan suara yang lembut,dia menyambung kesah ghaibul ghuyub itu.
`Insaflah Sifat lalu mengakulah Dia dalam ikrar:`Allah hu Akhbar Alllah hu Akhbar!’ ertinya Allah Yang Maha Besar, Allah Yang Maha Besar’
Aki Mat Diah berhenti sementara.Mataku direnungnya. Tiba-tiba dia bertanya:
`Tahu kenapa bila azan sedang dilaungkan, muazin berpaling ke kanan dan berpaling ke kiri?’
Aku menggeleng-geleng.
`Orang sekarang pakai buat aje! Tengok orang dulu-dulu buat, dia buat sama.
Orang dulu buat dengan ilmu, tapi orang sekarang tak tahu rahsianya. Inilah iman taklidi namanya.Iman ikut-ikutan....Kalau dia orang dengar, dia orang marah! Belajar tinggi-tinggi tapi tak dapat apa-apa!’
`Dapat kulit sahaja!’, aku mencelah. Sejak tiga kali ke rumah Cikgu Han, aku semakin mengerti untuk mencampuri hal-hal pada lapisan yang lebih dalam.
`Betul!’, dan senyumnya melebar.
`Dapat kulit nak buat apa? Yang kita hendak ialah isinya. Macam makan buahlah. Isi yang kita hendak – sedap dimakan. Sebab itulah Allah Taala pandang pada hati insan, bukan muka, bukan harta! Ertinya pandang batin, bukan zahir! Pandang isi, bukan kulit! Pandang dalam, bukan luar!’
Isteri aki yang tadinya keluar sekadar untuk bersalaman dengan isteriku kini keluar semula. Dia menatang sebiji dulang dan beberapa cawan. Ada sedikit juadah di atas sebuah piring – penganan talam.Dia duduk di sisi isteriku sambil mengguraui dan mengacah-ngacah anak ketigaku yang berada di atas haribaan isteriku.
Aku mulai menjadi lebih serius memberikan tumpuan kepada sebuah rahsia yang sedang disingkapkan pada petang ini. Isteri aki mulai diam juga kerana menyedari isteriku juga sedang berminat memberikan perhatian kepada rahsia yang bakal dicurahkan.
`Sifat memandang ke kanan kerana Dia mendengar suara yang sama, perlahan sahaja, bagaikan di sebelah kanan:Allah hu Akhbar Allah hu Akhbar! Tapi Sifat tidak melihat apa-apa. Sifat ulang sekali lagi takbir tadi. Dan kali ini dia terdengar pula seoah-olah dari sebelah kiri,lalu Dia berpaling ke kiri, tapi seperti tadi juga, Dia tidak melihat apa-apa.’
Aki merenungku dengan mata sedikit tajam
`Ha! Bagaimana? Di mana Zat?’
Aku terkelip-kelip.
`Dia maujud tapi tidak kelihatan’.
`Tadi suara Zatkah yang menyebabkan Sifat berpaling?’, isteriku bertanya.

`Ya!’, aki dengan senyuman manis usia sembilan puluhan memandang isteriku, bagaikan seorang datuk yang memandang dengan kasih-sayang terhadap cucunya.

`Tanpa huruf dan suara!’
Kami terkebil-kebil.
`Kenapa Sifat tidak dapat melihat Zat sedangkan Zat dapat melihat Sifat?’
Kami ditanyai kembali. Aku berlidah kelu. Aki berpaling kepada isteriku. Isteriku juga berlidah kelu.
`Itulah erti tajali. Zat menyatakan Sifat.Bila Sifat nyata ghaiblah Zat. Ghaib yang ertinya bukan hilang dan lenyap. Zat tetap maujud dan tidak bercerai tanggal dengan Sifat. Dia tetap Dia yang menyatakan Dia.Faham?’
Aku tidak pasti mahu menjawab faham atau tidak. Untuk mengatakan faham, aku masih khuatir.Untuk mengatakan tidak faham, aku memang mulai faham. Apa pun Aki Mat Diah tersenyum kerana pandangan matanya jauh menembusi ke dalam hatiku.
`Itulah sebabnya, muazin bila melaungkan azan, berpaling ke kanan dan ke kiri dan itulah sebabnya bila muazin melaungkan azan, makmum mesti diam dan menjawab azan!’.
`Tapi orang sekarang tak peduli’, sampuk isteri aki.
`Inilah ilmu yang telah hilang’
`Tapi orang sekarang menuduhnya sesat, Aki’
`Bila dia tuduh sesat, dialah yang sesat....’, dan aki ketawa.
`Bukankah aki dah kata tadi. Orang sekarang beribadah tanpa ilmu, sebab ke mana mahu dinafikan ayat `Dialah Yang Awal dan Yang Akhir, Yang Zahir dan Yang Batin!’
`Mereka kata sesat, sebab tidak ada hadis-hadis dari Nabi Muhammad saw mengenai rahsia hakikat yang aki ceritakan tadi’, aku bagaikan menghujah aki.
`Siapa kata tak ada?’, nada suara aki tinggi bagaikan marah. Tapi aki tetap masih dalam senyumannya.
`Mereka tak jumpa! Bukan semua kitab mereka baca!’
`Lagipun aki, bukan semua di tulis di dalam kitab’, aku mencelah.
`Betul! Yang menjadi pakaian batin, tetap batin. Hadis soal hakikat tertulis di dalam hakekat. Tersembunyi dan menjadi rahsia di dalam dada.Yang zahir sahajalah yang terzahir terutama pada zaman sekarang orang menyangka ilmu Allah Taala cuma ada di sekolah-sekolah...’
`Minum air....sapa namanya?’,isteri Aki Mat Diah yang nampaknya dalam usia 60an mempelawaku. Aku mengangguk.
`Kak Long, ambil air itu.Minum. Kita nak balik kejap lagi..’, aku menyuruh anak sulungku. Sambil itu aku mengambil satu cawan air kopi yang telah dituangkan oleh isteri aki, satu aku letakkan di hadapan aki, dan yang satu lagi untukku sendiri.
Sambil makan-makan itu aku bertanyakan latar belakang aki. Dia menyatakan masa muda-muda dulu, dia menuntut banyak ilmu.Zaman dulu kedua-dua bidang ilmu dituntut. Satu ilmu akhirat iaitu ilmu mengenai Allah Taala, dan satu lagi ilmu dunia iaitu ilmu syarat untuk menjadi seorang lelaki sejati. Aki menuntut kedua-dua bidang ilmu tersebut. Dia sempat berguru dengan Tok Kenali. Tok Kenali memfirasatkannya ’awak nanti akan menggigit orang bersurban’.
`Memang betullah! Aki tak boleh orang ganggu. Dah banyak kali. Imam-imam di sini dah silih berganti ganggu aki. Asyek kata aki tak mahu dengar dia baca kitab. Asyek ganggu aki tak pergi sembahyang jumaah. Sampai fitnah aki tak sembahyang. Imam yang baru sampai ini pun ganggu aki juga.Satu hari aki jumpa dia...’
`Berapa umur dia aki?’
`Tua dah...Tak lama pencenlah tu...’ isteri aki yang menjawab.
`Maaflah Pak Imam. Saya bukan tak mahu pergi tapi entahlah. Saya ni memanglah liat sikit ke masjid. Bukan apa. Cumanya...saya musykil sedikit. Saya ni taklah reti sangat. Taklah belajar tinggi. Cuma saya nak tahu, bila kita sembahyang, pak imam, mula-mulanya kita bediri betul. Lepas itu kenapa kita bertakbir Allah hu Akhbar?’
`Lafaz niat dulu aki...Lepas itu baru angkat takbir’, pak imam menegur aki.
`Iya betul, pak imam. Betul.. Lafaz niat dulu. Tapi kenapa kita bertakbir?’
Pak Imam agak terkebil-kebil.
`Maksudnya...kenapa tidak bertahmid ke....bertasbih ke...’
`Nabi kita dah buat begtu. Kita sebagai umatnya, ikut sajalah..’
`Betullah itu, imam...’, aki menjawab.`Tapi kenapa Allah hu Akhbar?
Kenapa Nabi ajarkan Allah hu Akhbar? Apa salasilah dia?’
`Salasilah....’, Pak imam masih belum mengerti. Lalu dia bertanya.
`Maksud aki?’
`Asal mula dia...Macam Rukun Haji juga, imam..Ada salasilahnya. Berlari dari Safa ke Marawah, melontar batu di Jumrah....Ikut sunnah Nabi Ibrahim....’
Aki nampak imam itu terdiam. Merah juga mukanya. Sejurus menunggu, dia tetap diam. Lalu aki pun berkata:`Tak apalah pak iman. Lagi satu saya nak tanya. Semasa kita sembahyang, kita bertakbir Allah hu Akhbar ketika mahu rukuk, mahu sujud dan sebagainya. Tetapi kenapa ketika bangkit dari rukuk, waktu iktidal, apa sebab pula tidak bertakbir?’
`Aki nampak dia diam juga. Bertambah merah muka dia. Ha! Itulah Tok Kenali dah kata, aki akan gigit orang bersurban. Banyak dah yang kena macam itu’
Dan Aki Mat Diah ketawa.
`Sebab itulah aki’, aku mencelah.` Imam perlu dilantik oleh ahli kariah...’,
`Betul.....’, aki menyokongku dan kemudiannya berkata seterusnya.
`Dengan imam makan gaji ini, entahlah, aki berat benar nak berjumaah....’
`Solat Jumaat, aki?’
`Itu kena pergi!’

` Tak pergi...nanti.. orang lagi salah sangka pula....’, sampuk isteri aki.
Menurut aki pada zaman muda-muda dahulu dia beberapa kali berjalan kaki ke Kelantan untuk berguru. Oleh kerana penat berjalan kaki, aki lalu menuntut ilmu nak melihat hantu, nak minta tolong. Sejak itu aki berulang-alik ke Kelantan dengan menumpang hantu
`Bagaimana?’, isteriku terkejut.
Aki Mat Diah ketawa.
`Aki bergayut pada janggut dia...’
Kami menjadi terpegun dan kehairanan
`Dia berjalan kaki?’
`Terbang!’
`Tak takut ke, aki?’, isteriku nampak seronok dengaan cerita yang sukar untuk dipercayai itu
`Takut apa? Takut terbang?’
`Dengan hantu tu... Tak takut ke?’
`Dia yang takut!’, dan aki meledak ketawa.

`Kalau tidak, tak mau dia bawak aki. Berat! Mencungap juga dia nampaknya.. nak sampai ke sini...’

Dan aki terus tertawa.

3 ulasan:

  1. Salam Tuan,

    Tuan ni pandai berkarya dan kandungan karya Tuan pun bagus. Semoga Tuan terus berkarya kerna karyaNya tidak boleh habis.

    BalasPadam
  2. mohon izin tuan saya ingin merasa isinya juga. eddymuhd80@yahoo.com

    BalasPadam