30 September 2009

26.
ORANG CACAT TIDAK CACAT.

Pemuda yang cacat ini memang menakjubkan. Dia boleh menerangkan sesuatu yang tidak terfikirkan. Kadang-kadang rahsia diri kita dia boleh bocorkan. Ketakjuban kepadanya kerana membocorkan rahsia diriku mendorong aku membawanya ke rumah.
Pemuda cacat ini Norizan namanya. Cacatnya memang luar biasa. Bila dia berjalan, berjalannya bagaikan orang mengeliat. Dia akan mengatur kakinya melangkah panjang-panjang dan kemudiannya akan menarik kaki yang di belakang sambil badannya bagaikan berpusing.Bila dia berjalan, dia selalunya akan menarik perhatian ramai kerana keunikan gaya berjalannya. Untuk berkomunikasi pun agak susah. Mulut dan mukanya termasuk matanya akan bekerjasama untuk menzahirkan bicara.
Bicaranya bagaikan orang baru belajar bercakap dengan sebutannya yang lambat dan kurang jelas. Nada suaranya pula selalu di luar kawalan. Kadang-kadang terlalu kuat. Seseorang yang tidak biasa berkomunikasi dengannya akan terpaksa memintanya mengulang kalimat atau perkataan-perkataan tertentu untuk mendapatkan kefahaman yang lebih jelas.
Aku menemuinya buat pertama kali apabila berkunjung ke rumah Tok Empat Zanum di Sungai Serampang. Aku begitu kepingin mengenali Tok Empat Zanum kerana Tok Lat selalu menyebut namanya di hadapanku. Tok Empat Zanum digambarkan oleh Tok Lat sebagai seorang yang garang dan mudah memusang (panas baran) di sebalik ilmu pertahanan dirinya yang tinggi. Tok Penghulu Malim juga sering bercerita di hadapan Tok Lat, bahawa dia selalu berdebat dengan Tok Empat Zanum mengenai beberapa isu tasauf dan ketuhanan. Walau pun sering berdebat dan bermuzakarah, mereka sebenarnya berkawan karib dan ada hubungan darah pula. Tok Penghulu Malim sebenarnya sedang berusaha mempengaruhi Tok Empat Zanum supaya berjinak-jinak dengan Tok Lat untuk mencapai kesudahan dalam ilmu ketuhanan.
Tertarik mendengar khabar kehebatan Tok Empat Zanum yang Tok Lat bagaikan sengaja menonjol-nonjolkan namanya, mendorongku bersama isteri pergi mencarinya di Sungai Serampang.
`Dia macam pengawal peribadi saya’, Tok Empat Zanum memberitahuku mengenai pemuda cacat yang sengaja dibiarkan berada di luar rumah, sedangkan kami berada di dalam rumah sambil bersembang.
Bila aku telah semakin erat dan kenal dengan Norizan, tahulah aku kenapa Tok Empat Zanum membawa Norizan pulang ke rumahnya untuk bertemu denganku. Rupa-rupanya Tok Empat Zanum mahu menggunakan kebolehan dan kepakaran Norizan untuk mengesan dan memahami diriku yang secara tiba-tiba sahaja datang ke rumahnya. Mungkin Tok Empat Zanum ada juga rasa curiga apabila ada seseorang memberitahunya ada tetamu sedang menanti di rumahnya. Tok Empat Zanum ketika itu sedang minum-minum di sebuah gerai di pekan kecil Serempang. Bila dia balik dia lantas mengambil Norizan yang tinggal di Rumah Kenangan iaitu tempat orang-orang cacat diberikan latihan kemahiran.

Pada hari kunjunganku itu, sewaktu ternanti-nanti mengharapkan Tok Empat Zanum pulang, tiba-tiba muncul dua orang lelaki dengan menaiki sebuah motorsikal scrambler . Seorang darinya kelihatan berbadan sangat tegap, kemas dan sasa. Yang seorang lagi pemuda cacat.
`Tok Empat tak ada’, aku memberitahu tetamu yang sampai secara tiba-tiba itu tanpa mengenali dialah rupa-rupanya Tok Empat Zanum yang kucari. Pertemuan itu menjadikan aku dengan Tok Empat Zanum memiliki keserasian. Tok Empat Zanum rupa-rupa memiliki khazanah pengalaman kerohanian yang memang menakjubkan.Sungguh! Dalam soal kemahiran pertahanan diri, dia bagaikan memiliki semuanya - zahir dan batin, masyaallah ....Rasa-rasanya Tok Penghulu Malim tidak mampu mengatasinya. Dalam soal ketuhanan....ya, barangkali inilah yang harus dia perlu berkenalan dengan Tok Lat kerana bila aku mengajukan pertanyaan untuk kefahaman, dia mengatakan itulah soalan yang paling susah sekali, soalan yang paling tinggi sekali.Kami terus menjadi begitu erat kerana memiliki persefahaman sehingga kami beranggapan abang-adik.
Setelah lebih satu bulan pertemuan di rumah Tok Empat Zanum, aku tiba-tiba dikejutkan bila pada suatu hari sedang berjalan di bandar, namaku diseru berkali-kali dari sebuah sudut tempat membaik pulih kasut. Aku lantas tertoleh ke belakang dan kelihatanlah seorang pemuda cacat sedang melambai-lambaikan tangannya kepadaku. Aku ingat-ingat lupa mengenainya. Sejurus berfikir baharulah aku teringat, inilah pemuda cacat yang kutemui di Sungai Serampang di rumah Tok Empat Zanum kira-kira hampir dua bulan yang lalu.
`Cikgu! Cikgu’, dia terjerit-jerit menyeru namaku dengan wajah ceria dan gembira.
Aku tertoleh ke arahnya.Dia ternyata teramat gembira bertemu denganku.Dan kelihatan begitu mesra pula.
`Saya ada perkara mahu bercakap dengan Cikgu!’
Kalimatnya yang keluar lambat-lambat dan satu-satu itu menyebabkan aku terpaksa berhenti berjalan untuk mendengar bicara seterusnya.Temannya yang sedang membaiki kasut tersenyum-senyum kepadaku. Norizan lantas memberitahuku, dia sejak beberapa malam akhir-akhir ini selalu berkunjung ke persekitaran rumahku. Dia memberitahuku, bahawa di Bukit Lindungan di hadapan rumahku itu ada orang buniyan Islam ingin berdampingan denganku. Mereka ada beberapa pemberian untukku termasuk buluh perindu yang perdunya ada di puncak bukit itu. Aku kaget dengan berita itu lantas bertanya bagaimana dia yang tinggal di pusat pemulihan orang-orang cacat di Sungai Serampang – sejauh lebih 40 kilometer, boleh pergi ke rumahku dengan wewenang.
`Saya boleh terbang, Cikgu’, begitu jawabnya.
`Terbang?’, aku tergamam.
`Pada waktu malam saya selalu terbang ke tempat Cikgu’
Wah! Aku lalu terpegun dengan kebolehannya. Nampak cacat tapi cacatkah dia? Badannya cacat, tapi tidak cacatkah diri batinnya? Aku kurang mengerti.Tok Penghulu Malim kata, bila badan fizikal cacat, ertinya cacatlah Quran pada diri. Tapi pemuda ini, nampaknya memiliki kebolehan menakjubkan!
`Kenapa pergi ke rumah saya?’
`Tok Lat suruh’
`Ha? Tok Lat suruh? Awak kenal Tok Lat?’
`Kenal’.
`Sejak bila?’
`Sudah lama. Saya belajar dengan dia. Saya ada mengambil ayat-ayat dari dia’
Aku terpegun lagi dengan maklumat darinya. Bagaimana dia belajar, sedangkan aku tidak pernah pun bertemu dengan dia sebelum ini.
`Bagaimana awak belajar dengan dia? Saya selalau ke rumah Tok Lat dan tak pernah tengok pun awak di sana?’, aku mohon penjelasan.
Dia lalu ketawa.
`Itu rahsia!’, dan dia terus ketawa.
`Tok Ayah Sohor kenal?’, aku cuba mencungkil pengalamannya yang lebih luas kerana bila kenal Tok Lat biasanya mestilah kenal Tok Ayah Sohor dan begitulah sebaliknya.
`Tak pernah jumpa.... Tapi saya tahu dia’
Anak muda yang bekerja membaik-pulih kasut itu lantas menerangkan kepadaku, supaya tak usah terkejut dengan pemuda cacat ini kerana dia memang luar biasa. Oleh keterpesonaan kepadanya, dan ada banyak perkara yang perlu aku selami darinya, aku lantas mempelawa Norizan ke rumahku supaya bicara kami lebih tertutup – terutama mengenai rahsia yang memang aku pendam dari sesiapa selain isteri, yang seolah-olah kepada Norizan bagaikan telah terbocor kesemuanya.
`Puteri Mahsuri mahu bersahabat dengan Cikgu’, Norizan memberitahuku sambil bersandar di kerusi ruang tamu rumahku.
`Siapa Puteri Mahsuri?’, aku bertanya.
`Dia memerintah kerajaan bunian di atas Bukit Lindungan’, Norizan menerangkan.`Di atas bukit ini ada dua buah kerajaan, Cikgu. Yang di tepi laut ialah orang buniyan kafir. Ada banyak patung emas di situ.Di bahagian sebelah sini ialah orang-orang Islam. Kalau selepas tengah malam, mereka mengaji Quran sampai pagi, Cikgu. Riuh-rendah bunyinya’
`Apa sebab Puteri Mahsuri mahu bersahabat dengan saya?’
`Sebab dia mahu bersama dengan Cikgu bila sampai masanya nanti’
`Masa apa?’, aku buat-buat bodoh. Norizan ketawa. Dia tahu aku buat-buat bodoh.
`Bila sampai masanya semua orang-orang buniyan akan turut di belakang Cikgu’, Norizan melanjutkan.`Sekarang orang-orang buniyan di atas bukit di sana sedang sibuk berlatih pencak. Mereka berpencak dan bermain senjata sehingga pagi.Bunyi gendang silat berkumandang sehingga siang. Orang-orang perempuan pula membaca al Quran sampai pagi’
Aku terkebil-kebil mendengar maklumat itu. Tahulah aku sekarang, bahawa kebangkitan Islam nanti akan disertai sama oleh seluruh tentera Allah baik yang nyata maupun yang ghaib. Tentera ghaib nampaknya sedang giat berlatih.
Kalau tentera ghaib sedang giat berlatih membuat persediaan, bagaimana pula dengan tentera zahir? Orang-orang Melayu yang majoritinya menganut fahaman sekular-materialis masih percaya kalau berlaku peperangan, pihak tentera sahajalah yang akan pergi berperang. Tenteralah yang akan berperang dengan menggunakan teknologi persenjataan seperti senapang, meriam, bom, kereta kebal, helicopter, kapal terbang, kapal selam, kapal perang dan sebagainya. Rakyat jelata mungkin tidak perlu ikut serta kerana peperangan adalah urusan ketenteraan semata-mata.
Aku tidak mempercayai begitu. Peperangan akhir zaman menurut hematku bukanlah perang ketenteraan semata-mata dan tidak pula bergantung kepada semata-mata teknologi moden. Kalau peperangan disebabkan perbalahan ideologi politik, atau ketidakpuashatian oleh ketidakadilan dalam sistem sosial dan ekonomi, aku percaya teknologi ketenteraan memang penting. Dan inilah faktor-faktor peperangan sejak kurun-kurun terakhir.
Tetapi peperangan yang bakal tiba adalah peperangan kebangkitan Islam, perang agama - peperangan agama antara semua pejuang Islam melawan kafir Yahudi dan seluruh pendukungnya. Ertinya bukan pertempuran pada peringkat ketenteraan semata-mata, tetapi rakyat biasa akan terlibat sama! Rakyat biasa yang beriman! Perang antara orang yang berjuang demi agama, melawan Yahudi dan puak anti agama! Inilah fisabilillah akhir zaman!
Justru, persiapan bukanlah semata-mata dari aspek teknologi. Tapi lebih dari itu. Di sinilah perlunya Islam yang sempurna - memperoleh Iman, Ihsan, Tauhid, Makrifat yang dikombinasikan kepada Jihad – integrasi dua kekuatan; jasmani – rohani, zahir dan batin bagi menefestasi kuasa spiritual Allah Rabbul Alamin. Inilah yang orang Melayu majoritinya tidak memilikinya, kerana sehingga kini, nampaknya masih sibuk siang malam mengabdi kepada kerja duniawi, mengumpul ringgit dan harta, memburu kecemerlangan fatamorgana, oleh keterpesonaan untuk membena tamadun sekular. Inilah kerjabuat Mulkan Jabbariyyan!
Orang-orang Melayu majoritinya masih tidak membuat sebarang persediaan untuk berperang secara spiritual yang rahsianya berada di dalam agama! Rahsianya di dalam al Quran dan telah diterjemahkan oleh para wali! Justru solat, zikir, wirid, tilawatul Quran, amalan-amalan kerohanian dan sebagainya adalah wasilah yang sangat utama bagi mendapat kasih-sayang dan redha Allah yang mudah-mudahan menghampirkan pertolonganNya kerana tanpa bantuan Allah Azzawajalla, umat muslimin tetap lemah walaupun memiliki seluruh kecangihan teknologi perang!
`Bila sampai masanya nanti, semuanya akan ikut Cikgu’, Norizan melanjutkan.
Aku menjadi cukup hairan bagaimana Norizan mendapat maklumat seperti ini. Bukan maklumat mengenai Puteri Mahsuri dan rakyat buniannya, tetapi maklumat mengenai diriku. Siapakah yang membocorkannya – membocorkan kesah kononnya aku akan mengepalai kebangkitan? Seakan-akan bayangan masa depan telah dipamerkan kepada Norizan walhal baharu inilah kali pertama dia berpeluang berkenalan denganku? Bagaimana dia boleh mengetahuinya?
`Cikgu juga jangan terkejut’, dia berkata seterusnya.`Bila sampai waktunya nanti, bila Cikgu balik ke rumah dari sesuatu perjalanan umpamanya, bila Cikgu sampai ke dalam rumah, Cikgu jangan terkejut melihat wang diletakkan di atas meja dan kerusi. Bukan seribu-dua tetapi berpuluh-puluh ribu sekali diletakkan’
`Untuk apa?’, aku kaget.
`Terserah kepada Cikgulah’, dan dia ketawa.
Aku tidak mahu mentafsirkan hatiku pada saat itu, apabila mendengar berita itu. Apakah aku gembira? Entahlah. Dalam sepanjang doaku, aku tidak pernah mendoakan untuk hidup kaya-raya. Tetapi sehingga ke saat sekarang, begitu banyak dibukakan jalan kekayaan untukku. Apakah kekayaan adalah suatu yang meyeronokkan? Memanglah! Tetapi kekayaan juga adalah suatu musibah dan bencana bagi yang gagal menjaga amanah hartaNya.
`Rumah Cikgu ini pun hanya sementara sahaja’, Norizan berbicara lagi.
`Ha? Sementara?’
`Cikgu nanti akan berpindah ke tempat lain’
`Pindah ke tempat lain? Ke mana?’
Dan Norizan ketawa mengelekek. Dia nampak gelihati dengan gelagatku menerima berita yang disampaikannya.Berita yang memang begitu mengejutkanku.
`Itu saya tak tahu. Cikgu tanyalah Tok Lat’
`Kenapa Tok Lat?’
`Sebab Tok Lat penjaga dunia’
Dan Norizan ketawa seperti tadi juga. Mengelekek.
`Adakah Tok Ayah Sohor juga tahu tentang ini?’
`Tahu, Cikgu!’, tinggi nada suaranya.`Tok Ayah Sohor dan Tok Lat pemerintah alam ghaib, Cikgu. Bila sampai masanya nanti, Cikgu akan menggantikan Tok Lat dan Tok Ayah Sohor’
`Masyaallah!’, aku separuh terjerit.
Dan Norizan ketawa mengelekek seperti tadi.Irama ketawanya begitu menggelikan hati. Tapi dia nampak sangat ceria, riang dan gembira apabila berita itu telah disampaikan kepadaku.
`Betulkah berita ini, Norizan?’
`Betul!’
Aku merenung anak mata Norizan bagaikan mahu menyelongkar apa-apa kepalsuan melalui maklumat yang paling mengejut dan menggemparkan itu.Norizan ketawa seperti tadi bila aku merenunginya begitu.
`Betulkah berita ini Norizan?’, aku mengulangi lagi.
`Kalau Cikgu tak percaya, tanyalah Tok Lat!’
Aku terus terkebil-kebil dengan berita yang bagi isteriku – seperti dahulu juga - mati hidup balik pun dia bagaikan tidak mahu

1 ulasan: