24 Mac 2010

18. Semua Akan Dibinasakan.

`Bila jadi perang tahun 1980 nanti, apa pendapat cucu?’, Tok Itam merenung cucu-cucunya seorang demi seorang.

`Apakah patut dihapuskan sehingga tidak tinggal seorang orang kafir pun di tanah air kita ini?’

Kami berpandangan sesama sendiri. Kami semuanya begitu terkejut dan tergamam dengan pertanyaan itu. Aku yang serba sedikit belajar sejarah peperangan di dalam Islam – adab-adab berperang di dalam Islam – merasakan peperangan yang bakal berlaku seharusnya berlaku dengan adil, di bawah keadilan Islam. Kanak-kanak tidak boleh dibunuh, begitu juga orang-orang perempuan dan orang-orang tua yang tidak berdaya. Peperangan di dalam Islam bukanlah satu bentuk kezaliman, penganiayaan dan penindasan, sehingga semuanya akan dibinasakan, yakni harta-benda dan manusia, tetapi adalah untuk meletakkan keadilan bagi menggantikan kezaliman yang begitu berkuasa sebelumnya.

Peperangan adalah bermaksud untuk menegakkan keadilan Islam. Peperangan juga adalah atas maksud dakwah dan jihad tanpa kezaliman dan penganiayaan.

Bila kami semua berdiam diri, tok lalu berkata.

`Para datuk semua telah bersepakat, bila berlaku peperangan nanti, kita tidak akan biarkan tinggal walau satu benih kafir pun’

Kami semua amat tergamam.

`Anak-anak di dalam buaian pun kita akan bunuh. Kita tak mahu ada kafir lagi di sini. Biarlah negeri ini menjadi negeri Melayu yang diduduki hanya oleh orang-orang Melayu sahaja’.

Kami semua tergamam lagi.

Memang kami telah diberitahu sebelum ini oleh tok, sewaktu peperangan pada zaman darurat 1946 dahulu, sewaktu Kuminis Bintang Tiga memerintah selama dua minggu, kekejaman kuminis terhadap orang-orang Melayu berada pada tahap yang tidak ada taranya. Para alim ulama dilarikan ke dalam hutan dan disembelih. Anak-anak di dalam buaian dilambung dan diradak dengan benet. Waktu itu adalah waktu balas dendam terhadap orang-orang Melayu yang tidak menyokong perjuangan Bintang Tiga pada zaman pemerintahan Jepun di Tanah Melayu. Ini sejarah hitam yang telah terakam dalam sejarah hubungan kaum sebelum merdeka.

Bila bangkit Panglima Salleh di Batu Pahat, Aki Abu Jamal di Batu Malim, Raub dan beberapa orang lagi di beberapa tempat lain, kebangkitan tentera Selendang Merah tersebut adalah untuk menghapuskan semua orang-orang kafir.

Aku masih ingat Pak Abu bin Darasan di Endau Johor yang merupakan murid kanan Panglima Salleh menerangkan bahawa Panglima Salleh berhasrat untuk menghapuskan semua orang-orang Cina di Negeri Johor, tetapi Sultan Johor pada ketika itu dan Dato Onn Jaafar telah campur tangan meminta supaya Panglima Salleh membatalkan niat balas dendamnya tersebut.Justru terpaksalah Panglima Salleh menamatkan peperangan. Demikian juga rakan-rakannya di Raub dan di Perak. Kalau kebangkitan Melayu ini tidak disekat oleh Sultan dan pemimpin politik Melayu ketika itu, aku tidak pasti apakah masih ada lagi orang-orang bukan Islam di Tanah Melayu ini.

`Pada ketika itu sultan telah berjaya menggagalkan’, tok menyambung bicara.`Tapi pada kali ini tok rasa, tidak ada sesiapa lagi yang akan menghalang. Kita tidak akan tinggalkan benih kafir lagi di negara ini’

Begitulah kesimpulan tok.

Menurut kata tok seterusnya, semua orang beriman ada kalimah di dahi masing-masing. Inilah yang menyelamatkan mereka ketika terjadi peperangan kerana semua persenjataan tok termasuk parang-parang terbang akan membinasakan sesiapa sahaja yang tidak memiliki kalimah. Sistem peperangan tok-tok panglima purba dapat melmbezakan siapa yang ada kalimah dan siapa yang tidak ada – membezakan diantara kafir dengan Islam. Keistimewaan ini memudahkan kebinasaan kafir.

`Kalimah di dahi itulah yang menjadi pembeza yang menyelamatkan’, begitu kata tok mengakhiri penerangannya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan