06 Mac 2010

11. Kesah Tok Itam

Selepas latihan pencak kami memang sentiasa bersembang. Kadang-kadang bersimbang lebih lama dari latihan. Tok sentiasa menceritakan kesah-kesahnya. Kesahnya bersama panglima-panglima purba lain yang terkumpul. Mereka adalah golongan yang terkumpul dan terpilih yang dikumpulkan pada satu kawasan yang bagaikan ada dinding dan tembok. Dinding dan tembok yang menjadi sempadan penghalang kepada semua mereka yang telah terkumpul dari keluar secara bebas ke dunia luar. Dinding tersebut juga menjadi penghalang dari sebarang makhluk jin, orang halus, orang buniyan dan sebagainya termasuk manusia dari memasuki kawasan mereka.

Tok menceritakan semua panglima dan pendekar yang terkumpul di situ tidak boleh keluar kecuali dengan keizinan guru. Cuma Tok Itam seorang sahaja yang ada sedikit kebebasan. Tok mengakui bahawa pergi merayau-rayau ke alam luar – dunia manusia – adalah seronok. Sejak terbiasa dengan cucu-cucunya seramai lima orang, tok sentiasa berpeluang keluar dan dengan demikian terdedahlah kepadanya alam dunia. Alam dunia yang lebih menyeronok dan mengasyekkan berbanding dengan zamannya yang lalu. Sejak merasa seronok dengan dunia yang telah berwajah baru, berbanding dengan dunia pada zaman lampau, tok sentiasa mencari helah untuk keluar sendirian mencuri-curi takut diketahui guru.

`Selalunya tok pergi ke mana?’, aku bertanya.

`Tak tentu.Kadang-kadang ikut cucu Rahim.Kadang-kadang ikut cucu’

Wah! Seronoknya aku bila tok berkata begitu.Seronoknya kalau tok ada menemaniku.

`Bila nak masuk semula ke dalam, tok akan mengintai di mana guru berada.Tok tak masuk ikut pintu utama kerana pengawal tahu. Jadi tok terbang ikut jalan yang lain. Tapi itulah yang tok hairankan, tiba-tiba tok akan di sapa.Ke mana tadi? Bila tok berpaling, rupa-rupanya guru tiba-tiba sahaja berada di situ. Tok pun hairan, bagamana guru boleh tahu dan secara tiba-tuba sahaja berada di situ’.

`Jadi bagaimana jadinya tok, bila diketahui guru, tok keluar tanpa izin?’

`Tersengih-sengih ajelah. Malu’, dan tok ketawa. `Tapi tok berilah alasan. Melihat cucu misalnya...’

Demikian kesah Tok Itam yang diberi kepercayaan, tapi nakal juga mencuri-curi keluar dari alam/kawasan tempat mereka dikumpulkan tanpa keizinan guru.

.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan