16 Mac 2010

15. Yim dan Rakan-Rakan Pencaknya.

Pada ketika kami berlima dipersaudarakan, pelajaran seni silat tempur Yim dan rakan-rakannya telah pun tamat. Pada ketika itu mereka sedang dalam sesi-sesi terakhir untuk menjalani pertandingan merebut tempat pertama, kedua dan seterusnya. Justru pertandingan silat tempur sedang dilangsungkan dengan giatnya di tempat datuk.

Yim tidak memberitahu kami berapa ramaikah jumlah mereka semuanya.Bila kami bertanya adakah Yim kenal mereka,Yim memberitahu dia memang kenal mereka semuanya tetapi sama-sama tidak pernah mengetahui dari mana asal masing-masing dan di mana mereka tinggal.

Di atas dunia pun mereka tidak pernah terserempak.

Selain perguruan di Tanah Melayu, ada pula perguruan di Indonesia di bawah pimpinan para panglima di sana.Ada ketikanya Yim pernah dibawa ke Indonesia untuk melawat perguruan di sana. Begitu juga para panglima di sana kadang-kala datang ke perguruan di Tanah Melayu.

Kesemua anak-anak murid dari kedua-dua perguruan dipersiapkan untuk menghadapi apa jua kemungkinan yang berlaku baik di Indonesia atau di Malaysia.

Apabila kami lima bersaudara dibentuk, tumpuan persilatan para datuk adalah kepada kami pula. Demikian kata Yim. Dalam erti kata lain,walaupun mereka diasuh secara yang lebih istimewa kerana dibawa ke alam lain, tetapi tumpuan sekarang adalah kepada kami berlima saudara, kerana kami akan dimasyurkan sebagai ganti Hang Tuah lima bersaudara.

Semuanya adalah dari perancangan perguruan – seruan perguruan dari mahaguru.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan