14 Februari 2010

5. Tentera Tahun 1980.

Malam Jumaat.

Tok telah tiba dengan cara memanggilnya seperti dahulu juga. Tidak ada bicara yang banyak. Kami lantas diberikan ilmu yang berbunyi:

Bismillahirrahmanirrahim

Seunduk-unduk seindah-indah

Batu salah bawah lembah

Hang tunduk aku langkah

Aku salah hang sembah.

Selepas itu tok lantas memberikan tafsiran mengenai ayat-ayat yang berupa bait-bait pantun itu untuk membuktikan ianya tidak salah di sisi budaya bahasa dan agama.Selepas berpuas hati dengan penjelasan tok itu, aku bertanya kepada tok mengenai apakah benar bahawa pada tahun 1980, sebagaimana tersebar khabar angin bahawa akan terjadi pergaduhan besar di antara orang Melayu dengan Cina. Sejak tragedi 13 Mei 1969 api perkauman ternyata belum dapat dipadamkan dan ianya adalah umpama api di dalam sekam.

`Orang Cina sebenarnya telah bersumpah akan mengambil Tanah Melayu’, tok memberikan reaksinya.`Mereka bersumpah untuk memerintah Tanah Melayu.Tak dapat lama, sekejap pun cukup’, tok menjawab. Aku, Wan dan Piei saling berpandangan dengan maklumat yang mengejutkan itu.

`Mereka telah membuat ramalan di sebuah tokong Siam di Kedah selepas peristiwa 1969’, tok melanjutkan.

`Kominiskah tok?’ Wan bertanya.

`Ya’, tok menjawab segera.`Yang di dalam hutan itu. Yang berlawan dengan pihak keselamatan. Cina kominis’.

Pada ketika itu wilayah Pahang Barat masih merupakan kawasan hitam. Daerah Raub dan Bentong selalu dikenakan perintah berkurung pada waktu malam. Tidak kurang juga bagi Daerah Jerantut dan Kuala Lipis.

Pada waktu itu perjalanan untuk ke Raub samada mengikut Bentong atau Jerantut, terpaksa menempuh begitu banyak sekatan dan pemeriksaan tentera. Pada setiap sempadan dan daerah ada tentera dan polis yang siap bersenjata mengawal lalu-lintas.Trak tentera dan kereta perisai selalu membuat rondaan ke sana ke sini.

Aku bersama rakan-rakan, sewaktu mula-mula sampai di Raub dahulu memang terasa juga cemasnya apabila terpaksa menempuh beberapa kali pemeriksaan keselamatan. Kadang-kadang tentera naik sehingga ke dalam bas untuk mengesan sesiapa yang disyaki. Walaupun aku orang Melayu, tapi aku tetap juga rasa cemas dan khuatir. Manalah tahu, kalau tiba-tiba disangkakan orang Cina atau pelanduk dua serupa. Mereka – pasukan polis hutan atau tentera - naik ke dalam bas dan kadang-kadang meminta kami menunjukkan kad pengenalan. Ini dilakukan terutama kepada orang-orang Cina yang pada waktu itu di daerah Pahang Barat ramai yang menyokong kegiatan kominis di dalam hutan dengan memberikan bekalan makanan dan informasi.

Pada waktu malam kadang-kadang ada pertempuran terutama di sekitar Sungai Ruan dan Teras, antara pasukan keselamatan dengan kominis. Sewaktu aku melapor diri bertugas di SMJK(c) Chung Ching dahulu, aku diberitahu, Guru Besar pada waktu itu mendiang Chew Swee Boon menggeletar ketakutan apabila disoal-siasat oleh polis apabila mendapati ada murid-murid dari tingkatan empat dan lima yang terlibat dengan kegiatan kominis sehingga ditemui risalah kominis tersimpan di atas siling sekolahnya.

Suasana keselamatan negara pada ketika itu terutama di kawasan yang ramai penduduk Cina seperti di Raub ini, menyebabkan semangatku terhadap keselamatan diri, bangsa dan agama sentiasa tinggi.Lalu bila kesempatan berkenalan dengan panglima Melayu silam melalui Yim aku memunafaatkan sebaiknya kesempatan tersebut demi agama, bangsa dan watan tercinta.

Kami memerhatikan tok yang tersembunyi di sebalik wajah Yim yang kami percaya tentulah Panglima Hitam, menyambung bicaranya.

`Mereka pergi kepada tok ca untuk melihat ramalan apakah yang akan terjadi kepada mereka kalau berlaku peperangan dengan orang-orang Melayu’, tok menerangkan selanjutnya.

Aku, Wan dan Piei diam mendengar maklumat rahsia yang bakal diterangkan itu.

`Mereka memasang dua batang lilin. Satu melambangkan Melayu dan yang satu lagi melambangkan Cina.Selepas beberapa ketika lilin dinyalakan, ternyata lilin Cina lebih dahulu terpadam berbanding dengan lilin Melayu’

Tok memandang kami.

`Tahu apa maknanya?’, tok tiba-tiba bertanya.

Kami mengeleng-geleng.

`Maknanya, Cina tidak dapat menewaskan orang-orang Melayu’, tok berkata dengan nada yakin. Selepas merenung kami seorang demi seorang, tok berkata lagi.

`Kalau lilin Melayu padam terlebih dahulu, sudah tentu mereka tidak menunggu lama. Mereka sudah tentu mengganas dan membuat huru-hara lagi sebaik-baik selepas tragedi 1969’

`Kalau begitu tok’, Piei mencelah.`Adakah pada tahun 1980 nanti mereka merasakan bahawa mereka boleh merampas kuasa?’.

`Mungkin!’

Tok tidak memberikan gambaran yang benar-benar pasti, tetapi begitulah keyakinannya bahawa pada tahun 1980 akan berlaku peperangan besar antara Melayu dengan Cina.Kaum Cina akan menggunakan peluang itu untuk merampas kuasa bagi memerintah negara. Bila Cina memerintah, maka akan berulanglah kembali keganasan mereka terhadap orang-orang Melayu seperti pernah berlaku dalam tahun 1946 apabila mereka berkuasa selama dua minggu memerintah Tanah Melayu sebelum ketibaan pihak Inggeris setelah Jepun menyerah kalah dalam Perang Dunia Kedua.

Orang Melayu disembelih hidup-hidup terutama alim ulama dan yang disyaki membantu Jepun! Orang Melayu teramat lemah untuk bangkit menentang orang-orang Cina yang berfahaman kuminis yang lengkap bersenjata.Hinggalah munculnya gerakan Selendang Merah yang dipimpin oleh Kiai Salleh di Batu Pahat, Aki Abu Jamal di Raub dan lain-lain rakan seangkatan mereka termasuk di Perak, baharulah semua penjahat ini dapat dihambat ke dalam hutan.Dikhabarkan kalaulah tidak campur tangan pihak istana Johor dan Dato On Jaafar, matlamat Kiai/Panglima Salleh adalah untuk melakukan penghapusan etnik ini dari bumi Melayu ini.

Aku lantas memohon pertolongan tok untuk memberikan kepada kami apa-apa saja cara yang sesuai untuk keselamatan dan pertahanan diri menghadapi nyalaan api yang bakal tiba itu.

Tok nampaknya berdiam diri sebentar. Dia bagaikan berfikir atau bagaikan sedang mendengar informasi rahsia kerana kepalanya mengangguk perlahan-lahan. Sejurus begitu tok memandang kepadaku semula.

`Cari lima orang’, tok memberikan cadangan.

Mendengar cadangan itu aku terasa sungguh gembira. Aku sesungguhnya teramat gembira kerana dengan memiliki ilmu tok – persilatan dan ilmu-ilmu peperangan, aku sudah pasti memiliki keupayaan demi mempertahankan bukan sahaja diri sendiri dan keluarga, tetap juga agama, bangsa dan negara! Demikian niatku.

Kami lalu berbincang. Aku, Wan, Piei sudah ada bertiga. Seorang lagi tentulah Dol dan yang seorang lagi tentulah Hamdi. Dengan begitu cukuplah lima orang.Tok nampak gembira dengan ketetapan itu. Malam Jumaat minggu hadapan, tok mengatakan pelajaran boleh dimulakan.

Bila tidak ada apa-apa lagi yang mahu dibicarakan, tok lantas meminta izin untuk pulang. Tok lantas memberi salam sebanyak tiga kali seperti mula-mula tiba tadi untuk pulang ke alamnya. Lepas itu sambil menggayakan rentak bunga silat, tok merebahkan badannya perlahan-lahan. Dia meletakkan kepalanya di atas bantal yang telah kami sediakan.Bila badannya telah sempurna baringnya, tangannya lantas dikiamkan di atas dada bagaikan sekujur badan yang telah menjadi mayat. Dengan berbuat begitu, ertinya tok telah pulang ke tempatnya. Aku yang sudah biasa dengan pengalaman pertama dahulu lantas menggerakkan Yim dengan menyeru namanya. Yim lantas menyahut, mencelikkan matanya dan kemudiannya duduk bersila bersama kami.

`Engkau semua memang bertuah’, Yim tiba-tiba berkata bila kami menerangkan tok bersetuju untuk mengajar ilmu persilatannya.

`Kenapa?’, Wan bertanya.

`Dulu anak saudara aku pernah memohon untuk belajar dengan tok, tapi tak dapat. Bukan sekali dia memohon. Berkali-kali merayu. Tapi tok tak mahu ajar juga’

Aku tiba-tiba berasa cukup bangga dan gembira dengan penerangan Yim itu. Aku tiba-tiba sahaja merasakan diriku cukup bertuah.Tentulah bukan suatu yang mudah untuk mendapat ilmu dari seorang panglima yang masyhur di zaman silam.Semua panglima silam telah tiada lagi di muka bumi ini dan mereka apabila mati tentulah membawa bersama-sama ilmu yang mereka miliki.Tentulah tidak ada sesiapa lagi yang dapat mewarisi ilmu-ilmu mereka.Tiba-tiba alangkah bertuahnya, dengan takdir Allah, aku dapat menghubungi mereka melalui Yim dan mudah-mudahan seterusnya akan dapat memiliki kesemua ilmu milik mereka!

`Tok Itamkah yang datang tadi?’, Wan bertanya inginkan kepastian.

Yim mengangguk.Tok Itam ialah Panglima Hitam. Panglima dari Kedah yang masyhur itu.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan