11 Julai 2010

54. Tok Tahu Serba Serbi.

Sejak akhir-akhir ini, tok datang untuk bersembang tidak lagi semata-mata setelah tamat latihan pencak.. Tok kadang-kadang datang pada mana-mana masa sahaja. Kadang-kadang tidak perlu dijemput lagi. Tok kadang-kadang datang dengan sendiri sahaja tanpa dijemput. Inilah kelainan berbanding sewaktu mula berkenalan dahulu.

Tiba-tiba sahaja Yim akan memberi salam. Dan bila Yim memberi salam, tahulah kami bahawa toklah yang datang. Kadang-kadang Yim dengan tidak semena-mena berpencak dan dalam pencak itulah, tok akan memberi salam. Tok Itamlah yang paling kerap datang kerana kami adalah cucu-cucunya termasuk Yim yang merupakan cucu terulungnya. Lagipun dialah yang memegang amanah guru.Hang Jebat selalu juga datang.Begitu juga Tok Ali Lawak.Panglimapanglima yang lain jarang-jarang datang.Kebanyakan mereka termasuk para panglima dari Indonesia, cuma datang apabila dijemput.

Ada ketikanya, sewaktu sedang bersimbang dengan tok, kadang-kadang kami dikunjungi oleh rakan-rakan.Dalam situasi seperti itu, tok terpaksa pulang kerana dia tidak pandai untuk menyamar sebagai Yim bagi bersembang hal-hal yang berkaitan dengan kehidupan harian kami. Bila dalam keadaan begitu, tok tidak pulang dengan melakukan proses yang sama seperti biasa iaitu memberi salam tiga kali lalu membaringkan dirinya. Pada saat seperti itu, tok boleh pula pulang dengan begitu sahaja tanpa sesiapa menyedari bahawa sebentar tadi orang lain yang berada pada tubuh Yim.Kami hanya perasan apabila Yim menyapu mukanya bagaikan orang sudah habis berdoa yang menandakan tok telah kembali.

Pada saat pertama dahulu,kami cemas juga kerana takut kawan-kawan menjadi hairan dan kami memang tidak mahu rahsia kami belajar pencak diketahui ramai.

`Hai! Seronok nampak bersimbang’, itulah kalimat dari tok seterusnya kalau dia tiba-tiba sahaja datang tanpa diundang. Bila kalimat seperti itu disuarakan tahulah kami bahawa tok sebenarnya telah berada bersama kami sejak sekian waktu.

Seronok bila bersama tok. Tok bagaikan tahu segala-galanya. Tanyalah mengenai apa-apa sahaja baik perkara yang telah terjadi mengenai individu, mengenai negara, isu-isu semasa dan sebagainya. Kadang-kadang isu-isu panas yang kami tonton di kaca tv pun tok boleh berikan ulasan yang lebih terperinci.

Kadang-kadang di kaca tv ada orang-orang tertentu terutama pemimpin berbicara dengan dua lidah yang berbeza.Tok akan membocorkan kepada kami.

`Di depan rakyat cucu’, tok berkata. `Dia bercakap yang bagus-bagus mengenai agama.Tapi rakyat tak tahu sandiwaranya. Di belakang rakyat, dia buat lain.Mabuk! Berjudi. Berseronok-seronok.Orang bersembahyang, dia tidak. Bulan puasa, orang berpuasa, tapi dia tidak...Senyap-senyap makan di tempat yang orang tak tahu. Tapi Tok tahu! Tok tengok sendiri!’

Demikianlah tok membocorkan kesah-kesah manusia hipokrat kerana tok mengatakan dia boleh pergi ke mana-mana dan melihat cara kehidupan mereka .

Sewaktu berlangsungnya pilihan raya tok tengok apa yang berlaku. Penipuan dan penyelewengan untuk meraih kemenangan sangat berleluasa. (Ini kesah 1970an).

`Tok tahu! Tok tengok sendiri. Kalau mereka tak buat begitu cucu,sudah lama parti bulan menang....’

Begitu tok meyakinkan kami mengenai proses semasa pilihan raya. Bila menyentuh isu politik, tok sentiasa bersemangat menyuruh kami turut berkempen menyeru semua orang pangkah bulan sambil memperincikan maklumat yang disiarkan cuma seinci oleh media massa atau ditutup samasekali dari pengetahuan ramai.Tokoh muda dari Terengganu yang namanya sedang meningkat harum bagi parti bulan pada era 1970an, menjadi tumpuan bicara tok – penuh pujian untuknya sebagai tokoh ulama yang diberi pimpinan oleh Tuhan.

Kami memang suka merujuk kepada tok kerana tok selalunya hadir dalam hal-hal yang besar. Isu-isu besar mengenai negara – krisis sesama pemimpin, isu-isu perbicaraan di mahkamah, cara polis menangani sesuatu kes, suasana di Parlimen dan apa-apa jua yang berkaitan dengan keselamatan negara, berada di dalam pengetahuan tok. Kalau tok tidak hadir pada saat itu, tok boleh melihatnya melalui asap keminyan atau air jernih di dalam mangkuk.

Demikianlah tok yang biasanya mengetahui banyak perkara kerana luas dan jauhnya pandangan dan perjalananya kerana boleh hadir bersama sedangkan orang tidak melihatnya.

(Pada waktu dulu – sewaku tok mula berkenalan dengan kami - tok hanya boleh keluar dengan izin guru. Selepas beberapa waktu tok mendapat kelonggaran untuk keluar kerana tugas-tugas dengan cucu-cucunya. Bila berlaku keadaan yang semakin menggugat keselamatan negara kerana ancaman kuminis (1970an), tok semakin mendapat kebebasan untuk keluar demi urusan keselamatan negara.

Pada tahun 1990an, bila berlaku perang di Bosnia, Irak – USA, selatan Patani dll; kami dimaklumkan semua dato-dato pergi dan memberikan pertolongan. Aku tidaklah tahu cara pertolongannya. Pernah aku bertanya tok – pada akhir tahun 1990an - mengenai kebebasannya untuk ke mana-mana. Tok memberitahu sekarang mereka semua bebas untuk ke mana-mana sahaja dalam wilayah Malaysia dan Indonesia pada sebarang waktu demi pelbagai tugas)

2 ulasan:

  1. Camana hebat para 'Tok' ni? tau serba serbi? pooorraah! mengintai orang boleh la,curi dengar suara orang buat modal, malah tak dapat pun menghentikan tipudaya putarbelit yang depa tau tu....ceh kunun nak bantu orang tegak kebenaran, rupanya nak tunggang orang!

    BalasPadam