13 Jun 2010

47. Ditawan Orang Payang

Kami terus bertanya Yim apakah yang telah terjadi kepadanya sepanjng satu minggu yang lalu. Yim lalu menerangkan ketika aku bersamanya dalam perjalanan menuju ke Kuala Lumpur dari Johor Baharu pada sekitar daerah Batu Pahat, Yim memberitahu dia tiba-tiba merasa dadanya sakit. Pada ketika itulah, dia tiba-tiba dibawa pergi oleh entah sesiapa, entah dibawa ke mana. Bila sampai di suatu destinasi, dia tidak tahu dia berada di mana.

Sejurus kemudian hari mulai terang. Bila hari telah siang dia sangat terkejut mendapati dia berada di sebuah tempat yang aneh. Dia cuba lari keluar dari tempat tersebut. Sejurus berlari-lari menuju ke tempat yang dia pun tidak pasti mahu menuju ke mana, tiba-tiba dia bagaikan di hadang oleh satu benda yang sangat besar di hadapannya. Dia sangat terkejut mendapati itu adalah tapak tangan manusia yang tersangat besar.Dia melihat jari-jemarinya bagaikan sebesar batang pinang dan tapak tangannya setinggi tubuhnya. Tangan yang besar itu cepat-cepat memegang tubuhnya dengan jari hantu dan jari telunjuknya dan meletakkannya kembali ke tempat asal dia diletakkan tadi.Bila berada kembali di tempat asal, dia lantas mendongak untuk mengenali siapakah makhluk yang teramat besar itu. Alangkah terkejutnya Yim mendapati makhluk tersebut adalah seorang lelaki yang tersangat besar dan tinggi setinggi pokok kelapa. Lelaki yang teramat besar dan tinggi itu memandangkan dengan mata yang merah dan tajam.Tapi dia tidak berkata apa-apa.

Yim mendapat tahu itulah yang bernama Parasit. Ada dua ekor sebenarnya makhluk yang teramat besar di situ. Seekor lagi bernama Parasat. Merekalah yang memegang kekuasaan di alam tersebut.

Di alam tersebut ada sejumlah makhluk yang teramat ramai. Nampaknya seperti manusia juga tetapi wajahnya buruk, berpakaian buruk dan ramai di antaranya yang cacat – kudung kaki dan tangan berjalan terhempar-hempar atau terhangguk-hangguk bagaikan itik. Tetapi mereka nampaknya tidak mempedulikan Yim.

Beberapa kali Yim cuba melarikan diri dari kawasan tersebut tetapi begitulah keadaannya. Setiap kali dia cuba melarikan diri, setiap kali itulah tangan yang besar menghadangnya dan akan meletakkannya kembali di tempatnya.

Tidak lama kemudian hari pun menjelang tengah hari dan tidak lama kemudian petang dan seterusnya malam. Bila malam Yim tidak dapat berbuat apa-apa kerana keadaan yang teramat gelap. Tetapi pada malamnya Yim ternyata tidak dapat tidur dengan lena kerana jiwanya yang tidak tenteram.Dan belum pun lama, belum pun sempat lena, malam pun tiba-tiba berakhir. Kemudian tiba pula waktu pagi, tengahari, petang dan malam.

`Malam dan siang terlalu cepat’, Yim menerangkan. Dalam satu hari kita, di sana sebenarnya telah berlalu beberapa hari.

Menurut Yim dalam tempoh itu perjalanan masa terlalu pantas. Siang dan malam begitu cepat. Sehingga dia mendapati sukar untuk meneka sudah berpa lama dia berda di alam itu.Rasanya sudah berbulan-bulan. Ertinya satu minggu di muka bumi, di alam sana telah berlalu beberapa bulan.

Yim cuba menyeru pertolongan dato –dato panglima.Tetapi entah mengapa dia dapat merasakan pertolongan terlalu jauh untuk sampai kepadanya. Dia dapat merasakan bahawa dato-dato teramat jauh jaraknya dari alam tempat dia berada.

Sampai waktu Yim berasa begitu lapar dan tergeraklah seleranya untuk makan. Lantas dia diberikan makanan lauk ayam panggang.Nampak sungguh menyelerakan.Lalu tangannya cuba mengambil makanan tersebut untuk menjamahnya.Tapi pada ketika itulah dia terdengar satu seruan yang teramat sayup dan jauh.

`Rahim...! Jangan ambil makanan itu...!! Jangan ambil....!!!’

Yim tidak tahu dan tidak mengenali suara siapakah itu.Dalam keadaan pendengaran yang tersangat sayup di hujung telinga Yim tidak dapat meneka siapakah suara yang melarangnya dari mengambil makanan itu.Walaupun lapar, Yim patuh kepada arahan itu.Tetapi setelah sekian lama tidak menjamah apa-apa makanan dan minuman, Yim akhirnya tidak sanggup lagi untuk menahan lapar, lalu dia cuba tidak mempedulikan larangan yang bertalu-talu memperingatkannya. Dia antas mencapai seketul peha ayam.Tapi ketika makanan tersebut berada di tangannya, alangkah terkejutnya Yim, makanan yang sungguh enak dilihatnya tadi, rupa-rupanya adalah panggang seekor katak. Serta merta dia merasa loya dan nafsu makannya tertutup.

`Kawan tidak tahu, kenapa tiba-tiba kawan dikeluarkan dari situ dan dilempar oleh makhluk yang besar itu dan sampai ke rumah pada malam ini’

`Tentulah dato yang tolong, kot’,Piei memberikan pendapat.

`Memanglah. Dato ada berunding dengan mereka sebab dari semasa ke semasa kawan dapat juga mendengar suara meminta kawan bertenang dan bersabar’, jawab Yim.

Kami semua cukup takjub memikirkan betapa selama satu minggu orang yang makan-minum dan bergurau-senda bersama kami selama ini bukannya Yim, tetapi adalah seekor syaitan yang menyamar.

3 ulasan:

  1. salam tuan,

    saya rasa pengalaman tuan sangat molek dijadikan tauladan & sempadan. Elok benar jika dibukukan agar dapat berkongsi pengalaman dgn lebih ramai lagi diluar sana yg masih mencari & tercari2.

    wassalam

    BalasPadam
  2. Tq atas cadangan anda dan insyaallah bila tiba masanya akan saya uruskan

    BalasPadam
  3. salam tuah..
    saya rasa sangat berminat mmbuka blog tuan..saya harap tuan dapat menerbitkan dalam bentuk novel

    BalasPadam