14 Mei 2009

Bangsa Melayu Tidak Beriman?
(Artikel 3)
Islam dan Iman.

Untuk bangkit Bangsa Melayu perlu beriman. Setelah beriman baharulah, seluruh amal menjadi amal soleh. Kalau iman tidak ada, cuma mengaku Islam, dibimbangi seluruh amal menjadi sia-sia.

Bahawa sesungguhnya Islam dan Iman semestinya bersepadu dalam jasad insan umpama kulit dengan isi dalam sebiji buah.Bila kulit baik, selalunya isinya baik juga, dan buah ini memang sedap dimakan. Tetapi ada juga ketikanya, kulitnya tidak baik tapi isinya baik. Namun buah ini masih boleh dimakan. Dan ada juga keadaan, bilamana kulitnya baik tetapi isinya tidak baik, lalu buah ini tidak elok dimakan. Yang paling buruk ialah kulit dan isinya sama-sama tidak baik, lalu buah ini tidak berguna samasekali.
Gambaran yang lebih jelas adalah seperti berikut:
(i) Buah yang terbaik ialah kulit dan isinya sama-sama baik.
(ii) Buah yang kedua baik ialah isinya baik tetapi kulitnya tak baik.
(iii)Buah yang tidak berguna ialah kulitnya baik tetapi isinya buruk.
(iv)Buah yang paling hampas ialah kulit dan isinya sama-sama buruk.

Demikianlah bandingan Islam dan Iman. Dan dalam konteks Bangsa Melayu, berdasarkan pengkategorian iman/tauhid yang dijelaskan oleh Iman al Ghazali, secara majoritinya orang-orang Melayu berada pada kelompok (iii) dan (iv). Kelompok (iii), amal Islamnya nampak baik, tapi berhadapan dengan masalah iman! Inilah yang mahu dibicarakan di sini. Apakah masih ada iman di hati di kalangan Bangsa Melayu?

Di Manakah Lagi Sisa Iman?

Di manakah lagi sisa iman kalau sekadar mengaku beriman di bibir, tetapi tidak di hati?
Di manakah lagi sisa iman kalau sekadar mengaku beriman kepada Allah, tetapi taat kepada selain Allah?
Di manakah lagi sisa iman, kalau mengaku beriman kepada malaikat, tetapi menafikan fungsi malaikat sebagai pelaksana sistem kehidupan?
Di manakah lagi sisa iman kalau mengaku beriman kepada Rasul, tapi tidak mahu menjadikan Baginda Rasulullah saw sebagai contoh ikutan dan mematuhi syariatnya?
Di manakah lagi sisa iman kalau mengaku beriman kepada Kitab, tetapi mengambil kitab-kitab yang lain terutama dari Barat Yahudi?
Di manakah lagi sisa iman kalau mengaku beriman kepada qadak dan qadar, tetapi lebih percaya kepada kuasa diri sendiri dan kuasa manusia?
Di manakah lagi sisa iman kalau mengaku beriman kepada Hari Akhirat, tetapi berhabis-habisan berbakti untuk dunia?

Di manakah lagi sisa iman kalau mengaku beriman tetapi merelakan sistem hidup di bumi Melayu dikotori dan dinajisi oleh sistem Yahudi dan Nasrani, dan sama-sama pula bermati-matian memperjuang dan mempertahankannya melalui kekuasaan Mulkan Jabbariyyan?

Adalah berdosa besar bahkan dibimbangi ketiadaan iman, bagi umat Islam kerana tidak menjadikan Al Quran dan As Sunnah sebagai sistem yang menguruskan kehidupan individu, keluarga, masyarakat dan negara.
Firman Allah Taala:
Dan siapakah yang lebih zalim daripada orang-orang yang telah diperingatkan kepada ayat-ayat Tuhannya, kemudian ia berpaling darinya?” – As-Sajdah:22

Yang paling berat menanggung dosa engkar amanah bahkan boleh menggelencerkan keimanan tanpa sedar ialah ulama dunia (jahat) dan Mulkan Jabbariyan. Ini ditanggung sama oleh sesiapa sahaja dari kalangan rakyat biasa yang merestui, merelai, menyokong, mempertahan atau memperjuangkannya bersama Mulkan Jabbariyyan.
Sabda Rasulullah saw:
`Barangsiapa menyukai suatu kaum dan mengambil mereka menjadi pemimpinnya, nescaya mereka dikumpulkan bersama mereka pada hari kiamat’- Ihya Jld 7 hal.575

Ini adalah disebabkan rakyat ramai bersekutu dan bersama menyokong pemimpin dan ulama yang melakukan kemungkaran. Sabda Rasulullah saw seterusnya:
`Barangsiapa menyaksikan perbuatan mungkar, lalu ia redha dengan perbuatan tersebut, maka seakan-akan ia sudah mengerjakannya’ – Ihya Jld.7 hal.572
`Jikalau seseorang hamba dibunuh di Masyriq (Barat) dan diredai (dipersetujui) dengan pembunuhannya oleh orang lain di (Masyrik) Timur, nescaya adalah orang itu berkongsi pada pembunuhannya’ – Ihya Jld.7 hal. 573

Orang-orang yang beriman tidak ada apa-apa pilihan lain dalam urusan agama. Firman Allah Taala:
Hai orang-orang yang beriman, masuklah kamu ke dalam Islam keseluruhannya, dan janganlah kamu turut langkah-langkah syaitan.Sesungguhnya syaitan itu musuh yang nyata bagimu – Al Baqarah: 208.

Tidak mengamalkan Islam keseluruhannya ertinya sekadar melaksanakan Rukun Islam – solat, puasa, zakat dan fardhu haji tetapi mengabaikan Rukun Iman terutama mengenai panduan hidup yang wajib diamalkan atau dilaksanakan seperti yang terdapat di dalam Kitab Suci al Quran dan Sunnah Nabi saw. Apabila sekadar melaksanakan Rukun Islam, tapi mengabaikan Rukun Iman ini bererti mengalami krisis keyakinan. Inilah masalah, masih adakah sisa iman di hati?

Sesuailah juga dengan Firman Allah swt.
‘Di antara manusia ada yang mengatakan:”Kami beriman kepada Allah dan Hari Kemudian”, pada hal sesungguhnya mereka itu bukan orang-orang beriman’ – Al Baqarah: 8.

Apabila Islam tidak diamalkan secara keseluruhannya, ruang yang tidak diisi oleh Islam sudah semestinya diisi oleh sistem yang lain. Antara sistem yang paling merbahaya ialah sekularisme Yahudi. Bila sekularisme mengisi hati dan minda, di manakah lagi tinggalnya sisa iman/Islam? Apabila sekularisme Yahudi dan berbagai-bagai lagi ideologi yang lain telah mengisi ruang-ruang yang tidak diisi oleh Islam, di manakah lagi sisa iman?

Sekularisme Racun Dunia.

Sekularisme menjadi pegangan umat Islam sehingga akhirnya seluruh sistem hidup bernaung di bawah Negara Sekular dan dengan kerana itu matlamat untuk melaksanakan sistem Allah dan RasulNya dalam sebuah Negara Islam tidak lagi menjadi agenda prioriti kepada umat Islam sendiri. Di manakah lagi sisa iman kalau konsep Negara Sekular Liberal-Demokrasi-Kapitalis menjadi agenda nasional dan negara, lalu dianggap negara terbaik untuk Bangsa Melayu dan Malaysia sedangkan al Quran menegaskan BALDATUN TOIYYIBATUN?

Oleh sebab itulah Rasulullah saw telah memperingatkan kepada umatnya betapa amat merbahayanya sekularisme kepada umat Baginda saw dalam sabdanya:
‘Kecintaan kepada dunia itu kepala (pokok) tiap-tiap kesalahan’.

Kepala kesalahannya ialah memandang dengan pandangaan yang ideal dan tinggi kepada negara-negara sekular Barat. Lantas Barat Yahudi dianggap sebagai model negara moden, lalu untuk turut moden dan dipandang tinggi, golongan Mulkan Jabbariyyan mensekularkan seluruh sistem negara bangsa – politik, ekonomi, pendidikan, perundangan, kehakiman, kewangan dan sebagainya. Bukankah Wawasan 2020 adalah kemuncak kepada keterpesonaan kepada sistem sekular?

Wawasan 2020 bukan tidak bagus untuk menjadikan Malaysia sebuah negara kaya dan maju, tetapi dengan memakai magnet sekular, ertinya meminggirkan magnet Islam dan melaluinya terseretlah semua sistem dan isme-isme Barat Yahudi yang lain yang kesemuanya berpaksi kepada pemujaan tamadun kebendaan, dan kecintaan kepada hidup di dunia. Inilah yang bercanggah dengan dakwah para Nabi dan Rasul-RasulNya yang perutusan mereka adalah untuk mengalihkan kiblat hati manusia dari dunia kepada akhirat. Inilah maksud ’kecintaan kepada dunia itu kepala tiap-tiap kesalahan, kerana impaknya, kehebatan dan keindahan ’way of life’ Islam semakin terpinggir, dan iman di kalangan umat Islam kian mencair. Contoh yang sangat tragis adalah dalam bidang pendidikan.

Pendidikan Sekular Racun Yang Bisa.

Setelah 50 tahun racun Barat Yahudi Zionis disuntik ke dalam minda para pelajar, lahirlah generasi lepas merdeka – rakyat ramai dan pemimpin - yang alpa dan memandang remeh urusan agama. Lahirlah keturunan Melayu yang kiblat jiwanya ialah kepada gaya hidup materialistik yang mementingkan kemewahan dan hidup bergaya, mementingkan budaya berhibur-hiburan, bersukan, bernyanyi-nyanyian dan berpesta-pestaan; dan dalam masa yang sama terjebak pula dalam kancah maksiat budaya ‘hayawanul natik’ (haiwan berakal); perzinaan dan perkosaan, mabuk arak dan dadah, dan pelbagai jenayah pecah amanah, penipuan, rompak-samun dan ragut, dan serbanika kebobrokan akhlak dan moral.

Setelah sedemikian gayat dan haru-baru akhlak ummah pada segenap peringkat, usaha untuk memartabatkan kualiti insan berasaskan falsafah dan matlamat Pendidikan Islam masih lagi kabur. Setelah sebegitu nyata pendidikan sekular telah cukup berbisa meracuni jiwa generasi lepas merdeka melalui teori-teori pendidikan, strategi pengajaran pembelajaraan, ilmu-ilmu akademik-sekular yang tidak ditauhidkan, pemimpin-pemimpin tertinggi pendidikan nampaknya masih tetap lagi berada dalam klimek keterpesonaan kepada idea tok-tok guru Yahudi di negara-negara sekular. Muncullah kini slogan-slogan yang teramat hebat dan kadang-kadang menakutkan dari golongan Mulkan Jabbaiyyan untuk menjadikan `pendidikan negara bertaraf dunia’ dengan `minda kelas pertama. Tidakkah ini menggambarkan ketaksuban kepada sekularisme yang cukup dahsyat?

Apa lagi yang tidak diikuti oleh anak-anak muda Melayu bermodelkan muda-mudi Barat; apa lagi yang tidak ditiru oleh masyarakat massa Melayu bermodelkan model masyarakat barat; lubang biawak mana lagi yang tidak diterjuni oleh masyarakat Melayu, hasil sistem pendidikan sekular yang mengabaikan komponen emosi dan kerohanian setelah lebih 50 tahun dilaksanakan? Inilah kebinasan pada jalan Jalan Syariat dan Jalan Tarekat yang diperingatkan oleh Rasulullah saw mengenai pendidikan:
”Dari Jabir ra. Dari Nabi saw. (mengenai peristiwa) ketika Umar datang mengadap Baginda saw. Lalu berkata:”Ya Rasulullah. Kami ada mendengar cerita-cerita dan nasihat pengajaran yang menarik hati dari orang-orang Yahudi, maka bagaimana fikiran tuan bolehkah kami menulis sebahagian daripadanya?
Mendengar yang demikian Nabi saw bersabda:
Adakah kamu merasa ragu-ragu dan serba salah (dalam ajaran agama kamu) sebagaimana kaum Yahudi dan Nasrani telah ragu-ragu dan meraba-raba (dalam ajaran agama mereka)? Demi sesungguhnya! Aku telah membawa kepada kamu Agama Islam dengan keadaannya yang jelas nyata dan bersih suci. (dari sebarang syirik dan penyelewengan) dan kalaulah Nabi Musa masih hidup lagi (sudah tentu) tidak ada jalan lain baginya selain menurutku” – Mastika Hadis Jilid 1 hal. 47.
Sabda Baginda saw lagi.
‘Kamu akan mengikut jejak langkah umat-umat sebelum kamu, sejengkal demi sejengkal, sehasta demi sehasta, sehingga jikalau mereka masuk ke lubang biawak pun kamu akan mengikuti mereka’. Sahabat bertanya:”Ya Rasulullah! Apakah Yahudi dan Nasrani yang engkau maksudkan?”. Nabi saw menjawab:”Siapa lagi kalau bukan mereka!”

Lantas muncullah generasi yang paling dahsyat yang digambarkan oleh Rasulullah saw dan ini amat ketara menjadi gaya hidup pendukung utama golongan Mulkan Jabbariyyan:

’Akan datang sesudahmu suatu kaum yang memakan makanan dunia yang baik-baik dan berwarna, mereka mengenderai unta yang cantik dan berwarna-warna, mengahwini wanita tercantik dan berwarna-warna, memakai kain yang tercantik dan berwarna-warna. Mereka mempunyai perut yang tiada kenyang dari makanan yang sedikit.Mempunyai nafsu yang tidak merasa cukup dengan yang banyak, mereka berhenti di atas dunia berpagi dan bersore hari kepada dunia, mereka mengambil dunia itu menjadi Tuhan yang disembah, tidak Tuhan yang disembah mereka sendiri. Mereka mengambil Tuhan selain Tuhan mereka. Kepada urusan dunia mereka berkesudahan.Mereka mengikut hawa nafsunya. Maka cita-cita Muhammad bin Abdullah, bagi siapa yang mendapati zaman itu dari sesudah, sesudah kamu dan di belakang, belakang kamu, bahawa ia tidak memberi salam kepada mereka.Tidak mengunjungi orang-orang sakit mereka.Tidak turut menghantar jenazah-jenazah mereka.Dan tidak memuliakan orang besar mereka.Maka siapa yang berbuat demikian, nescaya ia telah menolong menghancurkan Islam”, Ihya Ulumiddin Jld.5 hal.104

Dunia sekular sesungguhnya tidak berharga dan oleh kerana itulah para Nabi dan Rasul diutuskan dengan amanah untuk memalingkan hati manausia dari dunia kepada akhirat. Ini disebabkan dunia adalah ilusi, fantasi, khayalan dan fatamorgana. Firman Allah Taala:
Dan tiadalah kehidupaan dunia ini, selain dari main-main dan senda gurau belaka.Dan sungguh kampung akhirat itu lebih baik bagi orang-orang yang bertakwa. – Al An’aam: 191

Dunia hanyalah tempat main-main dan bermain-main. Bermain-main dengan harta dan wang ringgit, bermain-main dengan pangkat dan kebesaran, bermain-main dengan keseronokan dalam pesta-pestaan, bermain-main…..yang pada akhirnya lenyap bagaikan cairnya ais di bakar bahang mentari apabila disambar maut.

Hadis mengenai hinanya dunia:
Diriwayatkan, bahawa Rasulullah saw berdiri di atas tempat sampah, lalu bersabda.`Marilah kepada dunia’, dan mengambil potongan-potongan kain yang sudah buruk di atas tempat sampah itu, dan tulang yang telah berlubang-lubang seraya bersabda:` Inilah dunia!’ – Ihya Ulumiddin Jld. 5 hal: 10-11.
Dirawikan, pada suatu hari ketika Rasulullah saw melalui bangkai kambing, lalu Baginda saw bersabda:
`Tidakkah engkau lihat bangkai ini telah dihinakan oleh pemiliknya?’
Mereka menjawab:` Jelas saja hina. Buanglah ia’. Kemudian Rasulullah saw bersabda: `Demi Zat yang aku di dalam kekuasaanNya. Sesungguhnya dunia ini lebih hina di sisi Allah daripada bangkai kambing ini bagi pemiliknya. Kalaulah dunia di sisi Allah sebanding dengan harga sayap seekor nyamuk, nescaya tidak seteguk air pun diberikan kepada orang kafir’
– Mukashafah Al Qulub hal: 132.

Demikianlah hakikat dunia. Namun bahana sekularisme telah menjadikan Mulkan Jabbariyyan tetap amat mencintainya sehingga membina standard-standard kualiti yang mesti dicapai supaya dapat meletakkan Malaysia berkualiti mengikut kayu ukur Barat Yahudi. Lahirlah impian yang tinggi melangit dalam Agensi Kelayakan Malaysia (Malaysian Qualifications Agency, MQA) untuk melaksanakan Kerangka Kelayakan Malaysia (Malaysian Qualifications Framework, MQF) sebagai landasan sistem jaminan kualiti pengajian tinggi dan titik rujukan kriteria dan standard kelayakan kebangsaan.

Sebelum ini Audit MS ISO telah diperkenalkan ke dalam institusi pengajian tinggi bagi menjamin standard kualiti tenaga pengajar dan institusi pendidikan. Audit sedemikian walaupun pada hakekatnya bagus bagi industri berasaskan pengeluaran produk, tetapi bila diimport ke dalam industri pedidikaan yang produk kualitinya adalah manusia, MS ISO menjadi pengacau kepada keharmonian sistem pengajaran dan pembelajaran. Bila tiba waktu audit, institusi pendidikan bagaikan dikunjungi oleh sekumpulan makhluk asing yang mengganggu budaya ilmu yang menjadi fokus utama dalam industri pendidikan.

Audit MS ISO dan MQA bagaikan satu obor suci dari sebuah kitab suci yang semua staf akademik dan bukan akademik di institusi perlu berkorban masa bagi memastikan seluruh organisasi mematuhinya, bahkan kadang-kadang bagai menghambakan diri kepadanya. Inilah pembinan perangkap; diperingatkan oleh nenek moyang `tiada beban batu digalas’, lalu akhirnya hidup suburlah budaya, `kerja banyak bertimbun-timbun’, `terkejar-kejar’. `tak cukup masa’, hingga menimbulkan suasana ketegangan emosi dan gangguan jiwa. Bahawa sesungguhnya inilah kejayaan Azazil dalam sistem pendidikan sekular di institut pengajian tinggi kerana mengaudit kerja sendiri menjadi agenda yang sangat penting mengatasi kemuliaan ilmu.

Maafkan kami, apakah keterbalikkan dunia fikir yang lebih dahsyat daripada ini – terkhusus dalam bidang pendidikan, sehingga tugas hakiki seseorang pendidik sebagai seorang Mualin, Mudaris, Murabbi, Muaddib dan Mursyid yang sejak sekian lama tidak berapa dapat berfungsi, kini habis berterbangan di rempuh taufan MS ISO demi mencapai MQA, sedangkan kualiti adalah di sisi Allah dan RasulNya melalui standard kualiti KitabNya dan Sunnah RasulNya. Di sebalik almari buruk manakah mahu disembunyikan Kitab Allah dan RasulNya apabila ada `kitab-kitab suci dalam standard kualiti’ yang dipatuhi melebihi batas kepatuhan? Siapakah yang telah memperdayakan Bangsa Melayu kita sehingga institusi pendidikan ditimpa kesibukan menguruskan urusan MQA dan audit ISO melebihi tanggungjawab hakiki?

Inilah bala Allah: Allah Taala berfirman kepada pendukung sekularisme:
`Wahai dunia! Berkhidmatlah kepada orang yang telah berkhidmat kepadaKu dan perbudakkanlah orang yang berkhidmat kepadamu’ – 272 Hadis Qudsi, hal: 108

Muncullah budak-budak dunia di institusi pendidikan tinggi kerana berbakti kepada MS ISO bagi mencapai MQA!

Rasulullah saw bersabda:` Siapa di waktu pagi lebih mementingkan dunia maka dia tidak memiliki sesuatu dari Allah. Malah Allah akan menetapkan empat hal dalam hatinya; kedukaan yang tidak pernah ada putusnya, kesibukan yang tidak pernah ada rehatnya, kefakiran yang tidak pernah sampai kaya dan angan-angan yang tidak pernah ada hentinya’ – Mukashafah Al Qulub: hal 134.

Ini adalah realiti dalam institusi pendidikan tinggi. Siapakah yang bersalah dalam hal ini dan siapakah yang patut dipersalahkan? Sesungguhnya yang menjadi punca kesalahan ialah SISTEM – SISTEM HIDUP yang Bangsa Melayu pilih. Inilah kerja IBLIS yang telah menghambakan manusia bernama Abdul Fatah, Wan Muda, Tengku Muslim, Syed Habib atau Hajah Kamaliah, Puan Zainab, Syarifah Norma, Siti Bani yang berjawatan sebagai MENTERI, KETUA SETIAUSAHA, KETUA PENGARAH, PENGARAH, PENGETUA dan PENSYARAH.

Sibuk dan hiru-pikuklah semuanya dengan berbagai-bagai program dan aktiviti, projek dan perkhemahan, tilawah dan pertandingan, mesyuarat dan bengkel, kursus panjang dan pendek, menyediakan laporan dan penyelidikan, kertas kerja kursus dan seminar, urusan-urusan peperiksaan dan penilaian – menggubal soalan, moderasi, bank item, bank soalan, jadual spesifikasi ujian dan sebagainya - dan serbanika ‘keajaiban-keajaiban baru’ yang dipesonakan, dan entah apa-apa lagi yang akan dipesonakan oleh tok-tok guru Yahudi, sedangkan tangungjawab pendidikan - mendidik hati budi, akhlak, sahsiah, emosi, rohani, iman, Islam, tauhid, makrifat, nilai keinsanan dan kemanusiaan, komponen JERI dalam FPK dan sebagainya bagi menjana modal insan iaitu insan soleh dan insanul kamil terabai samasekali.

Siapakah kalau bukan IBLIS yang telah membentuk bala tentera yang bernama “manusia” mengalihkan matlamat pendidikan dari menghasilkan ‘hamba-hamba Allah yang soleh’ berubah kepada hamba kapitalis, sekularis, liberalis, materialis dan berbagai-bagai ‘lis’ lagi yang mahagurunya adalah IBLIS?
Di manakah lagi sisa iman?

Cinta Kebendaan Dimurkai Tuhan.

Di manakah lagi sisa iman apabila fahaman materialisme Yahudi telah mendominasi nafsu untuk memburu hidup kebendaan, memburu pangkat dan kedudukan untuk hidup mewah, kaya dan bergaya? Sabda Rasulullah saw:
‘Apabila diagungkan oleh umat ku akan dinar dan dirham, nescaya dicabutkan daripadanya kehebatan Islam. Dan apabila meninggalkan amar maaruf dan nahi munkar, nescaya diharamkan mereka dari keberkatan wahyu’. Berkata Al Fulail:”Yakni diharamkan mereka dari memahami Al Quran!”

Rasulullah saw menggunakan istilah `mengagungkan dinar dan dirham’ yang ertinya mengagungkan ringgit dan harta-benda. Inilah fahaman yang menyebabkan masyarakat dunia memperhambakan diri mereka kepada duit dan diikuti sama oleh masyarakat Islam. Bila orang Islam mengabdi kepada kebendaan dan kekayaan, hilanglah kehebatan Islam kerana demi sesungguhnya kehebatan Islam tidak diukur kepada berapa banyak harta-kekayaannya dan berapa luas ladang dan hartanahnya. Nikmat sedemikian tidak ada bezanya dengan nikmat sekumpulan kuda yang memiliki berhektar-hektar padang rumput yang subur! Kemuliaan Islam sesungguhnya terletak kepada kualiti jiwanya dan kadar kedekatannya dengan Tuhannya, mencintai dan mengagungkan zat yang tidak terdiri dari benda iaitu Zat Allah Yang Maha Agung.Inilah nikmat kemuliaan insan yang dinamakan nikmat kerohanian yang diukur pada ketinggian martabat di sisi Tuhannya.

Rasulullah saw sangat khuatir kepada godaan dunia dari menimpa umatnya yang beriman. Bacalah riwayat berikut:
Diriwayatkan bahawa Rasulullah saw mengutus Abu Ubaidah bin Al Jarrah. Lalu ia datang dengan membawa banyak harta dari Bahrain. Maka kaum Ansar mendengar kedatangan Abu Ubaidah.Lalu mereka mengerjakan solat Subuh bersama Rasulullah saw dengan sebaik-baiknya. Apabila Rasulullah saw selesai solat, lalu Baginda saw pergi.Maka datanglah mereka kepada Nabi saw. Rasulullah saw tersenyum ketika melihat mereka. Kemudian bersabda:”Aku menyangka bahawa kamu telah mendengar bahawa Abu Ubaidah telah datang dengan membawa sesuatu.Mereka menjawab:”Benar wahai Rasulullah”
Nabi saw lalu mejawab:”Bergembira dan berangan-anganlah apa yang menyenangkan kamu.Demi Allah! Tiadalah kemiskinan yang lebih aku takut kepada kamu.Tetapi yang lebih aku takut kepada kamu ialah bahawa terhampar kepadamu dunia, sebagaimana telah terhampar kepada orang-orang sebelum kamu.Lalu kamu berlomba-lomba akan dunia sebagaimana mereka berlomba-lomba padanya.Maka dunia akan membinasakan kamu sebagaimana dunia telah membinasakan mereka
’ – Ihya Ulumiddin Jld.5 hal.19

Apakah tidak binasa lagi sekarang? Apakah Bangsa Melayu tidak berlomba-lomba pagi, petang, siang dan malam memburu dunia kebendaan dan kemewahan? Keasyekan dengan ringgit dan harta benda sebenarnya adalah bencana bagi kebangkitan Bangsa Melayu kerana sunnah kebangkitan Islam tidak dengan kekayaan kebendaan. Islam bangkit dengan kekayaan jiwa dan kekuatan kerohanian, dengan pergantungan harap yang kuat kepada Zat Yang Maha Perkasa. Nabi Muhammad saw tidak memiliki gedung emas. Para Sahabat Radiallahhu Anhum bukanlah pemilik ladang-ladang yang luas. Mereka bukan juga saudagar yang kaya-raya, tetapi majoritinya adalah miskin. Tetapi dengan kekuatan iman dan jihad, Islam tetap bangkit dengan hebat meruntuhkan empayar Rom dan Parsi pada ketika itu yang merupakan dua empayar kuasa besar.

Allah Taala memperingatkan supaya jangan terpedaya dengan kemewahan orang-orang kafir.
‘Janganlah sekali-kali kamu terpedaya oleh kebebasan orang-orang kafir bergerak di dalam negeri.Itu hanyalah kesenangan sementara, kemudian tempat tinggal mereka adalah Jahanam’ – Ali Imran:196-197.
Dan janganlah engkau tujukan pemandangan engkau kepada kesenangan sebagai bunga kehidupan dunia yang telah Kami berikan kepada beberapa golongan di antara mereka kerana Kami hendak menguji mereka dengan itu, sedangkan rezeki dari Tuhan engkau lebih baik dan lebih kekal’ - Thahaa:131.

Tetapi fahaman materialisme menjadikan bangsa Melayu tidak menghiraukan peringatan al Quran. Fahaman kebendaan menjadikan Bangsa Melayu tidak menghiraukan sunnah kebangkitan Islam bukan melalui perjuangan ekonomi. Demi matlamat kebendaan mengumpul ringgit dan harta untuk hidup kaya bergaya, Bangsa Melayu materialistik sanggup melakukan apa sahaja kerana terpedaya oleh kebebasan orang-orang kafir bergerak, terutamanya kapitalis-kapitalis Barat atau tidak kurang juga kapitalis di tanah air sendiri, – lalu hidup suburlah segala cara ‘kebebasan’ dalam sistem ekonomi dengan adanya begitu banyak unsur yang meragukan di sisi syarak atau kadang-kadang jelas haramnya.

Sikap materialistik yang melampau dan ingin menjadi Qarun yang sebaris dengan Qarun-Qarun terkaya di dunia, kadang-kadang orang Melayu tidak lagi mempedulikan etika Islam dalam urusniaga.Yang penting ialah permainan duit mesti terus berlangsung! Lalu halallah semua jenis urusniaga bentuk baru yang meragukan, halallah aktiviti menipu, pecah amanah, rasuah bahkan menjual maruah kerana `the end justified the means’! Inilah yang melanda masyarakat kapitalis Melayu. Dalam dunia jual-beli, orang-orang Melayu jenis ini sanggup ‘menahan jerat di pergentingan’ sambil ‘menghisap darah’ menjadi lintah seperti dilakukan oleh orang-orang bukan Islam. Bahkan kadang-kala orang bukan Islam pula sebaliknya ada yang lebih beretika dalam urusniaga berbanding dengan orang-orang Melayu. Inilah bencana yang bukan membawa kepada kebangkitan, tetapi kerendahan jiwa dan kehancuran bangsa.

Sesungguhnya bukanlah salah menjadi kaya.Tapi jadilah orang kaya yang pemurah, tidak sombong, tidak angkuh dan tidak meninggi diri. Jadilah biliawan dan jutawan yang merendah diri, baik hati, pemurah, suka menolong orang miskin, pengasih dan penyayang serta hormat-menghormati sesama manusia. Jadilah orang-orang kaya yang meletakkan amanah harta pada tempatnya yang betul.

Malangnya sekularisme dalam pendidikan tidak dapat melahirkan kuantiti yang ramai orang kaya yang dermawan dan beriman sempurna, tetapi sebaliknya bertambah ramai orang kaya yang terus-menerus tamak dan haloba, rakus, sombong dan lupa diri.Inilah bencana sekularisme dan materialisme, menimpa kemurnian hidup beragama dan matlamat DEB yang diilhamkan oleh Perdana Menteri Malaysia yang Kedua Allahyarham Tun Abdul Razak bin Husin yang sangat berjasa untuk Malaysia.




Tiada ulasan:

Catat Ulasan