03 November 2010

82. Zaman 1980an.

Setelah tidak terjadi perang tahun 1980, kami memang betul-betul terpisah. Mimpi yang aku terima benar-benar menunjukkan kami telah bercempera jadinya. Dol bersama Saedah masih menetap di Raub. Yim di Pantai Dalam, KL dan selepas itu bekerja di Beruas. Namun pada akhirnya menjad peneroka FELDA di Keratung. Wan di Muazam Shah dan kemudiannya berpindah ke KL di bawah syarikat Dato Jamaluddin Jarjis. Piei dapat balik ke utara dan aku di daerah sendiri. Kami memang benar-benar terpisah dan sibuk dengan kerjaya masing-masing dan tidak lagi dapat berkumpul seperti dahulu.
Dalam tempoh tersebut aku, Wan dan Piei bertemu pasangan hidup masing-masing. Wan dua kali berada di luar negeri.Mulanya ke London mengikut isterinya yang melanjutkan pelajaran dalam bidang Sarjana.Kemudian dia sendiri pula melanjutkan pelajaran ke USA. Piei menjadi begitu aktif dalam kegiatan politik PAS dan akhirnya terkorban dalam Tragedi Memali.
Piei sangat aktif dalam perjuangan atas cita-cita menegakkan Negara Islam dan menentang kemungkaran. Tiupan semangat Islam oleh para dato supaya berceramah dan aktif dalam perjuangan Islam, menyebabkan Piei ditukarkan ke tiga buah sekolah dalam tempoh dua tahun.Mula-mula di Sekolah Menengah Seri Gunung, lepas itu ke SMK. Alor Janggus dan kemudiannya ke SMK.Siong, Baling.
Di Siong beliau rapat dengan Ustaz Ibrahim Libya dan bersama aktivis-aktivis PAS yang lain seringkali keluar menguruskan program ceramah dan acapkali balik larut malam. Bila berlaku tragedi di Memali, dia berada di dalam markas PAS tersebut.
Keadaan yang semakin kurang terkawal sewaktu pihak berkuasa melancarkan operasi di Memali sehingga tersebar khabar seorang kanak-kanak perempuan terbunuh, menyebabkan jiwa perjuangan dan silat peperangan yang sudah mendarah-daging di dalam dirinya mendorong beliau merampas sebilah parang lalu meluru ke jalan raya untuk mengamuk menuntut bela terhadap polis hutan yang telah melepaskan tembakan ke arah markas PAS tempat mereka semua berlindung. Tindakan itulah yang telah meragut nyawanya apabila tubuhnya begitu lembut ditembusi peluru.
Sesiapa yang pernah melihat tayangan rengkas yang plotnya diedit dalam video Tragedi Berdarah di Memali yang ditayangkan oleh RTM beberapa ketika selepas tragedi tersebut, pemuda yang berbaju belang melintang berwarna hijau putih itulah teman akrab ku yang kami memiliki perkongsian kesah suka dan duka ...
Kami panggil tok untuk membuat analisis:
`Si Shafie tidak cukup bersabar. Kalau sedikit lagi dia bersabar, akan ada kedatangan. Tok sudah pesan, banyakkan kesabaran. Tunggu...Jangan cucu yang marah...Biar datuk yang marah...Sebab itulah cucu perlu tingkatkan kesabaran....’
Dalam hal inilah aku pernah bertanya kepada Hang Tuah:
`Seandainya cucu berada di suatu tempat dan tiba-tiba terjadi peperangan di suatu tempat yang lain, perlukah cucu pergi?’
Hang Tuah menjawab:`Tak payah!’
`Tak payah?’,aku terkejut mendengar jawapannya sedangkan kami dipersiapkan untuk berperang bagi membela agama,bangsa dan negara, tapi kenapa pula tidak dibenarkan pergi?
`Biar dato-dato yang uruskan.Bila keadaan diperlukan, cucu dengan sendiri sahaja akan berterbangan’
`Kalau jadi perang besar-besaran, cucu, tok pun tak tahu,cucu pun tak tahu , di bumi mana kita akan dicampakkan’, begitu penjelasan Panglima Hitam dalam suasana yang lain pula merujuk kepada suasana kalau terjadi perang sebenar di tanah air pada bila-bila masa atau juga perang akhir zaman.
Tok menceritakan dengan panjang lebar kepada kami semua mengenai suasana di Memali itu, bagaimana gerakan polis hutan membuat kepungan termasuk menggunakan kereta perisai dan helikopter. Bagaimana proses terperinci suasana itu termasuklah pada saat-saat akhir pemergian Piei...Cerita tok memanglah amat bercanggah berbanding dengan plot kesah yang dipaparkan di dalam video, berita RTM dan laporan akhbar. Kami seolah-olah mendapat kesah yang original sifatnya dari tok dan ini terbukti benar bila aku bersama isteri dan anak-anak berpeluang mengunjungi Memali dan menziarahi Kubur Panjang dalam kunjungan awal 1990an.
Memang aku telah tahu demikianlah sifatnya bila berlaku pertembungan antara kebenaran dan kebatilan.Inilah sejarah dan sunnatullah.
Al Fatehah untuk Piei.
Kata tok di saat Piei di atas pangkuannya:`Kalau dah cucu mahu pergi juga, pergilah....’
Tok mengatakan dia memberi beberapa pengarahan supaya diakuri Piei untuk menahan pendarahan pada saat kritikal tersebut. Tapi Piei gagal melaksanakannya.
Piei bernada sayu di saat akhir:`Tak apalah, tok. Biarlah cucu mati....Biarlah...Tapi nantilah...Di belakang cucu masih ada empat orang lagi teman-teman cucu untuk membela agama, bangsa dan tanah air...’
Demikian kata tok merujuk saat-saat akhir bersama Piei.
Entahlahl

Tiada ulasan:

Catat Ulasan