19 Oktober 2010

79. Ijazah Guru dan Mahaguru

Pada pertengahan tahun 1979 ketika aku sedang melalui minggu orientasi mahasiswa di UM, dua hari sebelum minggu orientasi berakhir, Yim tiba-tiba datang bersama Piei memberitahu bahawa Mahaguru meminta semua cucu-cucunya berkumpul. Wan memang masih dalam cuti semester dan telah pun berada di Raub.Mahaguru mengarahkan berkumpul kerana beliau akan memperturunkan sekaligus ijazah semua persilatan panglima dan puteri kerana tahun 1980 telah pun hampir sedangkan sejumlah besar panglima belum lagi sempat memperturunkan ijazah masing-masing.
Pada ketika itu kalau aku tidak silap, kami berempat cuma baru menerima tak sampai pun jumlahnya 30 orang sedangkan jumlah yang aku ketahui termasuklah persilatan puteri hampir seratus orang. Jadi terpaksalah aku pulang ke Raub setelah mendapat kebenaran dari Pengetua Kolej Zaaba. Di Raub Mahaguru Ketiga telah menganugerahkan serentak ijazah persilatan semua panglima termasuk persilatan Petanda Pertama, Kedua dan Ketiga.Cuma ijazah Guru Ketiga, Kedua dan Pertama yang mesti diterima secara berasingan. Demikian juga ijazah dari Mahaguru Ketiga,Kedua, Pertama dan Mahaguru Terulung.
Yim agak terkejut kerana masih ada lagi rupanya panglima-panglima yang sangat hebat yang selama ini tidak diketahuinya. Sepanjang pengetahuannya nama-nama besar seperti Hang Tuah, Hang Jebat, Panglima Hitam, Panglima Awang, Serban Hijau, Si Pitung, Si Gondrong dana beberapa orang lagi adalah yang terhebat. Rupa-rupa ada pula nama-nama baru yang selama ini bagai dirahsiakan seperti Panglima Halalintar, Panglima Melati, Panglima Kalimah, Panglima Lintar dan Panglima Bogor dari Indonesia yang digambarkan memiliki kehebatan yang mengatasi yang lain-lain.
`Kawan ingat, sudah habis semua panglma yang kawan terima. Rupa-rupanya ada lagi yang disimpan’,komen Yim.
`Apa kelebihan mereka?’
`Pantas. Kalau Tuah dan Jebat boleh melakukan 5 pukulan dalam satu sinaran kilat, mereka boleh membuat tujuh pukulan!’
`Cepatnya!’
Kami semua bagaikan bertambah gembira dan bangga dengan kurniaan tersebut untuk kami menghadapi 1980 tentunya.
Mengenai kehebatan mereka ini kami pernah merujuk kepada panglima yang lain.Mereka mengatakan walaupun pantas sehingga tujuh pukulan, tetapi kekuatan pukulan tidak sama.Yang lima pukulan memiliki kekuatan yang lebih. Ertinya kelebihan kepantasan dan kelebihan kekuatan pukulan adalah kelebihan dan keistimewaan masing-masing.Demikian penerangan dari dato-dato panglima apabila nama-nama panglima terhandal kami kemukakan kepada mereka.
Selain senarai panglima dengan nama-nama besar, terdapat pula nama-nama panglima seperti Selendang Merah, Selendang Putih, Selendang Hitam, Selendang Kuning, Panglima Dato Panglima.Panglima Galak, Panglima Jagat, Panglima Lang Hitam, Panglima Bongsu, Tok Man Hitam, Mamak Petanda Paduka Raja, Galak Hitam, Naga Rimba, Panglima Bunga, Panglima Wira, Panglima Kuntau Jawa, Kencana Putih, Pasak Kuda, Galak Hitam, Sayung, Panglima Gagak, Panglima Mamat, Panglima Sulung, Raden Wijoyo, Sumur Hitam, Panglima Galak dan sebagainya.
Setelah diijazahkan oleh Mahaguru Ketiga jumlah semua panglima ialah seramai 94 orang sementara puteri seramai 28 orang. Setelah tamat menerima ijazah persllatan panglima yang dianugerahan melalui Mahaguru Ketiga, kami berkumpul semula beberapa minggu kemudian untuk menerima ijazah dari Guru pula. Sewaktu menerima ijazah dari Guru Pertama, aku lantas bertanyakan kepadanya mengenai apa yang membezakan antara dia dengan Mahaguru Ketiga.
`Tentang silat memang tak banyak beza walaupun silat Mahaguru lebih tinggi. Tentang kebatinan pun sama.Cuma sewaktu ghaib.Ini yang tok kesalkan!’
Kami mendengar dengan kagum penjelasan Guru Pertama. Sebelum ini kami pernah bertanya kepada Yim mengenai apakah perbezaan di antara taraf panglima dengan Petanda. Yim menerangkan kelebihan Petanda ialah boleh membuat dua pukulan batin secara beriringan sedangkan panglima cuma sekali sahaja. Bila berlaku pertarungan panglima tetap dapat ditewaskan oleh Petanda oleh serangan kebantinan kedua yang pasti tidak dapat ditangkis.
Sementara kelebihan martabat Guru dan Mahaguru ialah boleh mebuat tiga pukulan batin secara berturutan.
Mengenai persilatan, kelebihan bagi persilatan darjat yang lebih tinggi ialah tidak banyak pergerakan. Martabat Guru dan Mahaguru hampir tidak perlu bergerak bagi menangkis serangan. Pergerakannya bagaikan seseorang yang sedang berjalan di lorong sempit yang sekadar menggesel-gesel atau menyelit-nyeit sambil mengelak; tapi serangan yang dilancarkan teramat hebat dan tidak mampu ditangkis.
`Perbezaan taraf yang dicapai oleh dato-dato semua, adakah dicapai melalui pertandingan?’, aku bertanya lagi.
`Memang! Dan inilah yang dato kesalkan kerana tidak dapat ghaib daripada pandangan Mahaguru sedangkan bila Mahaguru ghaib, tok tak dapat mengesan di mana dia berada’,demikian penjelasan Guru Pertama.
Setelah menerima ijazah dari Guru, beberapa minggu kemudian kami berkumpul lagi di Raub dan pada kali ini adalah untuk menerima pula jazah dari semua Mahaguru.Bila telah menerima ijazah semua Mahaguru, Mahaguru Terulung berkata:
`Silat tok jangan buat main-main’
Setelah menerima ijazah Mahaguru,kini ada sejumlah 132 ijazah persilatan yang kami terima. Inilah kekuatan perang tahun1980 yang akan turun ke medan untuk membunuh semua musuh-musuh agama – sesiapa sahaja yang tidak ada kalimah Allah di dahi – akan menjadi korban persenjataan zahir dan batin dari para wali, termasuk bayi yang di dalam buaian.....Inilah penjelasan dari tok.
Kami berada pada tahap kesediaan tertinggi. Maklumlah kami seakan-akan sudah melengkapi semua pakej peperangan. Ada cincin pembisa, ada tali pinggang merah, ada tangkal kuning, ada senjata yang akan tiba ke tangan kami bila kami memerlukannya dan senjata itu adalah senjata yang mengatasi segala senjata, ada pengapit dan ada persllatan 132 pemencak kebatinan. Yang terlebih utama ialah bila bertempur atau berperang kami akan ghaib dari pandangan musuh.
Kami sekarang – akulah tentunya - tidak lagi menghiraukan apakah bentuk kekuatan dan persenjataan musuh. Biar pedang, parang dan senapang, biar peluru, bom dan ..... Kami –akulah tentunya - tidak lagi peduli. Bila menerima semua kekuatan perang itu, bagaikan ternanti-nanti tahun 1980, tahun untuk mengembalikan maruh dan martabat Melayu dan Islam yang telah hilang dan tergadai di bumi sendiri.
`Kita akan rampas semula Pulau Sngapura cucu’, tok berkata dalam perbualan di suatu waktu yang lain.`Itu bumi Islam dan bumi Melayu, cucu. Kita akan rampas kembali nanti’
Aku cukup bersemangat dan bersedia demi bumi Melayu dan Islam.
TAPI PEPERANGAN TIDAK TERJADI DI MALAYSIA.
`Tok sangka alamat yang tok terima berlaku di sini....’,demikian komen tok dan komen itu memang mengecewakan ku kerana dengan begitu Tanah Melayu/Malaysia nampaknya akan terus-meneruslah ditadbir di bawah sistem Yahudi sehingga....entah bila!
Menurut tok, perang sebaliknya berlaku di Iran apabila kebangkitan Imam Khomeini – Ayatullah Ruhullah Khomeini - menubuhkan Kerajaan Islam Iran setelah meruntuhkan Maharaja Shah Iran – Shah Reza Pahlavi. Demikian komen tok apabila tahun 1980 hampir berakhir.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan