28 Ogos 2009

17.
ALLAH TAALA MARAH.

Setelah tamat satu tugas di luar ibu pejabat aku sekeluarga terus menuju ke rumah Ayah La di Bukit Tempayan.Keretaku masuk ke halaman rumah Ayah La pada waktu hari telah agak petang iaitu sekitar jam 5.30 petang. Semasa kami tiba, aku terlihat melalui celahan pintu ruang tamu yang sedikit terbuka, ada tetamu di rumahnya. Aku tidak pula pasti siapa.Tapi aku perasan Ayah La yang mengadap ke muka pintu menyedari ketibaanku.
Aku belum lagi mematikan engin kereta.Entah mengapa aku dan isteriku tiba-tiba dapat merasakan satu perasaan yang sama – seakan-akan ketibaan kami kurang dihargai. Apakah kami mengganggu? Aku tidak pasti. Apakah kami terlalu kerap datang kerana pada hari semalam kami telah singgah sekejap di sini?

Petang semalam kami singgah sebentar di sini untuk memulangkan anak kucing yang Ayah La berikan pada minggu sebelumnya. Pada hujung minggu yang lalu, kami telah berkunjung ke rumah Ayah La. Bila tiba saat untuk pulang, anak-anakku tiba-tiba terlihat beberapa ekor anak kucing yang comel. Anak-anakku merengek mahukan anak-anak kucing tersebut. Ini menyebabkan aku bersama isteri menjadi serba tak kena dengan kerenah anak-anak.

Baharulah kami sedar rupa-rupanya Ayah La seorang yang tersangat sayangkan kucing. Seekor anak kucing cicak yang disukai oleh anak-anakku – dan ialah yang paling comel, rupa-rupanya adalah anak kucing yang paling disayangi oleh Ayah La. Dia lantas mencium hidung anak kucing itu sehingga berdesit-desit bunyinya sebelum diserahkan kepada anak-anakku. Tapi sebelum kami bertolak pulang, dia meninggalkan satu pesanan:
`Kalau anak kucing itu tak boleh dijaga, pulangkanlah balik kepada Ayah. Begitulah juga kalau dia sakit’.
Selama beberapa hari ternyata anak kucing tersebut memang tidak serasi dengan kami walaupun mendapat kasih-sayang sepenuhnya dari anak-anak dan isteriku.Kerinduan kepada adik beradik dan ibunya, menyebabkan anak kucing cicak tersebut, sentiasa dilamun kesedihan sehingga tidak mahu makan. Akhirnya anak kucing tersebut demam.Terpaksalah aku merancangkan satu tugas di luar ibu pejabat untuk membolehkan kami mengembalikan anak kucing tersebut kepada Ayah La.
Oleh kerana pada hari semalam aku tidak sempat bersimbang ilmu dengan Ayah La – singgah semata-mata untuk memulangkan anak kucing – apakah kunjungan kami pada hari ini menjadikan kami terlalu kerap berkunjung? Entahlah. Dan apakah kami tidak boleh datang terlalu kerap? Entahlah.
Ilmu Tasauf sesungguhnya adalah ilmu mengenai hati – perhubungan hati, rasa dan perasaan sesama manusia.Lalu di hatiku, aku memang mengakui, aku sudah teramat kasih kepada Ayah La! Kasih kepada guru! Dan lebih dari itu, bagaikan kasih kepada bapa kerana kebetulan bapaku telah tiada! Aku seoalah-olah anak kepada kedua ibu bapa, Ayah La dan Mak! Apakah kami, terutama diriku sendiri telah terperangkap oleh istilah Ayah dan Mak, yang dibahasakan oleh mereka sehingga aku menjadi `anak manja` kepada mereka berdua, lalu di hati ini ingin selalu mengunjungi mereka? Entahlah!
Keretaku masih belum dimatikan walaupun beberapa minit telah berlalu.Hatiku tiba-tiba menjadi gelisah dan ragu.Mahu singgah atau mahu pulang sahaja? Kami suami isteri berpandang-padangan. Keputusan masih tidak ada. Keramahan, kemesraan dan ketulusan dari Ayah La memang dinanti pada saat seperti itu, tapi nampaknya tak kunjung tiba.
Sejurus kemudian baharulah Li –anak tunggal lelaki Ayah - membuka pintu dan mempersilakan kami masuk. Di ruang tamu, aku mendapati Ayah La bersama Li dan seorang cikgu di sebuah sekolah menengah – memang menurut gerak rasaku, sedang membicarakan satu hal yang serius dan tinggi.
Memanglah kehadiran aku sekeluarga menggangu mereka! Anak muda tersebut adalah anak murid asuhan Ayah La sejak sekian lama.
Bila aku hadir bersama mereka, aku dapat membaca wajah Ayah dan tetamunya yang saling berpandangan dalam muafakat bersetuju menamatkan bicara sebelumnya. Jadi bicara selepas itu adalah bicara biasa sahaja terutama antara aku dengan cikgu itu, yang banyak berbicara mengenai bidang kerjaya yang hampir sama.

Sedang bersimbang-simbang itu, tiba-tiba Mak terjerit di dapur.Kami semua bergegas ke dapur. Rupa-rupanya kuali disambar api.Habis hitam keropok yang sedang digoreng. Api memang cukup tinggi dan menimbulkan suasana yang agak cemas. Aku lihat Ayah La berdiri terpacak. Dia bagaikan tidak dapat melakukan apa-apa. Aku cemas tidak keruan, tapi tidak juga tahu berbuat apa-apa. Semua kami berdiri terpaku. Kepanikan menyelubungi suasana. Mak sebagaimana sifatnya orang-orang perempuan, berkeriau tak ketahuan. Ketika dalam suasana tak keruan itulah tiba-tiba anak murid Ayah La tersebut, meluru ke suatu sudut dan mengambil sehelai kain guni. Dengan cepat dia mencampakkannya ke atas kuali. Tertutuplah seluruh badan kuali itu dan dengan begitu terpadamlah api. Semua orang menjadi lega dengan tindakannya itu.
Selepas minum dan makan keropok goreng, anak murid Ayah La pulang ke rumahnya. Tinggallah kami anak beranak bersama Ayah La, Mak dan Li.Dengan Ayah La, aku mula mahu membuka medan sembang ilmu. Tapi ternyata tidak ada fokus. Ayah La pula nampaknya tidak cukup ceria. Oleh kehilangan fokus, aku tiba-tiba bertanya kepada Ayah La mengenai sembahyang jamak dan qasar. Apakah ada cara lain, selain cara yang memang aku amalkan itu, kalaulah ada, kerana solat jamak dan qasar adalah jalan syariat. Apakah ada cara-cara hakekat?
Soalanku itu mungkin teramat bodoh, dan memang bodoh pun. Mungkin tak seharusnya ditanya, atau hanya orang-orang yang teramat jahil sepertiku sahaja yang bertanya. Ayah La tanpa terduga memberikan jawapan yang mengejutkan:
`Takkanlah itu pun nak tanya Ayah!!’,tinggi nadanya.`Tok Penghulu Malim sudah lebih dua puluh tahun menjadi khalifah, takkan itu pun dia tak ajar!!’
Aku tiba-tiba jadi terkedu oleh cara jawapan dan nada suara Ayah La.Terkelu sebentar lidahku. Ayah La nampaknya tidak sudi meladeniku dengan lembut dan mesra sebagaimana selalunya. Dia nampaknya tidak mahu menghuraikan atau menerangkan apa-apa buatku mengenai persoalan yang aku kemukakan. Dia sebaliknya banyak berdiam diri. Tidak peramah dan tidak ceria seperti selalu. Dia bagaikan tidak sudi untuk membuka medan ilmu atau medan sembang. Aku dalam keadaan menggelabah dan sedikit kalut, mencari modal baru untuk disembangkan. Aku lantas bertanya pendapatnya mengenai Pak Abu bin Darasan. Pak Abu adalah anak murid Kiai Salleh yang telah aku kesahkan dalam Bab (2) KENAL DIRI...KENAL MATI, KENAL MATI, KENAL SAAT MATI!
Aku ingin ketahui, apakah pendapat Ayah La mengenai Pak Abu, apakah pegangannya sudah tersasar dari jalan lurus kerana dia terkenal melahirkan anak-anak muridnya yang mengabaikan solat dan tidak bersolat Jumaat. Bualan persis demikian pernah aku bicarakan kepada orang-orang pada martabat persis Ayah La sewaktu di Raub dulu.Begitu juga dengan Tok Penghulu Malim.
Ayah dengan nada seperti tadi, tapi kali ini penuh pula dengan sindiran menjawab.
`Ha! Pergilah berguru dengan dia! Dia tinggi! Banyak ilmu!’.

Ayah rupa-rupanya tidak menjawab soalanku, tidak menerangkan mengenai Pak Abu tetapi aku sebaliknya telah dibelasah dengan sindiran.Terasa darah menyerbu muka dengan sindiran Ayah itu dan selepas itu mulutku terus terbisu.Isteriku juga mendapat bahang yang sama. Anak-anakku Kak Long dan Kak Ngah, walaupun mereka masih kecil, tapi wajah mereka terpamer ketegangan di dalam suasana sepi itu.
Hari telah kian petang. Maghrib akan tiba dalam tempoh kira-kira 20 minit lagi. Aku telah kehilangan cara dan bicara. Isteriku nampak berwajah muram.Bila kehilangan cara dan bicara, aku memberi isyarat kepada isteriku. Aku tahu dia juga terluka sepertiku, lalu kami sama-sama mengisyaratkan untuk pulang setelah sama-sama merasakan kehadiran kami tidak diperlukan lagi.

Bila aku menyatakan hasrat kepada Ayah La dan Mak, Ayah La tiba-tiba mencadangkan supaya aku tunggu sehingga selesai solat Maghrib. Aku tidak pasti apakah itu sekadar mengambil hati atau suatu yang memang benar-benar ikhlas. Aku juga tidak pasti apakah itu suatu yang perlu aku akuri atau tidak. Tapi aku sebenarnya sudah cukup rimas di rumah ini. Hatiku telah terluka. Aku tidak sanggup untuk berada lebih lama lagi. Kami akhirnya melangkah pergi.
Sehingga kami keluar dari simpang rumahnya ke jalan besar, sehingga perjalanan kami telah berpuluh-puluh kilometer jauhnya meninggalkan rumah Ayah La, aku dan isteriku tidak berkata apa-apa. Kami bungkam, terkedu dan kecil hati. Walaupun mulut aku menjadi bisu, tetapi mindaku riuh-rendah. Hatiku bermonolog. Setelah sekian lama dalam perjalanan baharulah aku bersuara:
`Abang tak mahu pergi lagi ke rumah Ayah La’, suaraku sayu. Memang aku sedih kerana hatiku baru saja cuba meletakkan kasih, mencari sayang.
`Macam orang tak suka aje!’, isteriku menjawab.
`Memang! Apa salah kita?’
`Entah!’
Aku diam sebentar. Aku berhati-hati memandu seperti tadi. Rasa gementar masih belum reda.Rasa malu, rasa kecewa dan sebagainya berkecamuk di dalam jiwa. Aku perlu menenangkan diri ketika memandu kerana membawa lima nyawa yang amat aku sayangi.
`Allah Taala marah!’, aku bersuara lagi.Isteriku diam sahaja. `Ayah La orang makrifat. Orang yang kenal Allah. Jadi agaknya Allah Taala marah kepada kita’, aku berkata lagi.

Pada ketika itu aku masih dalam proses memahami hakikat Zat, Sifat, Asma dan Afaal. Maka pada pendapatku ketika itu, bila orang pada martabat Ayah La marah, maka Allah lah yang marah. Dan ini amatlah menakutkan! Apakah kami akan ditimpa bala bencana dan nasib malang? Aku berdoa dan beristighfar, semoga Allah menjaga dan memelihara aku sekeluarga.
`Tak apa’, aku bersuara memujuk diriku. Juga memujuk isteriku.`Kita ada Tok Lat, Tok Ayah Sohor dan Tok Penghulu Malim’.
Isteriku masih berdiam diri.
`Ayah La tak jumpa lagi orang seperti Tok Lat, sedangkan dia mencarinya. Tapi kita dah jumpa. Tak mengapa...’, aku memujuk lagi dua hati yang terluka.
Itulah kali terakhir aku mengunjungi Ayah La. Walaupun Cikgu Zan berkali-kali merujukkan nama itu kepadaku apabila kami bertemu dan sentiasa menyanjung setinggi langit dengan memberikan berbagai-bagai gambaran yang menarik,namun aku tetap tidak pergi. Aku tidak pasti apakah Cikgu Zan tahu atau tidak mengenai kesahku sehingga aku tetap enggan untuk menziarahi Ayah La. Bila namaku pernah dirujuk oleh Cikgu Zan kepada Ayah La mengenai tarafku beberapa tahun kemudian, Ayah La mengatakan aku perlu berlipat kali ganda dalam berzikir untuk naik darajat. Tapi aku tetap tidak peduli! Entahlah.
Bahawa sesungguhnya aku telah mendapat alamat sebelum ini, bahawa akan ada sesuatu yang tidak cukup harmoni antara Ayah La dengan aku.Seolah-olah ada satu salah faham dalam kalangan orang-orang tersebut – golongan Ayah La denganku, lalu sahabatku Piei datang dengan membawa sebilah pedang untuk bertarung di pihakku.Pada ketika itu aku tidak dapat mentafsirkannya.
Sehinggalah Ayah La dikhabarkan oleh seorang rakan sekerja yang juga tinggal di Kampung Tempayan memberitahuku Ayah La sedang tenat dan akhirnya menghembuskan nafasnya yang terakhir pada bulan Mei tahun 2009, aku tetap keberatan untuk menziarahinya...Al Fatehah...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan