21 Ogos 2009

15.
TENGKU SHAFIE ZAHIR KEMBALI

Oleh kesibukan tugasku bertugas di Melaka dan Kuala Terengganu, agak lama juga aku tidak dapat menemui Tok Penghulu Malim untuk bersimbang mengenai Tok Ayah Sohor. Sejak perjalanan ke Tanah Merah menemui Tok Ayah Sohor tempoh hari, baharu sekaranglah aku mempunyai kesempatan mengunjungi Tok Penghulu Malim.
Kami berada di ruang tamu rumah teres dua tingkatnya sekarang.
`Awak bertuah!’, begitu komen Tok Penghulu Malim bila aku memberitahunya bahawa Tok Ayah Sohor telah memberikan ilmu.`Arbab yang dah bertahun-tahun berkenalan dengan Tok Ayah Sohor, tak dapat’.
Setahuku Arbab memang tidak dikurniakan ilmu.Dia sekadar menjadi teman Tok Penghulu Malim untuk berkunjung ke Tanah Merah. Aku berpendapat ini disebabkan dia tidak memiliki latar belakang Tasauf. Tok Penghulu Malim dalam bicara sebelum ini menerangkan adik iparnya itu tidaklah begitu faham mengenai hal-hal berkaitan dengan hakekat dan makrifat. Justru dia tidak diberikan kelebihan ilmu, tetapi dibukakan jalan harta oleh Tok Ayah Sohor.
Walaupun Tok Penghulu Malim memujiku sebagai seorang yang bertuah, yang sepatutnya mendorongku untuk terus mengunjungi Tok Ayah Sohor, tapi aku telah membuat keputusan bersama isteriku, bahawa kami untuk satu tempoh tertentu tidak akan pergi lagi ke rumahnya. Kalau diikutkan, hati memanglah sangat teringin untuk pergi lagi, tapi aku terfikir pula, siapalah aku di sisi Tok Ayah Sohor. Berbanding dengan Tok Penghulu Malim dan Arbab, siapalah aku! Tok Penghulu Malim telah mencapai darjat yang tinggi, telah kasyaf dan memiliki berbagai-bagai kebolehan dan kelebihan sehingga dikagumi oleh ramai orang. Sedangkan aku sendiri, rasanya belumlah ada apa-apa lagi. Aku hanyalah melukut di tepi gantang.
Kami bersimbang mengenai Tok Ayah Sohor. Tok Penghulu Malim menerangkan mengenai betapa zuhudnya Tok Ayah Sohor bagaikan seorang petapa. Tok Ayah Sohor seorang yang sangat tinggi ilmunya. Kebolehan dan keistimewaannya tidak ada bandingan.Anak-anak muridnya ramai dan memiliki keistimewaan masing-masing. Tok Penghulu Malim menerangkan juga mengenai tugas-tugas Tok Ayah Sohor berkaitan dengan menjaga hal-ehwal tanah air dan dunia.
Semua maklumat tersebut adalah maklumat besar yang teramat rahsia bagi ku. Maklumat yang tertutup samasekali dari kalangan orang ramai. Ini adalah rahsia tertinggi. Begitu keyakinanku. Bila ianya maklumat rahsia, aku perlu menjaga amanah kerahsiaannya. Aku bertekad tidak akan menceritakan kepada sesiapa jua mengenai hal ini.
`Kalaulah berlaku peperangan, kalau Tok Ayah Sohor mahu, dia boleh menenggelamkan kapal induk Amerika dari rumahnya sahaja’, Tok Penghulu Malim melanjutkan bicaranya.
`Bagaimana?’, aku amat terpegun dengan maklumat yang teramat hebat itu.
`Tok Ayah kata, ambil sabut yang ada kulit dan boleh terapung di atas air, dan letakkan di dalam besen yang berair. Kemudian tekan di birai sabut tersebut. Hakikat, menekan birai kapal induk’
`Karamlah?’
`Karam!’
Seperti biasa Tok Penghulu Malim tidak lupa dengan Salemnya. Selepas mengenaki beberapa sedutan dia menyambung bicara.
`Dia adalah hulubalang dunia. Bila sampai masanya dia akan mengamuk di serata dunia dan boleh sampai ke mana-mana’.
Aku terlopong dengan kekaguman. Aku pernah mendengar kehebatan pahlawan-pahlawan Melayu dalam sejarah peperangan sebelum ini. Kehebatan Hang Tuah lima bersaudara. Kehebatan Daeng-Daeng Bugis Lima bersaudara.Kehebatan pahlawan-ahlawan Pahang termasuk Tok Janggut di Kelantan. Yang terakhir ialah kehebatan Panglima Salleh di Batu Pahat dan Aki Abu Jamal di Raub. Bila dibandingkan mereka dengan Tok Ayah Sohor, Tok Penghulu Malim menerangkan:
`Tok Ayah Sohor adalah umpama mahaguru.Dialah yang mendidik anak-anak muridnya untuk menjadi panglima’
Dengan penjelasan itu aku mulai dapat membuat jangkaan di mana letakknya Tok Ayah Sohor dalam hirarki dunia persilatan Melayu. Dalam hirarki persilatan Melayu, seseorang yang bergelar pendekar adalah orang yang mencapai peringkat yang mengatasi pesilat-pesilat biasa. Selepas itu diikuti oleh panglima, petanda, guru dan mahaguru! Suatu konsep yang aku telah cukup jelas sewaktu di Raub dahulu.

Menurut kefahamanku, taraf pendekar lebih rendah berbanding dengan taraf seorang panglima. Taraf pendekar adalah tapak pertama kehebatan sebelum mencapai taraf panglima. Taraf panglima adalah taraf tertinggi yang mampu dicapai oleh seseorang pesilat biasa. Pencapaian taraf samada menjadi seorang pendekar atau panglima biasanya diketahui melalui ilham dan mimpi atau dengan perakuan guru. Untuk mencapai taraf yang lebih tinggi seperti guru atau mahaguru, seseorang itu perlu menguasai ilmu ketuhanan.Di sinilah pentingnya ilmu Tasauf. Dengan ketinggian Tasauf dan ketuhanan, seseorang akan mencapai makam makrifat dan hakekat yang merupakan inti dan pati ilmu.
Seseorang pesilat yang mendapat gelaran panglima adalah kerana kehandalan luarbiasanya yang tidak terkalahkan oleh pesilat biasa samada secara zahir atau kebatinan. Hang Jebat sewaktu bertikam dengan Hang Tuah, bertikam lebih sekerat hari, dan sama-sama tidak dapat ditundukkan. Demikian kehebatan pencak panglima. Apabila Hang Jebat terkena calar oleh Taming Sari yang bisanya tidak boleh ditawar, lebih bisa berbanding patukan ular tedung selar, Hang Jebat masih boleh mengamuk dan tidak dapat ditewaskan oleh rakyat Melaka yang ramai. Walhal rakyat Melaka pada zaman tersebut semuanya pemencak. Hang Jebat menghembuskan nafasnya yang terakhir di atas pangkuan saudaranya Laksamana Hang Tuah. Kenapa Hang Jebat tak dapat ditewaskan oleh rakyat nan ramai? Inilah keperkasaan seorang panglima!
Demikian juga Panglima Salleh. Kehebatan perangnya menyebabkan semua orang Cina hampir-hampir dihapuskan dalam sejarah darurat 1946 di Batu Pahat kalaulah tidak kerana campurtangan Dato On Jaafar dan Sultan Johor. Aruah Pak Abu bin Darasan yang sempat aku kenali menceritakan di Endau dahulu, dia sebagai murid kanan Panglima Salleh, tidak sempat pun membunuh musuh. Panglima Salleh mempunyai kehebatan serangan yang begitu luar biasa pantasnya kerana Pak Abu sendiripun tidak sempat membunuh walau seorang musuh pun. Begitulah kehebatan seorang panglima.
Jika demikian hebatnya serangan seorang panglima, betapa pula kehebatan seorang guru yang melahirkan panglima? Dan bayangkan betapa pula seorang mahaguru yang menjadi sumbernya!

Inilah asasnya barangkali, semasa di Raub dulu bila tok mengatakan kalau berlaku perang tahun 1980, ibu kota Kuala Lumpur memadai seorang guru sahaja pergi untuk membunuh semua musuh!
Jadi yakinlah aku, berdasarkan pengetahuan itu, Tok Ayah Sohor adalah seorang yang telah mencapai taraf mahaguru. Sebab itulah dia memiliki kelebihan dan kebolehan yang sangat hebat dan istimewa lalu diberikan tanggungjawab memikul tugas yang teramat besar. Tanggungjawab kebangkitan Bangsa Melayu pada akhir zaman!
`Ada lagi satu perkara saya nak beritahu’, Tok Penghulu Malim mahu membocorkan satu lagi rahsia. Senyuman bangga terukir di bibirnya apabila melihat aku dan isteriku begitu ghairah dengan berita yang mahu disampaikannya.
`Hampir tiga bulan saya mencari’, dan Tok Penghulu Malim bermain-main dengan asap Salemnya. Sejurus dia begitu, lantas dia bersuara seterusnya.
`Puas saya bertanya orang. Pergi ke Kulit Kerang, pergi ke Buluh Kuning, kedai Wak Suffian dan sebagainya, bertanya ke sana-ke sini, akhirnya baharulah berjumpa’
Kami berdua masih asyek mendengar maklumat yang tentunya teramat rahsia itu. Apakah lebih rahsia dari kesah Tok Ayah Sohor?
`Tak sangka. Orang tua itu duduk di sebuah rumah murah yang sesak.Kecil saja rumahnya...’, Tok Penghulu Malim memberikan informasi seterusnya.
`Siapa?’, aku menjadi tidak sabar kerana terlalu lambat untuk mengetahui siapakah orangnya.
`Tok Lat!’
`Tok Lat?’
`Tok Ayah Sohor berpesan kepada saya. Carilah tokmu itu.Tuntutlah ilmu darinya. Hampir tiga bulan saya bersusah payah mencarinya. Akhirnya baru minggu lepas saya berjumpa’
`Siapa Tok Lat?’
Tok Penghulu Malim tersenyum. Dia tidak menjawab segera. Senyuman berseri-seri masih terukir di wajahnya.
`Orang tua yang memiliki lautan ilmu’, dan nada suara Tok Penghulu Malim begitu ceria dan seronok. `Kalau dibandingkan dengan saya dan Ayah La, dia adalah lautan dan saya berdua adalah pasir di tepian pantai’.
Kami terlopong.
`Awak bayangkan’, Tok Penghulu Malim menggambarkan kehebatan Tok Lat pula.`Dia boleh menyebutkan berapa jumlah huruf alif dalam al Quran. Jumlah alif dalam surah-surah tertentu. Begitu juga huruf ba. Untuk bicara tentang rahsia alif sahaja, katanya bertahun-tahun masanya. Belum lagi huruf ba, ta dan seterusnya. Lepas itu kenapa alif dahulu, diikuti dengan ba kenapa tidak boleh ba dulu. Lepas ba kenapa pula ta... Kenapa ya huruf yang akhir sekali. Kenapa susunannya berbentuk demikian dan apa rahsianya? Dan kalau susunan ditunggang-terbalikkan, apa akibat bagi hakikat kehidupan dan alam dunia? Allah hu Akhbar! Betul kata Tok Ayah Sohor, dia adalah lautan’.
Kami berdua terus terlopong.
`Awak tahu siapa Tok Lat?’, tiba-tiba soalan itu ditanyai kepada kami yang masih dalam ketakjuban.Aku dan isteri memanglah mesti menggeleng-geleng.Tok Penghulu Malim tersenyum lagi.
`Dialah jenis orang yang saya cari sejak sekian lama...’
`Maksud Abang Malim?’
`Orang mati pada makam makrifat’
Spontan aku memberikan reaksi bila teringat mengenai hakekat mati yang dikupaskan oleh Tok Penghulu Malim beberapa bulan yang lalu pada awal-awal perkenalan.
Mati syariat tubuh binasa, mati tarekat jasad sengsara, mati hakekat tubuh sempurna, mati makrifat zahir kembali.

`Jadi maksudnya....’
`Saya sudah berjumpa dengan orang yang dicari...’
Aku pada ketika itu tidak dapat menggambarkan perasaanku.Gembira tidak terhingga. Tok Ayah La telah pergi ke Gua Musang untuk menemui gurunya Lebai Umar atau Cikgu Jantan – salah seorang pahlawan Pahang yang berjuang menentang Inggeris bersama Tok Gajah, Dato Bahaman, Mat Kilau dan Mat Lela, tapi ternyata bila dijejaki, lelaki itu bukan gurunya. Ertinya Tok Ayah La belum lagi dapat menemui orang yang mati makrifat. Tapi Tok Penghulu Malim telah menemuinya sekarang!
`Sudah berapa kali Abang Malim ke rumahnya?’
`Tiap-tiap petang! Kalau tak petang, malam! Kadang-kadang petang pergi, malam pun pergi juga lagi.Saya asyek benar dengar dia sekarang’
`Belajar?’
`Tidaklah juga, tapi tengah mengorek rahsia, siapa Tok Lat yang sebenarnya’
`Dapat?’
`Payah’, dan Tok Penghulu Malim bagaikan mengeluarkan sebuah keluhan. `Tapi rasa-rasanya dia bukan zahir kali pertama. Ini mungkin kali kedua atau ketiga’
Aku menjadi lebih takjub sekarang.
`Kali pertama mungkin sebagai Tok Lela’
`Ha? Tok Lela?’, aku bertanya dengan terkejut.`Tok Lela atau Mat Lela? Pejuang Pahang bersama Tok Gajah?’, aku mendesak sebuah kepastian.
`Saya rasa...’, Tok Penghulu Malim nampak sedikit ragu-ragu dengan telahannya itu.
Kami ternanti-nanti Tok Penghulu Malim meneruskan huraiannya. Tapi agak lambat. Dia macam sengaja membiarkan kami ternanti-nanti. Dia asyek dengan nikmat candu Salemnya.
`Saya mengesyaki dia adalah Tok Lela sebab dia kata, gambar dia ada dalam sejarah Pahang. Lalu saya bawa gambar lama dan tunjukkan pada dia, lalu dia mengaku dan menunjukkan `ha! Inilah gambar Tok!’.
`Jadi betulkah gambar itu gambar Tok Lela?’
`Saya pulak tak kenal’, Tok Penghulu Malim agak kecewa.`Mulanya saya ingat dia adalah Tok Gajah. Saya cuba kaitkan dia dengan kesah Tok Gajah, nampaknya tak bercantum. Dato Bahaman dan Mat Kilau pun bukan.Jadi dia mungkin Cikgu Jantan atau Mat Lela. Tapi saya lebih mengesyaki dia ialah Mat Lela sebab dia memberitahu dia lama tinggal di Mercong. Orang ramai memang pernah mengesyaki orang tua yang tinggal sendirian di dalam hutan di Mercong pada suatu ketika tahun 1960an dahulu ialah Mat Lela’
Aku terkebil-kebil sambil menganalisis maklumat.
`Tapi dia mengaku dia adalah Tengku Shafie’, Tok Penghulu Malim berkata seterusnya.
`Siapa Tengku Shafie?’, aku bertanya.
`Anak saudara kepada Sultan Abdul Hamid, Kedah. Dalam Kad Pengenalan pun namanya Tengku Shafie’.
`Jadi ertinya...’
`Dia adalah Tok Lela dan juga Tengku Shafie?’
`Dan sekarang namanya Tok Lat?’
Tok Penghulu Malim sekadar tersenyum.Aku masih terkebil-kebil membuat tafsiran. Aku cuba menghubungkan dua sejarah dari dua negeri yang berbeza yang dilalui oleh orang yang sama. Tapi aku agak kabur dan keliru.
`Kalau saya teringin mahu berjumpa dengannya, bolehkah Abang Malim?’, aku bertanya dengan harap-harap. Manalah tahu kalau-kalau aku belum lagi layak menemui orang yang mati hakekat.
`Boleh! Apa salahnya?’, Tok Penghulu Malim menjawab pantas.
Aku sungguh gembira dengan keizinannya itu. Ertinya bagiku pada bila-bila masa sahaja mulai sekarang, akan terbuka satu bukti yang teramat rahsia, orang mati makrifat yang dikatakan zahir kembali, akan dapat aku temui secara zahir dan boleh berinteraksi pula dengannya. Tidakkah ini rahsia terhebat dalam Tasauf? Hanya orang-orang tertentu sahaja – sebilangan yang teramat kecil, yang dianugerahi memahami hakekat mati hakekat dan makrifat. Dan yang lebih istimewa, hanya orang-orang tertentu sahaja dari kalangan yang teramat sedikit itu, dianugerahi pula dapat menemui orang-orang makrifat yang zahir kembali. Bukankah ini suatu yang tersangat istimewa?
`Dia pun nampaknya boleh berubat!’
`Boleh berubat?’
`Ramai orang berubat dengannya.Tapi kalau awak hendak pergi, pergilah selepas pukul 3.00 petang baharulah dia berada di rumah’
`Pagi dia tak ada?’
`Tak ada’.
`Dia ke mana?’
`Dungun’.
`Ke Dungun? Buat apa?’
`Mengambil ubat’
Bila Tok Lat boleh berubat, tentulah mudah bagiku mencari alasan untuk bertemu dengannya kerana atas maksud perubatanlah aku mengenali ramai orang-orang yang hebat. Aku bersama isteri sama-sama menderita sakit yang sama yang sejak sekian lama mengusahakan rawatannya – secara moden dan tradisi, tapi belum menemui jalan penyelesaiannya. Tapi bezanya pada kali ini akan bertemu dengan pakar perubatan tradisional yang lain dari yang lain.
Orang yang pernah mati, tetapi zahir kembali!





Tiada ulasan:

Catat Ulasan