14 Ogos 2011

2. Beza Antara Mulkan Addudhan dengan Mulkan Jabbariyyan UMNO.

Sebelum zaman Mulkan Jabbariyyan yang menguatkuasakan sistem demokrasi pilihanraya, Tanah Melayu ditadbir oleh sistem kesultanaan yang dinamakan Mulkan Addudhan. Kenapa dinamakan Mulkan Addudhan? Kerana dasar-dasar negara sangat bergantung kepada akhlak dan peribadi raja yang memerintah yang berkuasa mutlak. Raja yang bagus akhlaknya, raja yang baik pekertinya dan berilmu sempurna, sudah pasti melahirkan sistem pemerintahan yang baik dan adil bagi kehidupan rakyat. Pada waktu ini akan terlaksanalah suasana kehidupan yang aman makmur, adil dan oleh kerana itu rakyat beroleh bahagia. Dalam konteks Kesultanan Melayu Melaka fenomena ini dapat dilihat semasa zaman pemerintahan Sultan Mansor Syah dan Sultan Alauddin Riayat Syah oleh faktor kealiman dan peribadi baginda yang mulia.
Sebaliknya apabila negara diperintah oleh raja yang mengikut hawa nafsu, memiliki akhlak yang buruk dan jahil agama, akan berlakulah kezaliman. Pada masa ini rakyat akan teraniaya, ditindas dan sentiasa berada di dalam ketakutan di bawah seorang pemerintah diktator. Akan tetapi walaupun raja tersebut melakukan kezaliman, namun kezaliman yang berlaku bukanlah bersumber dari satu dasar atau ideologi atau sistem yang zalim kerana apabila raja tersebut mangkat, kezalimannya akan berakhir bersama kemangkatannya; teristimewanya apabila diganti oleh raja yang adil.Dalam falsafah Mulkan Addudhan peribadi rajalah yang menentukan keadilan atau kezaliman.
Keadaan ini sangat berbeza dengan zaman Mulkan Jabbariyyan, kerana Mulkan Jabbariyyan berpegang kepada ideologi dan falsafah yang tertentu dan rgid sifatnya. Mulkan Jabbariyan menganut satu sistem yang bersumber dari Barat Yahudi Zionis dan oleh kerana itu sesiapa sahaja yang memerintah akan terus melaksanakan dasar yang sama. Inilah yang berlaku di Malaysia walaupun telah berlangsung lima orang Perdana Menteri dan sekarang Perdana Menteri yang keenam, namun kezaliman idologi Yahudi masih tetap dipertahankan!
Oleh kerana Mulkan Jabbariyyan menolak Islam dalam sistem kehidupan ertinya Mulkan Jabbariyyan menolak kebaikan dan keindahan Islam. Islam bersumber dari keindahan al Quran dan keindahan jiwa Nabi Muhammad saw. Bila menolak Islam ertinya menolak keindahan al Quran dan keindahan jiwa mulia Rasul Pilihan saw. Ini berbabit dengan masalah iman!
Bila menolak Islam bererti menolak sifat-sifat mulia dan nilai-nilai murni yang menjadi asas untuk kesejahteraan, keselamatan, kebahagiaan dan keadilan. Bila tidak ada kesejahteraan datanglah kesengsaraan. Bila tidak ada keselamatan datanglah ancaman, ketakutan dan huru-hara. Bila tidak ada kebahagiaan datanglah kecelakaan dan kedukaan. Dan bila tidak ada keadilan datanglah kezaliman.Inilah yang sedang berlaku dan akan terus belaku! Akan terus berlak selagi BN/UMNO memerintah negara!
Kedua-dua sifat ini tidak boleh wujud serentak bagaikan siang dengan malam kerana mereka adalah berlainan dan berlawanan; seperti positif dengan negatif, seperti bersih dengan kotor, mahmudah dengan mazmumah, seperti Yin dengan Yang dalam Falsafah Toisme atau dalam Teologi Doktrin Islam, Sifat Kemalaikatan dengan Sifat Kesyaitanan.
Sifat-sifat durjana yang ada dalam sistem Barat Yahudi inilah yang ditentang oleh Islam kerana bersumber dari syaitan, lalu muncullah kedurjanaan. Kedurjanaan ideologi Barat Yahudi yang menjadi sistem dunia ini dapat diihat dengan jelas di Tanah Melayu yang menguatkuasakan sistem sekularisme, kapitalisme, materialisme, liberalisme,kuminisme, sosialisme, utilitarianisme, eksistensialisme, egoisme dan sebagainya.(sila rujuk blog KANZUN MAHFIYYAN: Dalam tajuk: Kebangkitan Melayu Akhir Zaman mengenai persoalan-persoalan `Masih Adakah Sisa Iman Di Hati?’)
Sifat-sifat durjana inilah yang menyebabkan berlakunya kezaliman, penindasan, penganiayaan, perampasan, perobohan dan sebagainya di bumi Melayu ini oleh pihak yang berautoriti terhadap hak-hak asasi rakyat dalam pendidikan, kesihatan, ekonomi dan sebagainya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan