JAHAT SANGKA KEPADA KAUM MUSLIMIN.
(Tersiar dalam Majalah FARDUAIN Edisi 16)
Allah Taala berfirman:”Hai orang-orang yang beriman.Jauhilah
kebanyakan purbasangka kerana sebahagian daripada purbasangka itu dosa” (al
Hujurat:12)
Purbasangka atau jahat sangka ertinya ialah mengumpat di
dalam hati, merupakan salah satu sifat
dan tabiat mazmumah yang memandang orang lain sebagai jahat, buruk, tidak
berguna, rosak peribadi, tidak boleh dipercayai dan apa-apa sahaja yang
bersifat kekurangan bahkan kekejian. Semua orang buruk di matanya baik temannya
sendiri,jirannya, rakan sekerjanya bahkan kadang-kadang terhadap ibu bapa,
isteri dan anak-anak sendiri,
dipandangnya dengan sangkaan yang buruk.
Jahat sangka adalah pintu
bagi setan bagi menjadikan seseorang yang memiliki sifat tersebut, memiliki
pula berbagai-bagai akhlak buruk yang
lain yang menjerumuskan kebiasaan mengumpat, memandang rendah, tidak
memuliakan orang dan memandang dengan penghinaan walhal dia sendiri teledor melaksanakan kewajipannya.
Orang yang jiwanya penuh
dengan purbasangka sebenarnya berada dalam krisis jiwa yang dahsyat.Orang-orang seperti ini akan
sentiasa merasakan dirinyalah yang serba
betul dan serba tahu.Ini adalah gambaran
betapa adanya penyakit batin yang sangat
kronik iaitu ujub di dalam batinnya.Ujub merupakan salah satu penyakit batin yang tergolong
dalam syirik khafi. Syirik khafi adalah kekejian terbesar kedua selepas syirik
akhbar atau syirik jali. Syirik khafi membatalkan amal yakni tidak diterima di sisi
Allah, Zat Yang Maha Suci.
Seseorang yang benar-benar alim,
wara, terkenal dalam akhlak dan tingkahlaku agamanya, samasekali tidak
seharusnya beranggapan enteng untuk
mengatakan atau membuat monolog: ”orang
seperti aku ini tidak disangka orang apa-apa selain yang baik-baik sahaja”, kerana dakwaan sebegini adalah menyombong
dengan dirinya sendiri dan ujub.Orang alim seperti ini seharusnya telah beroleh munfaat dengan ilmunya, dan seharusnya telah sangat berbaik sangka terhadap sesama orang
beriman dan muslimin dan sangat merendahkan dirinya sesama manusia di atas
jalan kebenaran.
Namun demikian, bukan semua orang
yang paling wara, paling takwa dan paling alim disukai oleh manusia walaupun
mereka bebas dari purbasangka teradap sesama mukmin dan muslimin.Segolongan
manusia tetap marah kepada mereka
walaupun mereka adalah orang-orang yang mulia; mulia kerana ilmunya, akhlaknya
dan ibadahnya. Kerana itulah seorang penyair (Imam as Shafie ra) bermadah
seperti berikut:
`Wa `ainu’ rridlaa an kulli ’aibin kaliilatun.
Wa laa kin ’ainu’ssukhti tudi’l masaawia’
Ertinya:
`Apabila kita senang kepada orang,
segala kekurangannya
tidak nampak.
tetapi bila marah kepada orang,
segala keburukannya akan nampak’.
Orang-orang berilmu,
warak,soleh dan takwa memang mudah menjadi bahan purbasangka kerana mereka
bercakap mengenai kebenaran. Kerana itu berkatalah Ats Tsuri ra: `Apabila
engkau melihat orang alim itu banyak teman maka ketahuilah bahawa dia itu
bercampur kerana jika kebenaran yang dikemukakannya maka dia akan dimarah’ (Jl
1 156).Justru biasalah bagi orang alim dan soleh apatah yang berada di barisan
hadapan ummah berjuang dengan perbuatan dan lisannya menegakkan kebenaran dan
keadilan dituduh dengan pelbagai tuduhan purbasangka - difitnah
dan dikata-nista, bahkan dikeji, dihina dan dibunuh.
Diriwayatkan dari Ali bin Husain bahawa Syafiyyah binti
Huyay bin AkhThab menerangkan kepadanya:”Bahawa Nabi saw beriktikaf dalam
masjid.Lalu aku datang kepada Rasulullah saw.Aku bercakap-cakap dengan
beliau.Tatkala telah sore hari, lalu aku
pergi.Maka Rasulullah saw pun bangun berdiri berjalan bersama aku.Lalu lewat di
situ dua orang Ansar dan memberi salam kepada Rasulullah saw.Kemudian keduanya
pergi.Lalu Rasulullah saw memanggil keduanya, seraya bersabda:”Dia ini
Shafiyyah binti Huyay”.Maka keduanya menjawab:”Wahai Rasulullah! Kami tidak
menyangka apa-apa pada engkau, selain yang baik”.Lalu Rasulullah saw
bersabda:”Sesungguhnya setan itu berjalan pada anak Adam, pada tempat jalannya
darah dari tubuh.Aku takut setan itu masuk pada engkau berdua”.
Perhatikan bagaimana
Rasulullah saw berusaha terhadap agama
kedua Sahabat orang ansar tadi
lalu menjaganya supaya tidak dimasuki setan dengan purbasangka kerana kalau dimasuki setan di dalam hati
kedua-dua orang ansar tersebut maka sudah pasti kedua orang ansar tadi akan
berjahat sangka terhadap Rasulullah saw dan seterusnya akan membuat tuduhan.Ini
sudah tentulah akan membinasakan kedua-dua
sahabat ansar tadi. Rasulullah saw
berusaha menjaga umatnya lalu mengajar mereka jalan menjaga dari tuduhan
dengan sabda Baginda saw: `Takutlah akan tempat-tempat yang bisa menimbulkan
tuduhan’.
Maka haruslah menjaga diri dari jahat sangka dan
dari menuduh orang-orang lain sebagai jahat kerana orang-orang jahat itu tidak
menyangkakan terhadap orang-orang lain selain dengan sangkaan jahat juga.Maka
seandainya anda melihat seseorang yang berjahat sangka terhadap orang lain,
yang mencari segala kekurangan, kesalahan dan kesilapan orang, maka ketahuilah
bahawa orang itu busuk hatinya kerana melihat orang lain berasaskan kacamata
kejahatan yaang dipakainya.
Bahawa sesunggunya orang
mukmin meminta kemaafan sedangkan orang munafik mencari kekurangan.Orang mukmin
itu sejahtera dadanya terhadap hak semua
makhluk Tuhan. Dan bahawa sesungguhnya tidak harus memiliki sifat buruk sangka terutama kepada sesama kaum muslimin
kerana dikhuatiri akan terjadi buruk sangka yang lebih berpetaka terutama terhadap rahsia takdir al Khalik.Inilah
kebinasaan terbesar.
Biasakanlah bersangka baik kepada sesama mukmin dan
muslimin. Semoga sifat baik sangka ini berguna
terutama menjelang saat-saat di akhir hayat nanti kerana Sabda Nabi saw : ’Allah Taala berfirman:”Aku
pada sangkaan hambaKu dengan
Aku.Maka hendaklah ia menyangka dengan Aku akan apa yang dikehendakinya”.
Nabi saw bersabda:”Seorang
lelaki akan masuk neraka.Maka ia akan bertempat di dalam neraka selama seribu
tahun.Ia akan memanggil:”Ya, Hannan! Ya Mannan! (Wahai Yang Maha Belas Kasihan,
Wahai Yang Maha Pemberi Nikmat).Maka Allah Taala berfirman kepada Jibrail as:”Pergiah!
Maka bawalah kepadaKu akan hambaKu”.Nabi saw meneruskan sabdanya.”Maka hamba itu
dibawa kepada Allah.Lalu disuruh berdiri di hadapan Tuhannya.Maka Allah Taala
berfirman:”Bagaimana engkau mendapati tempat engkau?”
Laki-laki itu
menjawab:”Tempat yang buruk”
Nabi saw meneruskan
sabdanya:”Maka Allah Taala berfirman:”Kembalikanlah orang ini ke tempatnya
semula”.
Nabi saw meneruskan
sabdanya:”Maka laki-laki itu berjalan dan berpaling ke belakang.Maka Allah
Taala berfirman:”Kenapa engkau
berpaling?”
Laki-laki itu menjawab:”Sesungguhnya
aku berharap bahawa tidak ENGKAU kembalikan aku kepadanya sesudah ENGKAU
keluarkan aku daripadanya”.
Maka Allah Taala
berfirman:”Pergilah dengan laki-laki ini ke surga”.
Ini menunjukan harapan dan baik
sangka melepaskan hamba tersebut daripada
neraka.Nabi saw masuk ke tempat seorang pemuda dan pemuda itu akan meninggal
dunia.Maka Nabi saw bertanya:`Bagaimana
engkau mendapati diri engkau?’ Pemuda itu menjawab:`Aku mengharap Allah dan
aku takut akan dosa-dosaku’.Nabi saw bersabda:`Tiada berkumpul keduanya harap dan takut itu dalam hati hamba pada seperti tempat ini
selain yang diberikan oleh Allah kepadanya akan yang diharapnya.Dan diamankan
oleh Allah dari yang ditakutinya’
Ertinya janganlah bersangka buruk, jangan purbasangka atau buruk sangka
sesama muslim dan mukmin kerana dikhuatiri akan diheret iblis sewaktu
sakaratumaut nanti, daipada Zat Yang
Maha Pengampun yang rahmat dan kasih sayangNya meliputi sepenuh-penuh langit dan bumi.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan