09 Jun 2013

Bebaskah Dari Sifat Sombong?


(Disiarkan dalam Majalah FARDUAIN Edisi 18)
Sifat sombong dinamakan juga sifat bangga diri atau takbur.Sesungguhnya tiadalah seseorang itu menyombongkan diri kecuali manakala  ia membesarkan dirinya.Dan ia tidak membesarkan dirinya kecuali dia merasakan bahawa dirinya memiliki salah-satu daripada sifat-sifat kesempurnaan iaitu kesempurnaan keagamaan dan kesempurnaan keduniaan.Kesempurnaan keagamaan  bersabit soal ilmu sementara kesempurnaan keduniaan ialah berkaitan dengan keturunan, kecantikan, kekuatan dan kekuasaan, pangkat dan kebesaran, banyak harta, banyak pembantu dan pengikut.
Dengan memiliki  ilmu yang tinggi,  baik  ilmu duniawi atau ilmu agama menyebabkan  seseorang itu merasa bangga dengan ilmunya sehingga merasakan dialah yang paling berilmu lalu enggan mendengar pendapat yang berlainan teristimewa dari orang biasa yang rendah kelulusan dan darjatnya. Orang-orang yang memiliki ilmu agama juga, kalau tidak memiliki hati yang ikhlas dan makrifah, akan bersifat demikian terutama kalau  dia seorang  abid,  akan beranggapan bahawa dialah yang  terlebih baik berbanding orang-orang yang lemah amalnya.
Apabila ada di dalam hati perasaan  merasakan diri sendiri `lebih’ berbanding dengan orang lain, maka itulah membesar diri namanya; dan akan menyebabkan orang lain dipadang hina dan rendah. Akhirnya hilanglah sifat tawadhuk, sedangkan inilah sifat yang sangat utama  sebagai  seorang hamba di sisi Allah yang insyaallah akan menghakis sepenuhnya sifat sombong.Orang-orang kafir, oleh kerana tidak mengenal Pencipta dirinya menjadi kafir akibat  tidak mahu merendahkan  dirinya dengan Allah, lalu enggan mengakui Allah sebagai Tuhan  tetapi sebaliknya mengambil tuhan-tuhan lain selain Allah. Ada juga jenis kafir yang  mengakui Allah dari sudut Rububiyah tetapi mengengkari dari sudut Ubudiyah dan Uluhiyyah. Mereka  menyembah  Allah  tetapi  enggan tunduk kepada Syariat Allah dan Syariat Nabi Muhammad saw lalu mengamalkan sistem hidup yang lain, menyembah Allah tetapi mengabdi juga kepada tuhan-tuhan  selain Allah dengan maksud taat setia kepada akal, nafsu, pemimpin, sistem atau ideologi.
Kepada mereka Allah  mencela  dengan firmanNya: “Sesungguhnya Dia tidak menyukai orang-orang yang sombong”  (An Nahl:23).
Dan firmanNya lagi: “Sesungguhnya orang yang menyombongkan dirinya dari menyembah Aku,akan masuk neraka Jahanam dengan kehinaan” (Al Mukmin:60).
Maksud menyembah dalam ayat di atas ialah kerelaan dan keikhlasan jiwa untuk tunduk mematuhi tauhid Rububiyah, Uluhiyyah dan Ubbudiyah.
Orang-orang yang bersifat sombong dapat dilihat dari pergaulan dan cara hidup sehariannya.Cara dan gaya dia berbicara, nada suara dan bahasa serta liuk-lagaknya. Boleh juga dikesan melalui memek wajahnya, air mukanya dan sinar matanya.Selain itu boleh  juga dikesan melalui gaya berjalannya, gaya duduk dan berdirinya, gaya berpakaiannya, kenderaan, rumah, perhiasan diri dan perhiasan rumahnya.
Orang-orang yang  menyombongkan diri itu teradatnya tidak mahu menyapa,  tidak mahu bertegur-sapa, atau disapa oleh orang-orang yang rendah di matanya, tidak ada ramah tamah,  tidak mahu memberikan senyuman dan masam mukanya, bila berjalan tidak mahu memandang orang-orang di kanan dan kiri, selalu  buat-buat tidak nampak teristimewa  apabila nampak orang-orang  yang memang dikenali tapi tidak setaraf dengannya, enggan mendahului salam atau  menjawab salam,  tidak mempedulikan atau tidak mengacuhkan orang-orang yang tidak dikenali walaupun lalu dihadapannya.
Orang-orang yang  sombong  amat  suka dihormati, diraikan, diutamakan, didahulukan, diberi  pujian dan sanjungan. Kalau tidak diberikan layanan yang diharapkannya, atau terkurang keraian untuknya, nescaya  akan masamlah mukanya, merahlah wajahnya dan akan tergambarlah kebencian  diwajahnya, atau akan terus  mengeluarkan kata-kata kemarahannya  yang kesat, mengejek, mencerca  dan menghina atau  terus sahaja meninggalkan majlis dan tidak akan bertegur sapa lagi sehingga putuslah silaturrahim.
Bagi anak-anak  yang selalu  tidak mengacuhkan  perintah, suruhan, teguran dan larangan terutamanya dari ibu-bapa dan orang-orang yang wajib dihormati, wajiblah dididik, ditegur, dimarah dan didenda supaya tidak ada seberat biji sawi  pun sifat sombong, bangga diri dan takbur.Jadikan kesah berikut sebagai bekalan:
Dari Abu Salmah bin Abdul Rahman yang mengatakan:’Telah berjumpa Abdullah bin Amr dengan Abdullah bin Umar di atas bukit Safa.Lalu keduanya berhenti sejenak.Kemudian Abdullah bin Amr pergi dan  Abdullah bin Umar terus berdiri di situ dan menangis.Lalu mereka (orang-orang yang berada di situ) bertanya:”Apakah yang menyebabkan engkau menangis, hai Abu Abdul Rahman?” Abdullah bin Umar menjawab:”Itu!” Yakni Abdullah bin Amr mendakwakan, bahawa ia mendengar Rasulullah saw bersabda:’Barangsiapa ada dalam hatinya seberat biji sawi dari takbur  nescaya ditelungkupkan oleh Allah Taala dalam api  neraka mukanya’.
Nabi saw bersabda:`Tidak akan masuk sorga orang yang di dalam hatinya seberat atom dari kesombongan’.
Dari Abu Bakr Al-Hadzali (wafat 67H) yang mengatakan:”Sewaktu kami berada bersama Hassan al Basri, tiba-tiba lalu dekat kami Ibnul-Ahtam yang bermaksud ke al-maqsyurah  di kanan mihrab masjid.Ia memakai baju jubah sutera yang berlapis-lapis pada betisnya.Dan terbuka baju qabanya.Ia berjalan dengan menyombong.Tatkala Hassan al Basri memandang kepada Ibnul-Ahtam, lalu beliau mengatakan:”Cis! Cis! Kembang hidungnya, melipat lembungnya dan memalingkan pipinya! Ia memandang pada dua lembungnya.Hai orang dungu! Engkau memandang kepada dua lembung engkau, pada nikmat yang tidak disyukuri dan tidak diingati.Yang tidak diambil padanya dengan perintah Allah dan tidak dilaksanakan hak Allah  daripadanya.Demi Allah! Bahawa seseorang berjalan menurut tabiatnya, yang bergoncang badannya, sebagaimana bergoncangnya badan orang gila.Pada setiap anggota dari anggota badannya itu nikmat Allah.Dan setan menoleh kepadanya”.
Maka didengar oleh Ibnul-Ahtam, lalu ia kembali dan meminta maaf kepada Al Hassan al Basri ra.Maka Al Hassa al Basri menjawab:”Janganlah kamu meminta maaf kepadaku.Bertobatlah kepada Tuhanmu.Apakah kamu tdak mendengar firman Allah Taala?:`Janganlah engkau berjalan di muka bumi dengan sombong, sesungguhnya engkau tiada dapat menembusi bumi dan takkan sampai setinggi gunung’ ( Al Israa:37)
Diriwayatkan bahawa Mathraf bin Abdullah bin Asy-Syukhair melihat al Mahallab.Dia itu menyombong memakai baju jubah sutera.Lalu Mathraf mengatakan:”Hai hamba Allah! Ini adalah perjalanan yang dimarahi Allah dan RasulNya”
Lalu Al Muhallab menjawab:”Apakah engkau tidak mengenali aku?”
Mathraf menjawab:”Ya, aku kenal engkau! Permulaan engkau itu air hanyir (nutfah) yang berubah.Dan kesudahan engkau itu bangkai yang busuk.Dan engkau di antara yang dua itu membawa taik”
Maka  Al-Muhallab lalu dari situ dan meninggalkan perjalanannya yang demikian.
Nabi saw bersabda:’Barangsiapa menarik kainnya dengan angkuh, nescaya Allah tidak memandang kepadanya pada hari kiamat’
Maka kiaskanlah sifat sombong  oleh Ibnul-Ahtam dan  al Mahallab,  dengan lain-lain bentuk kesombongan yang semuanya adalah  pada kadar seberat biji sawi atau seberat atom.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan