TEMAN
BERKASIH DI JALAN ALLAH
(Disiarkan dalam Majalah FARDUAIN Edisi 17
Dalam
tamadun materialisme yang bernaung di bawah falsafah dan ideologi barat yang
sangat bercanggah dengan Islam, teman
berkasih di jalan Allah hampirlah bagaikan tidak ada untuk ditemui.Tamadun
barat Yahudi yang menjadi tamadun dunia dan telah berkembang
subur termasuk juga di negara ini, telah
menjadikan jalinan persahabatan di kalangan umat Islam tidak lagi dibina di atas asas keagamaan tetapi banyak disebabkan oleh berbagai-bagai faktor
lainnya.Keikhlasan sejati dalam hubungan persahabatan yang diasaskan oleh agama yang menjadi pegangan
jiwa para Sahabat rh, ulama-ulama salaf
dan hamba-hamba Allah yang saleh pada zaman-zaman yang terdahulu, bagaikan
tidak ada lagi dalam kehidupan majoriti masyarakat Islam kini, kerana persahabatan kebanyakannya terbina di atas asas adanya kepentingan tertentu yang tidak
bernaung kepada sifat ikhlas kerana Allah Taala atau lillahi Taala.
Apabila anda adalah `seseorang’ dalam
sesebuah organisasi atau komuniti, anda
akan di kelilingi oleh ramai teman dan
sahabat. Atau apabila dia adalah `seseorang’
dalam sesebuah organisasi dan komuniti, maka anda juga akan berminat
untuk berkenalan dan bersahabat dengannya.Semuanya berkisar kepada peri pentingnya anda atau peri pentingnya seseorang itu kepada
anda. Bersahabat di atas adanya kepentingan bukanlah persahabatan yang ikhlas
kerana apabila hilang kepentingan maka lunturlah persahabatan.Persahabatan yang
tidak dibina diatas asas ikhlas semata-mata kerana Allah tidak mungkin boleh mencapai
tahap teman sejati.
Teman sejatilah makna bagi bersaudara atau berkasih-sayang di jalan Allah.Sebagaimana
dikehendaki oleh perkahwinan akan hak-hak
yang wajib disempurnakan untuk menegakkan perkahwinan, maka begitulah ikatan
persaudaraan dan persahabatan.Saudara atau temanmu itu mempunyai hak atasmu
tentang harta dan jiwa, lidah dan hati, dengan kemaafan dan doa,keikhlasan dan
kesetiaan, dengan tidak meringan-ringankan
dan meninggalkan sifat mengambil berat atau mengambil tahu terhadap teman.
Nabi saw bersabda: ‘Bahawa seorang
laki-laki berkunjung kepada saudaranya
pada jalan Allah.Maka Allah mengirimkan malaikat kepadanya untuk
menanyakan:`Kamu hendak ke mana?’
Laki-laki itu menjawab: `Mahu
mengunjungi saudaraku si anu’
Lalu malaikat itu bertanya lagi: `Apakah
keperluanmu kepadanya?’
Laki-laki itu menjawab: `Tidak ada’
Malaikat itu menyambung: `Kerana
kefamiliankah di antara kamu dengan dia?”
Laki-laki itu menjawab: `Tidak’
Malaikat itu bertanya pula:`Kalau begitu
apakah sebabnya?’
Laki-laki itu menjawab:`Aku mencintainya
pada jalan Allah’
Lalu malakat itu
menyambung:’Sesungguhnya Allah Taala telah mengutus aku kepadamu untuk
menerangkan bahawa Dia mencintaimu kerana cintaMu kepadaNya.Dan telah diharuskanNya sorga
untukmu”.
Perhatikanlah bahawa mencintai teman
pada jalan Allah yang tidak bersandarkan kepada apa-apa kepentingan adalah
bererti cinta kepada Allah dan demikian pula akan asbab untuk mendapatkan pula cinta Allah.Berkasih kerana Allah pada peringkat
terendah adalah dengan menempatkan teman
seperti `pelayan atau budakmu’ yang engkau memenuhkan seluruh hajat
keperluannya tanpa diminta, secara percuma, apabila engkau ada memiliki kelebihan dari keperluanmu,
dan ada keupayaan untuk memberi apa-apa jua pertolongan kepadanya baik berupa
kewangan, kebendaan, tenaga, nasihat,kemahiran,kepakaran dan sebagainya.Demikianlah
taraf seorang ‘teman’ dijalan Allah sebagaimana mulianya kedudukan seorang
`orang gaji’ di jalan Allah.
Atbah al Ghallam datang kepada temannya
dan meminta empat ribu tapi diberikan dua ribu.Beliau lantas meninggalkan orang
itu sambil berkata:`Engkau memilih dunia daripada Allah.Apakah engkau tidak
malu bahawa engkau mendakwakan persaudaraan pada jalan Allah dan engkau mengatakan kata-kata itu tadi?”.
Inilah tingkat terendah dari tiga tingkat
darjat dalam persaudaraan dan berteman
pada jalan Allah. Sehingga dikatakan orang yang berada pada tingkat
terendah seperti teman Atbah al Ghallam ini tidak seharusnya bergaul dengan dia
di dunia ini. Bandingkanlah kemuliaan berteman pada jalan Allah dalam zaman
kemuliaan dan keagungan roh Islam berbanding kehidupan berteman dalam
masyarakat pada akhir zaman ini, apakah
masih ada terbinanya konsep berteman pada jalan Allah?
Inilah maksud
hak-hak dalam persaudaraan dan berteman yang termaktub hak dalam harta, yang
tidak akan ada sesiapa jua mampu mempraktikkannya selain oleh hamba-hamba Allah
yang tulin, yang telah meninggi darjat imannya pada paras ihsan atau
hamba-hambaKu yang saleh.Orang-orang Islam biasa yang memiliki kualiti iman
yang rendah yang belum terhias dengan
sebanyak-banyaknya sifat mahmudah hampirlah
mustahil untuk berada pada darjat berteman
dan berkasih-sayang di jalan Allah.
Teramat jauhlah
bagi mereka yang digelumati oleh sifat-sifat mazmumah seperti hasad dan dengki,
curang, penipu,pembohong, khianat, mungkir janji, berpura-pura, suka
mengumpat, suka memfitnah dan
bermuka-muka atau; lebih-lebih lagilah mereka
yang telah terjerumus jauh ke dalam lembah kehidupan maksiat dan dosa-dosa
besar, kefasikan, munafik, zalim, kufur
dan yang seumpamanya.
Berteman sejati sesungguhnya termasuk dalam ‘tujuh orang yang dinaungi oleh
Allah pada naunganNya pada hari yang tidak ada naungan selain dari naunganNya’.Abu
Idris al Khaulani berkata kepada Muaz:`Sesungguhnya aku mencintai engkau pada
jalan Allah’.Maka menjawab Muaz:`Gembiralah kamu kiranya! Gembiralah kamu kiranya! Maka sesungguhnya aku mendengar
Rasulullah saw bersabda:”Akan diletakkan segolongan manusia beberapa kerusi di
keliling `Arasy pada hari kiamat., di mana pada wajah mereka itu seperti bulan
pada malam purnama raya, di mana manusia lain gentar dan mereka tidak gentar
dan manusia lain takut dan mereka tidak takut.Mereka itu adalah wali-wali Allah
yang tidak ada pada mereka ketakutan dan kegundahan”
Lalu orang menanyakan:”Siapakah mereka
itu wahai Rasulullah?”
Nabi saw menawab: “Mereka itu adalah
orang-orang yang berkasih-kasihan pada jalan Allah”
Dan Abu Hurairah ra menerangkan berkaitan
hadis tersebut:”Sesungguhnya di keliling
`Arasy itu beberapa mimbar dari nur, di mana
di atas mimbar itu suatu kaum pakaiannya nur dan wajahnya nur. Mereka
itu bukanlah nabi-nabi dan orang mati syahid.Mereka itu disenangi oleh
nabi-nabi dan orang syahid’.
Lalu para Sahabat bertanya:`Wahai
Rasulullah.Terangkanlah kepada kami siapakah mereka itu?’
Maka Nabi saw menjawab: `Mereka itu
adalah orang-orang yang berkasih-kasihan pada jalan Allah, sama-sama duduk pada
jalan Allah dan kunjung mengunjung pada jalan Allah’.
Persahabatan dan persaudaraan yang
ikhlas pada jalan Allah sememangnya tidak harus dicemari oleh adanya sebab
kepentingan dan keperluan yang berkisar kepada maksud duniawi.Misalnya kerana
seseorang itu berpangkat dan berjawatan, ada kuasa dan pengaruh, ada kekuatan
kebendaan dan kaya-raya, ada ilmu dan kemahiran, ada bakat dan sebagainya. Persahabatan
yang terjalin di atas asas-asas sedemikian sebenarnya terbina di atas asas yang
palsu dan tidak ikhlas kerana
mengharapkan imbalan, pulangan dan
balasan dan pada hakikatnya tidak bernilai di sisi Allah.Maka teman-teman yang
ramai pada ketika itu adalah teman-teman biasa yang hanya bersifat sementara;
sementara ada kepentinngan dan keperluan.Ini bukan lillahitaala namanya.
Carilah teman sejati atau kenalilah
teman sejati yang datang kepada anda ketika anda bukan siapa-siapa dan bukan apa-apa.Datang kepada anda ketika anda bukan seseorang atau bukan
siapa-siapa – anda adalah anda yang serba tidak ada apa-apa; dan persahabatan
dengan anda tidak berubah baik waktu anda senang dan susah, sihat atau pun sakit;
bahkan dialah juga yang datang menemani anda ketika anda dalam keadaan tidak
ada apa-apa atau ketika tidak ada sesiapa, sanggup bersusah-payah dan bersakit bersama anda.Inilah teman sejati
sehidup semati – teman berkasih di jalan Allah – yang kalau kita memilikinya semoga,
insyaallah, termasuklah dalam golongan yang tujuh yang mendapat naungan `Arasy Allah.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan