02 April 2010

22. Panglima Ah Chong Karam di Selat Melaka

Panglima Ah Chong adalah satu-satunya panglima berbangsa Cina yang terkumpul di tempat tok. Pernah kami panggil untuk mengetahui kesah dirinya. Katanya pada zaman Kerajaan Melayu Melaka dahulu dia terlibat dalam urusan dagang iaitu berdagang dengan sebuah tongkang dari Melaka ke Cina.Barang dagangannya ialah barangan tembikar.
Pada suatu musim pelayaran kapalnya terbalik dan karam di Selat Melaka apabila dipukul ribut. Semua barang dagangannya yang kebanyakannya terdiri dari tembikar tenggelam di dasar Selat Melaka.Sejak peristiwa itu dia tidak dapat berdagang lagi lalu menetap di Melaka sehinggalah dia meninggal dunia.
Dia memberitahu kami, dia masuk Islam apabila menetap di Melaka dan apabila meninggal dunia dia terkumpul bersama dato-dato panglima yang lain.Dalam pelat Cina bercakap Melayu, Panglima Ah Chong berkata:
`Walaupun saya olang Cina tapi saya benci olang Cina’
`Kenapa?’
`Sebab mereka kafir.Mereka jahat. Mereka mahu ambil ini negeri Melayu’
Pada satu perjalanan pulang ke kampung ku bersama Yim dan Piei untuk mengubati adik dan ibu ku yang terkena sihir, di kala menyeberangi Sungai Pahang, Ah Chong tiba-tiba datang untuk berkayuh perahu.
`Saya sudah biasa’, katanya bila aku mengatakan biar aku sahaja yang berkayuh kerana aku memang boleh berkayuh dan mengemudi perahu.
`Tak apa. Saya sudah lama tadak kayuh. Biar saya kayuh’
Mengenai teknik mempertahankan diri, dengan nada rendah diri, Panglima Ah Chong mengakui kung funya tidaklah sehebat silat Melayu. Dia sebelum ini tidak memiliki kebolehan kebatinan dan oleh kerana itu dia mempelajari banyak ilmu kebatinan melalui panglima-panglima Melayu.
Dengan ilmu-ilmu kebatinan tersebut, Panglima Ah Chong memiliki kebolehan tempur hampir setaraf dengan panglima-panglima Melayu yang lain untuk menghadapi suasana negara yang dijangka akan mengalami tragedi besar pada tahun 1980.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan